Rozwiązywanie konfliktów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-BW-M-D4ROKO | Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Rozwiązywanie konfliktów | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych | ||
Grupy: |
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE - DZIENNE II STOPNIA 4 semestr 2 rok - przedmioty wszystkie |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Student posiada podstawowe założenia nauki o komunikowaniu, nauk o bezpieczeństwie oraz elementarną wiedzę z zakresu stosunków międzynarodowych. |
||
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje: istotę i powstawanie konfliktów; nieporozumienia komunikacyjne; różnice kulturowe; sprzeczności wartości i celów jako podstawowe płaszczyzny konfliktów; negocjacje i mediacje. |
||
Pełny opis: |
Zakres tematów: Blok I. Rola cech osobniczych i środowiskowych w procesie eskalacji i rozwiązywania konfliktu • Model podwójnej troski Blake’a i Mouton’a • TRIP • Rola komunikacji w powstawaniu i rozwiązywaniu konfliktów • Narzędzie diagnostyczne: o Koło konfliktu Christopher’a W. Moore’a o Zintegrowany model rozwiązywania problemu i podejmowania decyzji w sytuacji konfliktu Blok II. Dynamika konfliktu • Model incydentu konfliktowego Jamesa S. Colemana • Destruktywny konflikt – mechanizmy jego powstawania i przebiegu o Spirale eskalacji o Spirale unikania Blok III. Konflikty międzygrupowe • Konflikt społeczny w ujęciu psychologicznym (podmiot konfliktu, przedmiot konfliktu, aktywność stron, dynamika konfliktu, detektory konfliktu, fazy konfliktu). • Konflikt społeczny w ujęciu socjologicznym – zmiana społeczna i jej determinanty (środowisko fizyczne, organizacje polityczne, czynniki ekonomiczne, czynniki polityczne, czynniki kulturowe) Blok IV. Podstawy zarządzania konfliktami społecznymi • Proces racjonalnego podejmowania decyzji w sytuacji konfliktu • Strajk, jako przykład konfliktu z zakresu stosunków wewnętrznych Blok V. Pięć procedur rozwiązywania konfliktów wyodrębnionych według kryterium zakresu wpływu, jaki uczestnicy rozmów mają na ich przebieg oraz treść zawartego porozumienia • Facylitacja • Negocjacje • Mediacje • Arbitraż i Sąd Blok VI. Konflikty na arenie międzynarodowej • Typologia konfliktów na arenie międzynarodowej • Pokojowe metody rozwiązywania sporów międzynarodowych • GRIT: Graduated and Reciprocated Initiatives in Tension Reduction (Działania ugodowe w warunkach ostrego konfliktu): Uzasadnienie stosowania procedury GRIT, Etapy GRIT-u, skuteczność procedury GRIT |
||
Literatura: |
Adamus-Matuszyńska A, Współczesne teorie konfliktu społecznego, Katowice 1998. Binsztok A. (red.), Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne, Warszawa 2013. Bohm F., S. Laurell, Rozwiązywanie konfliktów. Praktyczny poradnik dla pracodawców i menedżerów, Białystok 2009. Chełpa S. , T. Witkowski, Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Warszawa1995. Dana D., Rozwiązywanie konfliktów, Warszawa 1993. Deutsch M., Coleman P.T. (red.), Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Kraków 2005. Długosz D. , A. Garbacik, Podstawy zarządzania konfliktami społecznymi, Poznań 2000. Doherty N., M. Guyler, Mediacja i rozwiązywania konfliktów w pracy, Warszawa 2010. Dziewiecki M., Psychologia porozumiewania się, Kielce 2000. Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne, Warszawa 2001. Kostecki W., Zaawansowanie zapobieganie konfliktom, Warszawa 2011. Mlicki M. K., Konflikty społeczne: pułapki i dylematy działań zbiorowych, Warszawa 1992. Moore Ch. W., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Kraków 2003 (2012). Nye jr J. S., Konflikty międzynarodowe. Wprowadzenie do teorii i historii, Warszawa 2009. Pietrzak H., Agresja konflikt społeczeństwo, Tyczyn 2000. Thompson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1998. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W02 K_W03 Ma wiedzę o czynnikach konfliktotwórczych występujących w różnych obszarach rzeczywistości politycznej i społecznej ich znaczenia dla różnego rodzaju więzi społecznch, ze szczególnym uwzględnieniem tych kategorii więzi, które mają znaczenie dla bezpieczeństwa człowieka i grup, w których żyje (K_W02). Zna normy i reguły panujące w strukturach i instytucjach, jak i mechanizmy np. psychologiczne,społeczne, prawne służące przeciwdziałaniu i rozwiązywaniu konfliktów i kryzysów oraz utrzymaniu porządku społeczno-politycznego i bezpieczeństwa w Polsce i na świecie. (K_W03). Umiejętności: K_U02 Potrafi analizować (z wykorzystaniem pogłębionej teoretycznie oceny) różne zjawiska społeczne, zaś przede wszystkim dotyczące bezpieczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji konfliktowych.