Socjologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-BW-L-D1SOCJ | Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia ogólna | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych | ||
Grupy: |
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE - DZIENNE I STOPNIA 1 semestr 1 rok - przedmioty obowiązkowe |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Podstawowa orientacja w życiu społecznym wynikająca z codziennego w nim uczestnictwa. |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje: podstawowe założenia, pojęcia i twierdzenia współczesnej socjologii; charakterystykę uwarunkowań życia społecznego i proces tworzenia kultury. Celem kursu jest przekazanie studentom usystematyzowanej wiedzy socjologicznej, umożliwiającej rozumienie procesów społecznych, zachodzących we współczesnym świecie i w Polsce. |
||
Pełny opis: |
1. Co to jest socjologia? Wprowadzenie: działania społeczne, niezamierzone skutki działań społecznych, interakcje w życiu codziennym, figuracje. 2. Działania (wartości, normy, sens), komunikacja, praktyka społeczna . Rozszerzone spojrzenie na socjologiczny ogląd świata. 3. Dewiacja, konformizm, „normalność”, kontrola społeczna – jak społeczeństwa zachowują stabilność? 4. Światy życia, sens społeczny i subiektywny, role społeczne, habitus. 5. Interakcje, sieci powiązań, słabe i silne więzi społeczne, figuracje (rozwinięcie), dylematy społeczne. 6. Organizacje i instytucje 7. Społeczeństwo i jego struktury, ale też podejście poststrukturalne: przestrzeń społeczna, style życia, grupy społeczne. 8. Jednostka, indywidualność, indywidualizacja 9. Kultura i społeczeństwo 10. Nierówności społeczne – co je tworzy, jak funkcjonują, czy są niezbędne? Władza i panowanie. 11. Wiedza, nauka, status myślenia naukowego i innych systemów objaśniających świat. 12. Globalizacja, glokalizacja, transnarodowość, translokalność, mobilność i migracje. 13. Rodzina i jej przemiany, pokolenie i przekaz międzygeneracyjny. |
||
Literatura: |
Książki do wyboru (można wybrać także inną książkę, po wcześniejszym uzgodnieniu z prowadzącym zajęcia): U. Beck (2013). Miłość na odległość, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN U. Beck (2002). Społeczeństwo ryzyka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Beck, Społeczeństwo ryzyka A. Giddens (2001). Nowoczesność i tożsamość. "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN P. Bourdieu P. 2004. Męska dominacja, Warszawa: Oficyna Naukowa M. Okólski, E. Jaźwińska, Ludzie na huśtawce. Migracje między peryferiami Polski i Zachodu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR E. Berne, (2000). W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Socjologia codzienności, Kraków 2008 P. Bourdieu, L.J.D. Wacquant (2001). Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa: Oficyna Naukowa A. Leder (2014). Prześniona rewolucja, Warszawa: Wydawnictwo Krytyka Polityczna. P.Sloterdijk (2014). Musisz życie swe odmienić, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN P. Sloterdijk (2011). Kryształowy pałac. O filozoficzną teorię globalizacji, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. P. Sloterdijk (2011). Gniew i czas, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
||
Efekty uczenia się: |
Szczegółowe cele kształcenia obejmują następujący zakres wiedzy i umiejętności: K_W01: fundamentalne pojęcia dla socjologii jako podobszaru nauk społecznych w powiązaniu z instrumentarium ich analizowania, rodzaje struktur i instytucji społecznych, relacje między jednostką, rodziną, społecznością lokalną, narodem, uwarunkowania kulturowe życia społecznego; K_W02: rodzaje więzi społecznych (rodzinne, kulturowe, lokalne, regionalne, narodowe); K_W03: rolę człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego strukturę społeczną K_W04: normy i reguły rządzące strukturami społecznymi na poziomie mikro, mezzo i makro; K_W05: konflikty i kryzysy występujące we współczesnych społeczeństwach i ich socjologiczna analiza. K_W08: relacje między strukturami społecznymi a kulturowymi. K_U01: dostrzegać wielość i różnorodność stanowisk i opinii oraz dyskutować o nich odnośnie społeczeństwa i jego funkcjonowania; K_K02: budowania projektów aktywności obywatelskiej z pełnym zrozumieniem wieloaspektowości tej działalności z uwzględnieniem wiedzy o funkcjowaniu życia społecznego. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest obecność na wykładach. Kurs socjologii ogólnej kończy się pisemnym egzaminem w formie testowej. Warunkiem zaliczenia jest przekroczenie 50% prawidłowych odpowiedzi w teście egzaminacyjnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sebastian Kozłowski | |
Prowadzący grup: | Sebastian Kozłowski | |
