Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Administracja publiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2102-L-D2ADPU
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Administracja publiczna
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Nauki Polityczne - DZIENNE I STOPNIA 2 semestr 1 rok - przedmioty wszystkie
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest zdobycie wiedzy w zakresie podstawowych pojęć, teorii oraz instytucji, procesów i mechanizmów charakterystycznych dla administracji publicznej, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań przyjętych w Polsce.


Oczekiwane umiejętności to zdolność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej jako analityk bądź uczestnik procesów funkcjonowania administracji publicznej


Oczekiwane kompetencje to zdolność do samodzielnej pracy opartej na informacjach pozyskanych w trakcie zajęć, na źródłach prawa oraz na literaturze.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podstawowe pojęcia administracji publicznej.

Zasady organizacji i działania administracji publicznej.

Proces decyzyjny w administracji publicznej.

Podział terytorialny państwa.

Pełny opis:

Zajęcia 1: Podstawowe pojęcia z zakresu administracji publicznej

1.Pojęcie administracji publicznej.

2.Podział administracji publicznej.

3.Decentralizacja a dekoncentracja administracji publicznej.

4.Polityka a administracja

5.Administracja a grupy nacisku.

6.Administracja a partie polityczne.

Zajęcia 2 Rodzaje i modele administracji.

1. Rodowód i rodzaje administracji: administracja państwowa, rządowa

i samorządowa.

2. Modele administracji.

3. Cechy administracji publicznej.

4. Przesłanki sprawnej administracji.

Zajęcia 3: Zasady organizacji i działania administracji publicznej

1. Charakter działań administracji publicznej.

2. Zasady działania administracji publicznej.

3. Język administracji.

Zajęcia 4. Proces decyzyjny w administracji publicznej.

1. Decyzja jako racjonalne działanie administracji publicznej.

2. Typy i modele decyzji.

3. System celów i środków w procesie decyzyjnym.

Zajęcia 5: Procedury działania administracji publicznej

1. Akty administracyjne.

2. Decyzje i postanowienia.

3. Działania władcze i niewładcze.

Zajęcia 6: Good governance i modernizacja administracji publicznej

1. Pojęcie i istota dobrego rządzenia.

2. Zasady dobrego administrowania.

3. Prawo do dobrej administracji.

4. Kierunki modernizacji administracji publicznej

Zajęcia 7: Podział terytorialny państwa.

1. Pojęcie i rodzaje podziału terytorialnego.

2. Kształtowanie podziału terytorialnego.

3. Czynniki kształtujące podział terytorialny.

4. Podział zasadniczy.

5. Podział pomocniczy.

6. Podział specjalny.

Zajęcia 8: Kontrola w administracji publicznej

1. Pojęcie kontroli administracji publicznej.

2. Zadania kontroli.

3. Rodzaje i cechy kontroli.

4. Kontrola wewnątrzadministracyjna.

5. Kontrola zewnątdrzadministracyjna.

Zajęcia 9: Nadzór w administracji publicznej

1. Pojęcie nadzoru administracji publicznej.

2. Zadania nadzoru.

3. Rodzaje i cechy nadzoru.

Zajęcia 10: Kadry w administracji publicznej

1. Pracownicy administracji rządowej.

2. Pracownicy samorządu terytorialnego.

Zajęcia 11 Administracja rządowa w województwie

1. Wojewoda i jego pozycja ustrojowa.

2. Wojewódzka administracja zespolona.

3. Terenowe organy administracji niezespolonej.

Zajęcia 12 Patologie administracji publicznej

1. Pojęcie patologii.

2. Zachowania patologiczne w administracji.

3. Kapitał społeczny a zaufanie publiczne.

4. Patologia w administracji a zaufanie publiczne.

5. Upartyjnienie, konflikt interesów, mobbing, letaprywacja i in..

Zajęcia 13 Elektroniczna administracja publiczna

1. Pojęcie i istota społeczeństwa informacyjnego

2. Uwarunkowane prawne cyfryzacji administracji publicznej

3. Strategia lizbońska,

4. Pojęcie i modele e-administracji.

Zajęcia 14 Administracja a obywatel

1. Pozycja obywatela jako kreatora i odbiorcy przemian organizacyjnych i funkcjonalnych.

2. Administracja publiczna jako organizacja inteligentna.

3. Prawo obywatela do dobrej administracji.

4. Prawo obywatela do informacji publicznej.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Administracja publiczna. Zarys wykładu, pod red. A. Pawłowska, K. Radzik-Maruszak, J. Itrich-Drabarek, Warszawa 2023.

