Globalizacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-M-Z3GLOB-IP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Globalizacja |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Nauki Polityczne -ZAOCZNE II STOPNIA - 3 semestr 2 rok - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Przedmiot prowadzony jest w formie warsztatowej jako ćwiczenie krytycznego myślenia i uczenia się, który jest oparty aktywnym zdobywaniu informacji i poznawaniu treści oraz na doświadczeniach studentów, umożliwia studentowi przejąć kontrolę nad swoją nauką. cele: ZROZUMIENIE SIEBIE, ĆWICZENIE EMPATI, POSZUKIWANIE, ŻYCZLIWOŚĆ, ROZWIĄZANIA |
Skrócony opis: |
Zjawisko i problematyka globalizacji w wymiarze społecznym, ekonomicznym i politycznym. Koncepcje procesów globalizacyjnych. Zjawiska polityczne, społeczne i ekonomiczne o charakterze globalnym. |
Pełny opis: |
Globalizacja jako temat zajęć wymaga holistycznego/całościowego podejścia, Przedmiot jego treść i formy nauczania zostały zaprojektowane tak by to umożliwić. Proponowana jest nie tylko praca nad tekstami teoretycznymi dotyczącymi zagadnienia, ale także formy wizualizacyjne, które pozwalają na wczuwanie się w sytuację, rozumienie kontekstowe, współzależność zjawisk, różnorodność i odmienność. Globalizacja jest procesem ciągłym wobec tego istotne jest dzielenie się naszym wspólnym doświadczaniem, rozumieniem - sposobem nauczania i uczenie jest dialog/ rozmowa, stawianie pytań i wspólne działania. Warsztat stanowi zatem lustrzane odbicie przedmiotu nauczania, tak by zapewnić maksymalny wgląd w problemy, kwestie i wyzwania związane z procesami globalizacji oraz poznają globalnych aktorów i wyłaniające się struktury władzy. Studenci uczą się aktywnie pozyskiwać informacje i dokonywać syntezy potrzebnego materiału. Tworzą także zespołowe projekty postrzegania i kreowania ładu polityczno-społecznego. Kompetencje miękkie są tworzone w sytuacji gry i symulacji. |
Literatura: |
Źródła internetowe potrzebne do zajęć i końcowego projektu Także: Artus P., Girard M-P., Wielki kryzys globalizacji, Warszawa, 2008 Barber B.R., Imperium strachu: wojna, terroryzm i demokracja, Warszawa, 2005 Bauman Z. Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa, 2000 Beck U. Społeczeństwo ryzyka w drodze do innej nowoczesności, Warszawa, 2004 Beck U. Władza i przeciwwładza w epoce globalnej: nowa ekonomia polityki światowej, Warszawa, 2005 Castells M. Społeczeństwo sieci, Warszawa, 2007 Friedman T. Świat jest płaski, Warszawa, 2006 Giddens A., Europa w epoce globalnej, Warszawa, 2009 Giddens A., Nowoczesność i tożsamość: „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa, 2002 Mandle J. Globalna sprawiedliwość, Warszawa, 2009 Rothert A. Emergencja rządzenia sieciowego, Warszawa, 2008 Rothert A. Dezagregacja polityki, Warszawa, 2010 Scott J. Władza, Warszawa, 2006 Wnuk-Lipiński E. Świat międzyepoki: Globalizacja, Demokracja, Państwo narodowe, Kraków, 2004 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K_W02 - zna i rozumie zjawisko i problematykę globalizacji w różnych aspektach i wymiarach: społecznym, ekonomicznym, politycznym. K_W04 - zna i rozumie uwarunkowania (ekonomiczne, społeczne, kulturowe ) dla zachowań i aktywności społecznej i politycznej. K_U01 - potrafi krytycznie analizować koncepcje i pojęcia dotyczące procesów globalizacyjnych. K_U02 - potrafi opracowywać zagadnienia, zjawiska i zachowania społeczne i polityczne o charakterze globalnym w sposób syntetyczny. K_U03 - wskazać na poziomie pogłębionym relacje między polityką a zjawiskami i procesami globalizacji. K_K02 - jest gotów do