Strona przedmiotu: | http://kozlowski.warszawa.pl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje: podstawowe założenia, pojęcia i twierdzenia współczesnej socjologii; charakterystykę uwarunkowań życia społecznego i proces tworzenia kultury. | |
Pełny opis: |
Celem kursu jest przekazanie studentom usystematyzowanej wiedzy socjologicznej, umożliwiającej rozumienie procesów społecznych, zachodzących we współczesnym świecie i w Polsce. Szczegółowe cele kształcenia obejmują następujący zakres wiedzy i umiejętności: - przyswojenie przez uczestników kursu podstawowych pojęć socjologicznych oraz umiejętność stosowania ich w opisie i analizie społecznej rzeczywistości, - zdobycie elementarnej wiedzy o współczesnych koncepcjach socjologicznych, - wyrabianie umiejętności krytycznej interpretacji socjologicznych tekstów naukowych, - przyswojenie wiedzy o wybranych problemach społecznych - budzenie i kształtowania wyobraźni socjologicznej, rozumianej jako rozpoznawanie własnego miejsca w społeczeństwie i związanych z tym dylematów: 1. Co to jest socjologia? Wprowadzenie: działania społeczne, niezamierzone skutki działań społecznych, interakcje w życiu codziennym, figuracje. 2. Działania (wartości, normy, sens), komunikacja, praktyka społeczna . Rozszerzone spojrzenie na socjologiczny ogląd świata. 3. Dewiacja, konformizm, „normalność”, kontrola społeczna – jak społeczeństwa zachowują stabilność? 4. Światy życia, sens społeczny i subiektywny, role społeczne, habitus. 5. Interakcje, sieci powiązań, słabe i silne więzi społeczne, figuracje (rozwinięcie), dylematy społeczne. 6. Organizacje i instytucje 7. Społeczeństwo i jego struktury, ale też podejście poststrukturalne: przestrzeń społeczna, style życia, grupy społeczne. 8. Jednostka, indywidualność, indywidualizacja 9. Kultura i społeczeństwo 10. Nierówności społeczne – co je tworzy, jak funkcjonują, czy są niezbędne? Władza i panowanie. 11. Wiedza, nauka, status myślenia naukowego i innych systemów objaśniających świat. 12. Globalizacja, glokalizacja, transnarodowość, translokalność, mobilność i migracje. 13. Rodzina i jej przemiany, pokolenie i przekaz międzygeneracyjny. 14. Społeczeństwo i jego rezyliencja w czasach pandemii | |
Literatura: |
Zalecana literatura: E. Babbie, Istota socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN,Warszawa 2019. P. Berger, Zaproszenie do socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, Rozdział I. Socjologia jako rozrywka indywidualna, s. 32-56. B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003, Rozdział III. Kultura, s. 75-91. H. Domański, Struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007, Rozdział 12. Ruchliwość społeczna, podrozdział: Podstawowe pojęcia, Rozdział 14. Wyniki badań nad ruchliwością, s. 194-198, 233-253. H. Domański, Struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007, Rozdział 3. Stratyfikacja, Rozdział 4. Klasy społeczne, Rozdział 6. Teza o śmierci klas, s. 38-52, 53-68, 81-103. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2003, Rozdział 19. Zmiana społeczna, rozwój, postęp, s. 437-453. R. K. Merton, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa 2002, rozdz. Struktura społeczna i anomia, s. 197 – 224. Coser, Społeczne funkcje konfliktu, w: Elementy teorii socjologicznych, cyt. wyd. s. 199 – 203. R. Dahrendorf, Teoria konfliktu w społeczeństwie przemysłowym, w: Elementy teorii socjologicznych, cyt. wyd., s. 429 – 463. L. Kołakowski, Moje słuszne poglądy na wszystko, Kraków 1999, fragment: O tożsamości zbiorowej, s. 156 – 169. Źródła uzupełniające P. Berger, Zaproszenie do socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, pozostałe rozdziały. Ch.W. Mills, Wyobraźnia socjologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, Rozdział: Obietnica, s. 49-77. Źródła multimedialne: Cicha furia: Stanfordzki eksperyment więzienny, reż. K. Musen, scen. K. Musen, Ph. Zimbardo, Wydział Psychologii Uniwersytetu Stanfordzkiego, USA, 1988, 52 min., (film dokumentalny) Stanfordzki Eksperyment Więzienny, w: http://www.prisonexp.org/polski/ E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1981. H. Domański, Struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007, Rozdział 3. Stratyfikacja, Rozdział 4. Klasy społeczne, s. 38-52, 53-68. E. Gellner, Narody i nacjonalizm, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1991, Rozdział 1. Definicje, Rozdział 4. Przejście do epoki nacjonalizmu, Rozdział 7. Typologia nacjonalizmów, s. 9-16, 53-68, 109-133. Virginia Satir, Rodzina. Tu powstaje człowiek, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002. Teoria zachowania zasobów Stevana Hobfolla. Polskie doświadczenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012. P. Giordano, W czasach epidemii,Wydawnictwo Sonia Draga, 2020. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sebastian Kozłowski | |
Prowadzący grup: | Sebastian Kozłowski | |