2. Administracja i polityka. Administracja publiczna w procesie przemian pod red. A Ferensa i Iwony Macek, Wrocław 2002.

3. Administracja publiczna, pod red. J. Hausnera, Warszawa 2005.

4. Administracja publiczna w procesie dostosowania państwa do UE, pod red. T. Mołdawy, K. A. Wojtaszczyka, M. Małeckiego, Warszawa 2003.

5. R. Balicki, B. Banaszak, A. Błaś, Ustrój administracji publicznej. Warszawa 2000.

6. A. Błaś, J. Boć, J. Jeżewski: Administracja publiczna, Kolonia Limited 2003.

Literatura dodatkowa

1. J. Borkowski, Jednostka a administracja publiczna po reformie ustrojowej. Warszawa 2001.

2. H. Izdebski, M. Kulesza, Administracja publiczna, Warszawa 2004.

3. J. Jagielski, Kontrola administracji publicznej, Warszawa 2007.

4. Z. Leoński, Nauka administracji, Wyd. 4, Warszawa 2002.

5. G. Rydlewski, Polityka i administracja w rządach państw członkowskich Unii Europejskiej, Warszawa 2006.

6. W. Wytrążek, Sprawność działania administracji publicznej w Polsce w warunkach decentralizacji, Lublin 2006.

7. E. Zieliński, Administracja rządowa w Polsce, Warszawa 2001.

8. E. Zieliński, Samorząd terytorialny w Polsce, Warszawa 2004.

9.J. Szreniawski: Europejski Kodeks Dobrej Administracji a zasady ogólne Kodeksu Postępowania Administracyjnego, w: Profesjonalizm w administracji publicznej, Białystok 2004, ss. 86-95.

10. J. Itrich-Drabarek, Encyklopedia administracji publicznej, Warszawa 2018.

11. J.Itrich-Drabarek, Jakość i przejrzystość administracji a prawo dostępu obywateli do informacji, "Prace i materiały Instytutu Studiów Międzynarodowych SGH"

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Po zakończeniu zajęć student zna i rozumie istotę oraz misję administracji publicznej (K_W01)

Absolwent zna strukturę administracji publicznej w Polsce i rozumie zjawiska związane z jej funkcjonowaniem. Wykazuje umiejętność zidentyfikowania podstawowych modeli i kierunków zmian w administracji publicznej (K_W04).

UMIEJĘTNOŚCI

Po zakończeniu zajęć student potrafi analizować zagadnienia aksjologiczne, normatywne, organizacyjne, proceduralne i kadrowe dotyczące systemu administracji w Polsce. Dostrzega prawidłowości i zależności w procesach realizowanych przed podmioty składające się na system administracji w Polsce (K_U01).

KOMPETENCJE

Po zakończeniu zajęć student jest gotów do profesjonalnego kontaktu z podmiotami administracji publicznej oraz ma podstawowe przygotowanie do pracy w strukturach administracji publicznej (K_K01).

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny w formie testu.

Dopuszczalne są 2 nieobecności w trakcie zajęć w semestrze.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 120 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Balcerek-Kosiarz, Grzegorz Rydlewski
Prowadzący grup: Marta Balcerek-Kosiarz, Grzegorz Rydlewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podstawowe pojęcia administracji publicznej.

Zasady organizacji i działania administracji publicznej.

Proces decyzyjny w administracji publicznej.

Podział terytorialny państwa.

Pełny opis:

Zajęcia 1: Podstawowe pojęcia z zakresu administracji publicznej

1.Pojęcie administracji publicznej.

2.Podział administracji publicznej.

3.Decentralizacja a dekoncentracja administracji publicznej.

4.Polityka a administracja

5.Administracja a grupy nacisku.

6.Administracja a partie polityczne.

Zajęcia 2 Rodzaje i modele administracji.

1. Rodowód i rodzaje administracji: administracja państwowa, rządowa

i samorządowa.

2. Modele administracji.

3. Cechy administracji publicznej.

4. Przesłanki sprawnej administracji.

Zajęcia 3: Zasady organizacji i działania administracji publicznej

1. Charakter działań administracji publicznej.

2. Zasady działania administracji publicznej.

3. Język administracji.

Zajęcia 4. Proces decyzyjny w administracji publicznej.

