Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nowe media

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2102-BW-L-D5NOME-KZB
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nowe media
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE - DZIENNE I STOPNIA 5 semestr 3 rok - przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Kurs trwa 30 godzin. W ramach pierwszego modułu student zapoznaje się z teorią nowych mediów, a następnie z wybranymi kanałami informacyjnymi nowych mediów. Uczestnik kursu uczy się z nich korzystać, a także oceniać wartość zebranych informacji. Kurs ma charakter warsztatowy, wymaga samodzielnej pracy z komputerem.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Po ukończeniu kursu Nowe media student będzie znał i potrafił skorzystać z wybranych kanałów zaliczanych do nowych mediów i pozyskać z nich informacje. Przedmiot ma charakter teoretyczno-praktyczny.

Pełny opis:

Po ukończeniu kursu Nowe media student będzie znał i potrafił skorzystać z wybranych kanałów zaliczanych do nowych mediów i pozyskać z nich informacje. Przedmiot ma charakter teoretyczno-praktyczny. Warunkiem zaliczenia kursu jest aktywność merytoryczna w trakcie prowadzonych zajęć, przygotowanie i prezentacja przygotowanego projektu badawczego metodą studium przypadku (case study). Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia.

Literatura:

M. Meller, Praktyczny OSINT z wykorzystaniem technologii internetowych, [w:] Zawód infobroker. Polski rynek informacji, S. Cisek, A. Januszko-Szakiel (red. nauk.), Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2015, s. 311-323.

G. Dobrowolski i in., Wsparcie informatyczne dla analizy otwartych źródeł informacji w Internecie w walce z terroryzmem. Zarys problemu, [w:] Praktyczne elementy zwalczania przestępczości zorganizowanej i terroryzmu. Nowoczesne technologie i praca operacyjna, L. Paprzycki, Z. Rau (red. nauk.), Wolters Kluwer, Warszawa 2009.

D. Mider, Cyfrowy Panoptykon. Internet jako narzędzie nadzoru informacyjnego państwa nad społeczeństwem, [w:] Bezpieczeństwo współczesnego świata. Społeczeństwo, ekonomia, prawo, K. Wilczyńska, K. Adamek (red. nauk.), Instytut Wydawniczy „Maiuscula”, Poznań 2013, ISBN: 9788361449058, s. 79-106.

P. Kałużny, Techniki inwigilacji. Co nam grozi i jak się bronić?, PWN, Warszawa 2008, Rozdział 8. Radio i GSM, s. 79-91.

D. Mider, Internet jako narzędzie walki z cenzurą, [w:] Haktywizm. (Cyberterroryzm, haking, protest obywatelski, cyberaktywizm, e-mobilizacja), M. Marczewska-Rytko (red. nauk.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2014, s. 17-49.

D. Mider, O. Borówka, Internet – medium bez cenzury?, [w:] E.A. Marciniak (red.), Komunikowanie polityczne. Wybrane zagadnienia, „Studia Politologiczne”, t. 25, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2012, s. 141-176.

D. Mider, Ukryty Internet – zagrożenie bezpieczeństwa narodowego?, [w:] Paradygmaty badań nad bezpieczeństwem. Jednostki, grupy i społeczeństwa, M. Kopczewski, A. Kurkiewicz, S. Mikołajczyk (red. nauk.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2015, ISBN 978-83-65096-18-0, s. 443-461.

D. Mider, Mappa Mundi ukrytego Internetu. Próba kategoryzacji kanałów komunikacji i treści, „EduAkcja. Magazyn edukacji elektronicznej”, 2015, 2 (10), ISSN: [e]2081-870X, s. 55-70. [6,2 pkt. ICI Journals Master List 2014]

D. Mider, Aneks 1. Klasyfikacja kanałów internetowej komunikacji, [w:] J. Garlicki (red.), Kultura polityczna Internautów w Polsce, „Studia Politologiczne”, t. 21, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2011, s. 305-309.

D. Mider, Jak badać opinię publiczną w Internecie? Ewaluacja wybranych technik badawczych, tekst niepublikowany, udostępniany studentom przez prowadzącego zajęcia, ss. 10.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

EK1 - Posiada wiedzę z perspektywy współczesnej o wzajemnych relacjach pomiędzy jednostką a społeczeństwem. Zna koncepcje tożsamości jednostkowej i zbiorowej, definiuje podstawowe pojęcia z zakresu mikro- i makrosocjologii dotyczące relacji jednostki i zbiorowości (W02).