Strona przedmiotu: | http://kozlowski.warszawa.pl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje: podstawowe założenia, pojęcia i twierdzenia współczesnej socjologii; charakterystykę uwarunkowań życia społecznego i proces tworzenia kultury. | |
Pełny opis: |
Celem kursu jest przekazanie studentom usystematyzowanej wiedzy socjologicznej, umożliwiającej rozumienie procesów społecznych, zachodzących we współczesnym świecie i w Polsce. Szczegółowe cele kształcenia obejmują następujący zakres wiedzy i umiejętności: - przyswojenie przez uczestników kursu podstawowych pojęć socjologicznych oraz umiejętność stosowania ich w opisie i analizie społecznej rzeczywistości, - zdobycie elementarnej wiedzy o współczesnych koncepcjach socjologicznych, - wyrabianie umiejętności krytycznej interpretacji socjologicznych tekstów naukowych, - przyswojenie wiedzy o wybranych problemach społecznych - budzenie i kształtowania wyobraźni socjologicznej, rozumianej jako rozpoznawanie własnego miejsca w społeczeństwie i związanych z tym dylematów: 1. Co to jest socjologia? Wprowadzenie: działania społeczne, niezamierzone skutki działań społecznych, interakcje w życiu codziennym, figuracje. 2. Działania (wartości, normy, sens), komunikacja, praktyka społeczna . Rozszerzone spojrzenie na socjologiczny ogląd świata. 3. Dewiacja, konformizm, „normalność”, kontrola społeczna – jak społeczeństwa zachowują stabilność? 4. Światy życia, sens społeczny i subiektywny, role społeczne, habitus. 5. Interakcje, sieci powiązań, słabe i silne więzi społeczne, figuracje (rozwinięcie), dylematy społeczne. 6. Organizacje i instytucje 7. Społeczeństwo i jego struktury, ale też podejście poststrukturalne: przestrzeń społeczna, style życia, grupy społeczne. 8. Jednostka, indywidualność, indywidualizacja 9. Kultura i społeczeństwo 10. Nierówności społeczne – co je tworzy, jak funkcjonują, czy są niezbędne? Władza i panowanie. 11. Wiedza, nauka, status myślenia naukowego i innych systemów objaśniających świat. 12. Globalizacja, glokalizacja, transnarodowość, translokalność, mobilność i migracje. 13. Rodzina i jej przemiany, pokolenie i przekaz międzygeneracyjny. 14. Społeczeństwo i jego rezyliencja w czasach pandemii | |
Literatura: |
Zalecana literatura: E. Babbie, Istota socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN,Warszawa 2019. P. Berger, Zaproszenie do socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, Rozdział I. Socjologia jako rozrywka indywidualna, s. 32-56. B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003, Rozdział III. Kultura, s. 75-91. H. Domański, Struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007, Rozdział 12. Ruchliwość społeczna, podrozdział: Podstawowe pojęcia, Rozdział 14. Wyniki badań nad ruchliwością, s. 194-198, 233-253. H. Domański, Struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007, Rozdział 3. Stratyfikacja, Rozdział 4. Klasy społeczne, Rozdział 6. Teza o śmierci klas, s. 38-52, 53-68, 81-103. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2003, Rozdział 19. Zmiana społeczna, rozwój, postęp, s. 437-453. R. K. Merton, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa 2002, rozdz. Struktura społeczna i anomia, s. 197 – 224. Coser, Społeczne funkcje konfliktu, w: Elementy teorii socjologicznych, cyt. wyd. s. 199 – 203. R. Dahrendorf, Teoria konfliktu w społeczeństwie przemysłowym, w: Elementy teorii socjologicznych, cyt. wyd., s. 429 – 463. L. Kołakowski, Moje słuszne poglądy na wszystko, Kraków 1999, fragment: O tożsamości zbiorowej, s. 156 – 169. Źródła uzupełniające P. Berger, Zaproszenie do socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, pozostałe rozdziały. Ch.W. Mills, Wyobraźnia socjologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, Rozdział: Obietnica, s. 49-77. Źródła multimedialne: Cicha furia: Stanfordzki eksperyment więzienny, reż. K. Musen, scen. K. Musen, Ph. Zimbardo, Wydział Psychologii Uniwersytetu Stanfordzkiego, USA, 1988, 52 min., (film dokumentalny) Stanfordzki Eksperyment Więzienny, w: http://www.prisonexp.org/polski/ E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1981. H. Domański, Struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007, Rozdział 3. Stratyfikacja, Rozdział 4. Klasy społeczne, s. 38-52, 53-68. E. Gellner, Narody i nacjonalizm, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1991, Rozdział 1. Definicje, Rozdział 4. Przejście do epoki nacjonalizmu, Rozdział 7. Typologia nacjonalizmów, s. 9-16, 53-68, 109-133. Virginia Satir, Rodzina. Tu powstaje człowiek, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002. Teoria zachowania zasobów Stevana Hobfolla. Polskie doświadczenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012. P. Giordano, W czasach epidemii,Wydawnictwo Sonia Draga, 2020. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.