1. Decyzja jako racjonalne działanie administracji publicznej.

2. Typy i modele decyzji.

3. System celów i środków w procesie decyzyjnym.

Zajęcia 5: Procedury działania administracji publicznej

1. Akty administracyjne.

2. Decyzje i postanowienia.

3. Działania władcze i niewładcze.

Zajęcia 6: Good governance i modernizacja administracji publicznej

1. Pojęcie i istota dobrego rządzenia.

2. Zasady dobrego administrowania.

3. Prawo do dobrej administracji.

4. Kierunki modernizacji administracji publicznej

Zajęcia 7: Podział terytorialny państwa.

1. Pojęcie i rodzaje podziału terytorialnego.

2. Kształtowanie podziału terytorialnego.

3. Czynniki kształtujące podział terytorialny.

4. Podział zasadniczy.

5. Podział pomocniczy.

6. Podział specjalny.

Zajęcia 8: Kontrola w administracji publicznej

1. Pojęcie kontroli administracji publicznej.

2. Zadania kontroli.

3. Rodzaje i cechy kontroli.

4. Kontrola wewnątrzadministracyjna.

5. Kontrola zewnątdrzadministracyjna.

Zajęcia 9: Nadzór w administracji publicznej

1. Pojęcie nadzoru administracji publicznej.

2. Zadania nadzoru.

3. Rodzaje i cechy nadzoru.

Zajęcia 10: Kadry w administracji publicznej

1. Pracownicy administracji rządowej.

2. Pracownicy samorządu terytorialnego.

Zajęcia 11 Administracja rządowa w województwie

1. Wojewoda i jego pozycja ustrojowa.

2. Wojewódzka administracja zespolona.

3. Terenowe organy administracji niezespolonej.

Zajęcia 12 Patologie administracji publicznej

1. Pojęcie patologii.

2. Zachowania patologiczne w administracji.

3. Kapitał społeczny a zaufanie publiczne.

4. Patologia w administracji a zaufanie publiczne.

5. Upartyjnienie, konflikt interesów, mobbing, letaprywacja i in..

Zajęcia 13 Elektroniczna administracja publiczna

1. Pojęcie i istota społeczeństwa informacyjnego

2. Uwarunkowane prawne cyfryzacji administracji publicznej

3. Strategia lizbońska,

4. Pojęcie i modele e-administracji.

Zajęcia 14 Administracja a obywatel

1. Pozycja obywatela jako kreatora i odbiorcy przemian organizacyjnych i funkcjonalnych.

2. Administracja publiczna jako organizacja inteligentna.

3. Prawo obywatela do dobrej administracji.

4. Prawo obywatela do informacji publicznej.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Administracja publiczna. Zarys wykładu, pod red. A. Pawłowska, K. Radzik-Maruszak, J. Itrich-Drabarek, Warszawa 2023.

2. Administracja i polityka. Administracja publiczna w procesie przemian pod red. A Ferensa i Iwony Macek, Wrocław 2002.

3. Administracja publiczna, pod red. J. Hausnera, Warszawa 2005.

4. Administracja publiczna w procesie dostosowania państwa do UE, pod red. T. Mołdawy, K. A. Wojtaszczyka, M. Małeckiego, Warszawa 2003.

5. R. Balicki, B. Banaszak, A. Błaś, Ustrój administracji publicznej. Warszawa 2000.

6. A. Błaś, J. Boć, J. Jeżewski: Administracja publiczna, Kolonia Limited 2003.

Literatura dodatkowa

1. J. Borkowski, Jednostka a administracja publiczna po reformie ustrojowej. Warszawa 2001.

2. H. Izdebski, M. Kulesza, Administracja publiczna, Warszawa 2004.

3. J. Jagielski, Kontrola administracji publicznej, Warszawa 2007.

4. Z. Leoński, Nauka administracji, Wyd. 4, Warszawa 2002.

5. G. Rydlewski, Polityka i administracja w rządach państw członkowskich Unii Europejskiej, Warszawa 2006.

6. W. Wytrążek, Sprawność działania administracji publicznej w Polsce w warunkach decentralizacji, Lublin 2006.

7. E. Zieliński, Administracja rządowa w Polsce, Warszawa 2001.

8. E. Zieliński, Samorząd terytorialny w Polsce, Warszawa 2004.

9.J. Szreniawski: Europejski Kodeks Dobrej Administracji a zasady ogólne Kodeksu Postępowania Administracyjnego, w: Profesjonalizm w administracji publicznej, Białystok 2004, ss. 86-95.

10. J. Itrich-Drabarek, Encyklopedia administracji publicznej, Warszawa 2018.

11. J.Itrich-Drabarek, Jakość i przejrzystość administracji a prawo dostępu obywateli do informacji, "Prace i materiały Instytutu Studiów Międzynarodowych SGH"

Uwagi:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)