Nowe media
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-BW-L-D5NOME-KZB |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Nowe media |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE - DZIENNE I STOPNIA 5 semestr 3 rok - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Kurs trwa 30 godzin. W ramach pierwszego modułu student zapoznaje się z teorią nowych mediów, a następnie z wybranymi kanałami informacyjnymi nowych mediów. Uczestnik kursu uczy się z nich korzystać, a także oceniać wartość zebranych informacji. Kurs ma charakter warsztatowy, wymaga samodzielnej pracy z komputerem. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Po ukończeniu kursu Nowe media student będzie znał i potrafił skorzystać z wybranych kanałów zaliczanych do nowych mediów i pozyskać z nich informacje. Przedmiot ma charakter teoretyczno-praktyczny. |
Pełny opis: |
Po ukończeniu kursu Nowe media student będzie znał i potrafił skorzystać z wybranych kanałów zaliczanych do nowych mediów i pozyskać z nich informacje. Przedmiot ma charakter teoretyczno-praktyczny. Warunkiem zaliczenia kursu jest aktywność merytoryczna w trakcie prowadzonych zajęć, przygotowanie i prezentacja przygotowanego projektu badawczego metodą studium przypadku (case study). Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia. |
Literatura: |
M. Meller, Praktyczny OSINT z wykorzystaniem technologii internetowych, [w:] Zawód infobroker. Polski rynek informacji, S. Cisek, A. Januszko-Szakiel (red. nauk.), Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2015, s. 311-323. G. Dobrowolski i in., Wsparcie informatyczne dla analizy otwartych źródeł informacji w Internecie w walce z terroryzmem. Zarys problemu, [w:] Praktyczne elementy zwalczania przestępczości zorganizowanej i terroryzmu. Nowoczesne technologie i praca operacyjna, L. Paprzycki, Z. Rau (red. nauk.), Wolters Kluwer, Warszawa 2009. D. Mider, Cyfrowy Panoptykon. Internet jako narzędzie nadzoru informacyjnego państwa nad społeczeństwem, [w:] Bezpieczeństwo współczesnego świata. Społeczeństwo, ekonomia, prawo, K. Wilczyńska, K. Adamek (red. nauk.), Instytut Wydawniczy „Maiuscula”, Poznań 2013, ISBN: 9788361449058, s. 79-106. P. Kałużny, Techniki inwigilacji. Co nam grozi i jak się bronić?, PWN, Warszawa 2008, Rozdział 8. Radio i GSM, s. 79-91. D. Mider, Internet jako narzędzie walki z cenzurą, [w:] Haktywizm. (Cyberterroryzm, haking, protest obywatelski, cyberaktywizm, e-mobilizacja), M. Marczewska-Rytko (red. nauk.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2014, s. 17-49. D. Mider, O. Borówka, Internet – medium bez cenzury?, [w:] E.A. Marciniak (red.), Komunikowanie polityczne. Wybrane zagadnienia, „Studia Politologiczne”, t. 25, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2012, s. 141-176. D. Mider, Ukryty Internet – zagrożenie bezpieczeństwa narodowego?, [w:] Paradygmaty badań nad bezpieczeństwem. Jednostki, grupy i społeczeństwa, M. Kopczewski, A. Kurkiewicz, S. Mikołajczyk (red. nauk.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2015, ISBN 978-83-65096-18-0, s. 443-461. D. Mider, Mappa Mundi ukrytego Internetu. Próba kategoryzacji kanałów komunikacji i treści, „EduAkcja. Magazyn edukacji elektronicznej”, 2015, 2 (10), ISSN: [e]2081-870X, s. 55-70. [6,2 pkt. ICI Journals Master List 2014] D. Mider, Aneks 1. Klasyfikacja kanałów internetowej komunikacji, [w:] J. Garlicki (red.), Kultura polityczna Internautów w Polsce, „Studia Politologiczne”, t. 21, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2011, s. 305-309. D. Mider, Jak badać opinię publiczną w Internecie? Ewaluacja wybranych technik badawczych, tekst niepublikowany, udostępniany studentom przez prowadzącego zajęcia, ss. 10. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA EK1 - Posiada wiedzę z perspektywy współczesnej o wzajemnych relacjach pomiędzy jednostką a społeczeństwem. Zna koncepcje tożsamości jednostkowej i zbiorowej, definiuje podstawowe pojęcia z zakresu mikro- i makrosocjologii dotyczące relacji jednostki i zbiorowości (W02). UMIEJĘTNOŚCI EK2 - Ma umiejętność rozumienia przyczyn i przebiegu oraz prognozowania zjawisk dotyczących sfery polityki; potrafi badać i wyjaśnić rolę struktur społecznych, ekonomicznych i kulturowych we współczesnym państwie i świecie (U02); EK3 - Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do opisu zagadnień bezpieczeństwa o różnorakim charakterze (U03); EK4 - Ma umiejętność gromadzenia, hierarchizowania, przetwarzania i prezentowania informacji w zakresie bezpieczeństwa (U04); KOMPETENCJE EK5 - Potrafi określać i definiować podstawowe priorytety, służące przeciwdziałaniu zagrożeniom dla funkcjonujących struktur społecznych, państwa i panującego w nim ładu prawno-politycznego (K01) EK6 - Potrafi pogłębiać , uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę (K06). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia kursu jest aktywność merytoryczna w trakcie prowadzonych zajęć, przygotowanie i prezentacja przygotowanego projektu badawczego metodą studium przypadku (case study). Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Daniel Mider | |
Prowadzący grup: | Daniel Mider | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Po ukończeniu kursu Nowe media student będzie znał i potrafił skorzystać z wybranych kanałów zaliczanych do nowych mediów i pozyskać z nich informacje. Przedmiot ma charakter teoretyczno-praktyczny. |
|
Pełny opis: |
Po ukończeniu kursu Nowe media student będzie znał i potrafił skorzystać z wybranych kanałów zaliczanych do nowych mediów i pozyskać z nich informacje. Przedmiot ma charakter teoretyczno-praktyczny. Warunkiem zaliczenia kursu jest aktywność merytoryczna w trakcie prowadzonych zajęć, przygotowanie i prezentacja przygotowanego projektu badawczego metodą studium przypadku (case study). Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia. |
|
Literatura: |
1) M. Meller, Praktyczny OSINT z wykorzystaniem technologii internetowych, [w:] Zawód infobroker. Polski rynek informacji, S. Cisek, A. Januszko-Szakiel (red. nauk.), Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2015, s. 311-323. 2) G. Dobrowolski i in., Wsparcie informatyczne dla analizy otwartych źródeł informacji w Internecie w walce z terroryzmem. Zarys problemu, [w:] Praktyczne elementy zwalczania przestępczości zorganizowanej i terroryzmu. Nowoczesne technologie i praca operacyjna, L. Paprzycki, Z. Rau (red. nauk.), Wolters Kluwer, Warszawa 2009. 3) D. Mider, Cyfrowy Panoptykon. Internet jako narzędzie nadzoru informacyjnego państwa nad społeczeństwem, [w:] Bezpieczeństwo współczesnego świata. Społeczeństwo, ekonomia, prawo, K. Wilczyńska, K. Adamek (red. nauk.), Instytut Wydawniczy „Maiuscula”, Poznań 2013, ISBN: 9788361449058, s. 79-106. 4) P. Kałużny, Techniki inwigilacji. Co nam grozi i jak się bronić?, PWN, Warszawa 2008, Rozdział 8. Radio i GSM, s. 79-91. 5) D. Mider, Internet jako narzędzie walki z cenzurą, [w:] Haktywizm. (Cyberterroryzm, haking, protest obywatelski, cyberaktywizm, e-mobilizacja), M. Marczewska-Rytko (red. nauk.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2014, s. 17-49. 6) D. Mider, O. Borówka, Internet – medium bez cenzury?, [w:] E.A. Marciniak (red.), Komunikowanie polityczne. Wybrane zagadnienia, „Studia Politologiczne”, t. 25, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2012, s. 141-176. 7) D. Mider, Ukryty Internet – zagrożenie bezpieczeństwa narodowego?, [w:] Paradygmaty badań nad bezpieczeństwem. Jednostki, grupy i społeczeństwa, M. Kopczewski, A. Kurkiewicz, S. Mikołajczyk (red. nauk.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2015, ISBN 978-83-65096-18-0, s. 443-461. 8) D. Mider, Mappa Mundi ukrytego Internetu. Próba kategoryzacji kanałów komunikacji i treści, „EduAkcja. Magazyn edukacji elektronicznej”, 2015, 2 (10), ISSN: [e]2081-870X, s. 55-70. [6,2 pkt. ICI Journals Master List 2014] 9) D. Mider, Aneks 1. Klasyfikacja kanałów internetowej komunikacji, [w:] J. Garlicki (red.), Kultura polityczna Internautów w Polsce, „Studia Politologiczne”, t. 21, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2011, s. 305-309. 10) D. Mider, Jak badać opinię publiczną w Internecie? Ewaluacja wybranych technik badawczych, tekst niepublikowany, udostępniany studentom przez prowadzącego zajęcia, ss. 10. |
|
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.