UMIEJĘTNOŚCI

EK2 - Ma umiejętność rozumienia przyczyn i przebiegu oraz prognozowania zjawisk dotyczących sfery polityki; potrafi badać i wyjaśnić rolę struktur społecznych, ekonomicznych i kulturowych we współczesnym państwie i świecie (U02);

EK3 - Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do opisu zagadnień bezpieczeństwa o różnorakim charakterze (U03);

EK4 - Ma umiejętność gromadzenia, hierarchizowania, przetwarzania i prezentowania informacji w zakresie bezpieczeństwa (U04);

KOMPETENCJE

EK5 - Potrafi określać i definiować podstawowe priorytety, służące przeciwdziałaniu zagrożeniom dla funkcjonujących struktur społecznych, państwa i panującego w nim ładu prawno-politycznego (K01)

EK6 - Potrafi pogłębiać , uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę (K06).

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia kursu jest aktywność merytoryczna w trakcie prowadzonych zajęć, przygotowanie i prezentacja przygotowanego projektu badawczego metodą studium przypadku (case study). Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Daniel Mider
Prowadzący grup: Daniel Mider
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia:

w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Po ukończeniu kursu Nowe media student będzie znał i potrafił skorzystać z wybranych kanałów zaliczanych do nowych mediów i pozyskać z nich informacje. Przedmiot ma charakter teoretyczno-praktyczny.

Pełny opis:

Po ukończeniu kursu Nowe media student będzie znał i potrafił skorzystać z wybranych kanałów zaliczanych do nowych mediów i pozyskać z nich informacje. Przedmiot ma charakter teoretyczno-praktyczny. Warunkiem zaliczenia kursu jest aktywność merytoryczna w trakcie prowadzonych zajęć, przygotowanie i prezentacja przygotowanego projektu badawczego metodą studium przypadku (case study). Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia.

Literatura:

1) M. Meller, Praktyczny OSINT z wykorzystaniem technologii internetowych, [w:] Zawód infobroker. Polski rynek informacji, S. Cisek, A. Januszko-Szakiel (red. nauk.), Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2015, s. 311-323.

2) G. Dobrowolski i in., Wsparcie informatyczne dla analizy otwartych źródeł informacji w Internecie w walce z terroryzmem. Zarys problemu, [w:] Praktyczne elementy zwalczania przestępczości zorganizowanej i terroryzmu. Nowoczesne technologie i praca operacyjna, L. Paprzycki, Z. Rau (red. nauk.), Wolters Kluwer, Warszawa 2009.

3) D. Mider, Cyfrowy Panoptykon. Internet jako narzędzie nadzoru informacyjnego państwa nad społeczeństwem, [w:] Bezpieczeństwo współczesnego świata. Społeczeństwo, ekonomia, prawo, K. Wilczyńska, K. Adamek (red. nauk.), Instytut Wydawniczy „Maiuscula”, Poznań 2013, ISBN: 9788361449058, s. 79-106.

4) P. Kałużny, Techniki inwigilacji. Co nam grozi i jak się bronić?, PWN, Warszawa 2008, Rozdział 8. Radio i GSM, s. 79-91.

5) D. Mider, Internet jako narzędzie walki z cenzurą, [w:] Haktywizm. (Cyberterroryzm, haking, protest obywatelski, cyberaktywizm, e-mobilizacja), M. Marczewska-Rytko (red. nauk.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2014, s. 17-49.

6) D. Mider, O. Borówka, Internet – medium bez cenzury?, [w:] E.A. Marciniak (red.), Komunikowanie polityczne. Wybrane zagadnienia, „Studia Politologiczne”, t. 25, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2012, s. 141-176.

7) D. Mider, Ukryty Internet – zagrożenie bezpieczeństwa narodowego?, [w:] Paradygmaty badań nad bezpieczeństwem. Jednostki, grupy i społeczeństwa, M. Kopczewski, A. Kurkiewicz, S. Mikołajczyk (red. nauk.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2015, ISBN 978-83-65096-18-0, s. 443-461.

8) D. Mider, Mappa Mundi ukrytego Internetu. Próba kategoryzacji kanałów komunikacji i treści, „EduAkcja. Magazyn edukacji elektronicznej”, 2015, 2 (10), ISSN: [e]2081-870X, s. 55-70. [6,2 pkt. ICI Journals Master List 2014]

9) D. Mider, Aneks 1. Klasyfikacja kanałów internetowej komunikacji, [w:] J. Garlicki (red.), Kultura polityczna Internautów w Polsce, „Studia Politologiczne”, t. 21, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2011, s. 305-309.

10) D. Mider, Jak badać opinię publiczną w Internecie? Ewaluacja wybranych technik badawczych, tekst niepublikowany, udostępniany studentom przez prowadzącego zajęcia, ss. 10.

Uwagi:

Brak.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)