Filozofia polityki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-L-D2FIPO |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia polityki |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Nauki Polityczne - DZIENNE I STOPNIA 2 semestr 1 rok - przedmioty wszystkie |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Przedmiot "Filozofia polityki" ma na celu zaznajomienie studentów z podstawowymi kategoriami z zakresu filozofii polityki oraz poznanie podstawowych zagadnień, będących przedmiotem dyskusji współczesnej. |
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest wprowadzenie studentów do najważniejszych zagadnień z filozofii polityki. |
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest wprowadzenie studentów do najważniejszych zagadnień z filozofii polityki. Punktem wyjścia jest namysł nad pytaniem nad poznawczymi aspiracjami nauki o polityce i prześledzenie przemian wzorców myślenia o tej kwestii. Ważne miejsce w programie konwersatorium zajmuje konfrontacja dwóch tradycji myślenia o polityce. Z jednej strony, inspirowanego przez pozytywizm, naturalistycznego sposobu pojmowania nauki o polityce, którego celem jest upodobnienie jej do nauk przyrodniczych. Z drugiej strony, pozostającej w kręgu inspiracji hermeneutyką filozoficzną, interpretacyjnej nauki o polityce. Namysł nad aspiracjami poznawczymi politologii wymaga konfrontacji z nadziejami sformułowanymi przez myślicieli Oświecenia dotyczącymi takich zagadnień jak rola rozumu w polityce, opinii publicznej czy znaczenia krytyki. Ważną częścią konwersatorium jest analiza antropologicznych matryc nowoczesności, odpowiadających im typów aktywności i idiomów wypowiedzi. W tym istotne miejsce zajmują, przeanalizowane przez Hannah Arendt, koncepcje homo faber i animal laborans. Tematem dyskusji będą też przemiany wyobrażeń dotyczących tak fundamentalnych zagadnień jak emancypacja i racjonalność. Innym ważnym blokiem zagadnień są kwestie dotyczące podstaw szeroko rozumianego ładu politycznego. W ich zakres wchodzą problemy dotyczące imaginarium liberalizmu (prawa człowieka, indywidualizm, umowa społeczna), ale także wzorce myślenia tworzące podstawę jego krytyki i odmiennych wizji porządku politycznego. Problem podstaw ładu politycznego wymaga także podjęcia zagadnienia przemocy – sporów dotyczących jej miejsca w polityce czy przemian dotyczących sposobów jej rozumienia. Przemyślenia klasyków myśli politycznej (m.in. Thomasa Hobbesa, Maxa Webera, Leo Straussa, Michela Foucault i in.) będą stanowić stały punkt odniesienia dla dyskusji o tych zagadnieniach. |
Literatura: |
Literatura: H. Arendt, Kondycja ludzka, przeł. A. Łagodzka, Fundacja Aletheia, Warszawa 2000. S. Filipowicz, Demokracja. O władzy iluzji w królestwie rozumu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. M. Foucault, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. T. Komendant, Warszawa 1993. L. Strauss, Czym jest filozofia polityki?, w: tenże, Sokratejskie pytania, przeł. P. Maciejko, Fundacja Aletheia, Warszawa 1998. M. Weber, Polityka jako zawód i powołanie, przeł. A. Kopacki i P. Dybel, SIW Znak – Fundacja Batorego, Warszawa – Kraków 1998. Współczesna filozofia polityki. Wybór tekstów, red. B. Szlachta, D. Pietrzyk – Reeves, Kraków 2002. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K_W01 – Student postrzega filozofię polityki jako subdyscyplinę politologii oraz zna jej miejsce w obszarze nauk społecznych. K_W02 – Student zna i rozumie rolę człowieka w życiu społecznym w perspektywie filozoficznej oraz dostrzega rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury politycznej. K_W05 – Student zna i rozumie specyfikę myśli politycznej w perspektywie historycznej i współczesnej oraz w wymiarze polskim, europejskim i światowym. K_W06 – Student ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury oraz instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze i zmianach. UMIEJĘTNOŚCI K_U01 – Student umie obserwować oraz interpretować zjawiska społeczne i polityczne z perspektywy filozoficznej oraz dostrzegać ich związki z poglądami wybranych myślicieli. K_U07 – Student potrafi dostrzegać i analizować dylematy etyczne związane z filozofią polityki. KOMPETENCJE K_K01 – Student jest przygotowany do zaangażowanego uczestnictwa w życiu publicznym mając świadomość znaczenia dziedzictwa Zachodu. K_K02 – Student jest przygotowany do pracy indywidualnej i grupowej, wyraża otwartość na nowe idee i jest gotów do zmiany opinii oraz priorytetów w świetle dostępnych danych i argumentów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dwa podstawowe kryteria oceny pracy studenta dotyczą: aktywności podczas zajęć oraz pracy semestralnej lub kolokwium zaliczeniowego (w zależności od grupy). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Filipowicz, Sławomir Józefowicz, Leszek Nowak | |
Prowadzący grup: | Stanisław Filipowicz, Sławomir Józefowicz, Leszek Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest wprowadzenie studentów do najważniejszych zagadnień z filozofii polityki. |
|
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest wprowadzenie studentów do najważniejszych zagadnień z filozofii polityki. Punktem wyjścia jest namysł nad pytaniem nad poznawczymi aspiracjami nauki o polityce i prześledzenie przemian wzorców myślenia o tej kwestii. Ważne miejsce w programie konwersatorium zajmuje konfrontacja dwóch tradycji myślenia o polityce. Z jednej strony, inspirowanego przez pozytywizm, naturalistycznego sposobu pojmowania nauki o polityce, którego celem jest upodobnienie jej do nauk przyrodniczych. Z drugiej strony, pozostającej w kręgu inspiracji hermeneutyką filozoficzną, interpretacyjnej nauki o polityce. Namysł nad aspiracjami poznawczymi politologii wymaga konfrontacji z nadziejami sformułowanymi przez myślicieli Oświecenia dotyczącymi takich zagadnień jak rola rozumu w polityce, opinii publicznej czy znaczenia krytyki. Ważną częścią konwersatorium jest analiza antropologicznych matryc nowoczesności, odpowiadających im typów aktywności i idiomów wypowiedzi. W tym istotne miejsce zajmują, przeanalizowane przez Hannah Arendt, koncepcje homo faber i animal laborens. Tematem dyskusji będą też przemiany wyobrażeń dotyczących tak fundamentalnych zagadnień jak emancypacja i racjonalność. Innym ważnym blokiem zagadnień są kwestie dotyczące podstaw szeroko rozumianego ładu politycznego. W ich zakres wchodzą problemy dotyczące imaginarium liberalizmu (prawa człowieka, indywidualizm, umowa społeczna), ale także wzorce myślenia tworzące podstawę jego krytyki i odmiennych wizji porządku politycznego. Problem podstaw ładu politycznego wymaga także podjęcia zagadnienia przemocy – sporów dotyczących jej miejsca w polityce czy przemian dotyczących sposobów jej rozumienia. Przemyślenia klasyków myśli politycznej (m.in. Thomasa Hobbesa, Maxa Webera, Leo Straussa, Michela Foucault i in.) będą stanowić stały punkt odniesienia dla dyskusji o tych zagadnieniach. |
|
Literatura: |
Literatura: H. Arendt, Kondycja ludzka, przeł. A. Łagodzka, Fundacja Aletheia, Warszawa 2000. S. Filipowicz, Demokracja. O władzy iluzji w królestwie rozumu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. M. Foucault, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. T. Komendant, Warszawa 1993. L. Strauss, Czym jest filozofia polityki?, w: tenże, Sokratejskie pytania, przeł. P. Maciejko, Fundacja Aletheia, Warszawa 1998. M. Weber, Polityka jako zawód i powołanie, przeł. A. Kopacki i P. Dybel, SIW Znak – Fundacja Batorego, Warszawa – Kraków 1998. Współczesna filozofia polityki. Wybór tekstów, red. B. Szlachta, D. Pietrzyk – Reeves, Kraków 2002. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.