(K_U02) Rozumie zagrożenia jakie dla jednostki, społeczeństwa i państwa płyną z sytuacji konfliktowych na płaszczyznach społecznej, gospodarczej i politycznej (K_U02) Kompetencje społeczne: K_K01; K_K03 Student potrafi zdefiniować priorytety służące realizacji zadań z zakresu przeciwdziałania zagrożeniom dla struktur państwowych i społecznych oraz utrzymania w nich określonegoładu i porządku.(K_K01) Student ma świadomość konieczności zachowywania się w sposób profesjonalny i etyczny oraz jest przygotowany do propagowania tych wartości przy pełnieniu ról zawodowych. (K_K03) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecność w semestrze. Warunki zaliczenia przedmiotu w wersji zdalnej: Ocena końcowa jest wynikiem z testu końcowego. Test przeprowadzany jest na platformie Kampus na przedostatnich zajęciach w semestrze. Maksymalnie z testu student może uzyskać 30 pkt. Za każdą poprawną odpowiedź student uzyskuje 1 pkt. Skala ocen: 30-27 pkt. Bardzo dobra (5) 26-25 pkt. Dobra plus (4+) 24-20 pkt. Dobra (4) 19-18 pkt. – Dostateczna plus (3+) 17-15 pkt. – Dostateczna (3) Aktywność podczas zajęć w wersji wideokonferencji Google Meet podwyższa ocenę indywidualną z kolokwium o 0.5%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Urszula Kurcewicz | |
Prowadzący grup: | Urszula Kurcewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje: istotę i powstawanie konfliktów; nieporozumienia komunikacyjne; różnice kulturowe; sprzeczności wartości i celów jako podstawowe płaszczyzny konfliktów; negocjacje i mediacje. | |
Pełny opis: |
Zakres tematów: Blok I. Rola cech osobniczych i środowiskowych w procesie eskalacji i rozwiązywania konfliktu • Model podwójnej troski Blake’a i Mouton’a • TRIP • Rola komunikacji w powstawaniu i rozwiązywaniu konfliktów • Narzędzie diagnostyczne: o Koło konfliktu Christopher’a W. Moore’a o Zintegrowany model rozwiązywania problemu i podejmowania decyzji w sytuacji konfliktu Blok II. Dynamika konfliktu • Model incydentu konfliktowego Jamesa S. Colemana • Destruktywny konflikt – mechanizmy jego powstawania i przebiegu o Spirale eskalacji o Spirale unikania Blok III. Konflikty międzygrupowe • Konflikt społeczny w ujęciu psychologicznym (podmiot konfliktu, przedmiot konfliktu, aktywność stron, dynamika konfliktu, detektory konfliktu, fazy konfliktu). • Konflikt społeczny w ujęciu socjologicznym – zmiana społeczna i jej determinanty (środowisko fizyczne, organizacje polityczne, czynniki ekonomiczne, czynniki polityczne, czynniki kulturowe) Blok IV. Podstawy zarządzania konfliktami społecznymi • Proces racjonalnego podejmowania decyzji w sytuacji konfliktu • Strajk, jako przykład konfliktu z zakresu stosunków wewnętrznych Blok V. Pięć procedur rozwiązywania konfliktów wyodrębnionych według kryterium zakresu wpływu, jaki uczestnicy rozmów mają na ich przebieg oraz treść zawartego porozumienia • Facylitacja • Negocjacje • Mediacje • Arbitraż i Sąd Blok VI. Konflikty na arenie międzynarodowej • Typologia konfliktów na arenie międzynarodowej • Pokojowe metody rozwiązywania sporów międzynarodowych • GRIT: Graduated and Reciprocated Initiatives in Tension Reduction (Działania ugodowe w warunkach ostrego konfliktu): Uzasadnienie stosowania procedury GRIT, Etapy GRIT-u, skuteczność procedury GRIT | |
Literatura: |
Adamus-Matuszyńska A, Współczesne teorie konfliktu społecznego, Katowice 1998. Binsztok A. (red.), Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne, Warszawa 2013. Bohm F., S. Laurell, Rozwiązywanie konfliktów. Praktyczny poradnik dla pracodawców i menedżerów, Białystok 2009. Chełpa S. , T. Witkowski, Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Warszawa1995. Dana D., Rozwiązywanie konfliktów, Warszawa 1993. Deutsch M., Coleman P.T. (red.), Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Kraków 2005. Długosz D. , A. Garbacik, Podstawy zarządzania konfliktami społecznymi, Poznań 2000. Doherty N., M. Guyler, Mediacja i rozwiązywania konfliktów w pracy, Warszawa 2010. Dziewiecki M., Psychologia porozumiewania się, Kielce 2000. Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne, Warszawa 2001. Kostecki W., Zaawansowanie zapobieganie konfliktom, Warszawa 2011. Mlicki M. K., Konflikty społeczne: pułapki i dylematy działań zbiorowych, Warszawa 1992. Moore Ch. W., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Kraków 2003 (2012). Nye jr J. S., Konflikty międzynarodowe. Wprowadzenie do teorii i historii, Warszawa 2009. Pietrzak H., Agresja konflikt społeczeństwo, Tyczyn 2000. Thompson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1998. | |
Uwagi: |
Link do zajęć prowadzący przekazuje studentom przez USOSMAIL |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.