wyznaczania priorytetów służących do tworzenia i realizacji określonego przez siebie i innych zadań i projektów. K_K03 - jest gotów do reprezentowania różnorodności i wielokulturowości zglobalizowanego świata w sposób wielopłaszczyznowy i wielowymiarowy. Efekty zdefiniowane dla specjalności S2_W02 - zna i rozumie wpływ globalizacji na zasady funkcjonowania systemów politycznych. S2_W03 - zna i rozumie wpływ procesów globalizacyjnych na zmiany kultury administrowania. S2_U01 - potrafi krytycznie obserwować i interpretować zjawiska oraz mechanizmy związane z globalizacją, zachodzące w sferze administracji publicznej. S2_U03 - potrafi korzystać z obowiązującego systemu aksjonormatywnego, podkreślając przydatność reguł i norm w sferze administracji publicznej, w kontekście wyzwań globalizacji. S2_U04 - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności korzystając ze źródeł prawa i dokumentów wytworzonych przez instytucje rządowe, samorządowe oraz ich otoczenie. S2_K01 - jest gotów do kompleksowego, efektywnego, kreatywnego i rzetelnego realizowania zadań odnoszących się do różnych sfer działania w administracji publicznej. S2_K02 - jest gotów do wykonywania swoich zadań w strukturach administracji publicznej, uwzględniając prawne, polityczne, ekonomiczne i etyczne aspekty konsekwencji swoich działań, w tym w aspekcie wyzwań globalizacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest wystawiana w oparciu o ocenę zrealizowanej pracy zespołowej (projektu). Ponadto oceniane jest aktywne uczestnictwo w dyskusjach na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
nie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Rothert | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rothert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zjawisko i problematyka globalizacji w wymiarze społecznym, ekonomicznym i politycznym. Koncepcje procesów globalizacyjnych. Zjawiska polityczne, społeczne i ekonomiczne o charakterze globalnym. |
|
Pełny opis: |
Globalizacja jako temat zajęć wymaga holistycznego/całościowego podejścia, Przedmiot jego treść i formy nauczania zostały zaprojektowane tak by to umożliwić. Proponowana jest nie tylko praca nad tekstami teoretycznymi dotyczącymi zagadnienia, ale także formy wizualizacyjne, które pozwalają na wczuwanie się w sytuację, rozumienie kontekstowe, współzależność zjawisk, różnorodność i odmienność. Globalizacja jest procesem ciągłym wobec tego istotne jest dzielenie się naszym wspólnym doświadczaniem, rozumieniem - sposobem nauczania i uczenie jest dialog/ rozmowa, stawianie pytań i wspólne działania. Warsztat stanowi zatem lustrzane odbicie przedmiotu nauczania, tak by zapewnić maksymalny wgląd w problemy, kwestie i wyzwania związane z procesami globalizacji oraz poznają globalnych aktorów i wyłaniające się struktury władzy. Studenci uczą się aktywnie pozyskiwać informacje i dokonywać syntezy potrzebnego materiału. Tworzą także zespołowe projekty postrzegania i kreowania ładu polityczno-społecznego. Kompetencje miękkie są tworzone w sytuacji gry i symulacji. |
|
Literatura: |
Źródła internetowe potrzebne do zajęć i końcowego projektu Także: Artus P., Girard M-P., Wielki kryzys globalizacji, Warszawa, 2008 Barber B.R., Imperium strachu: wojna, terroryzm i demokracja, Warszawa, 2005 Bauman Z. Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa, 2000 Beck U. Społeczeństwo ryzyka w drodze do innej nowoczesności, Warszawa, 2004 Beck U. Władza i przeciwwładza w epoce globalnej: nowa ekonomia polityki światowej, Warszawa, 2005 Castells M. Społeczeństwo sieci, Warszawa, 2007 Friedman T. Świat jest płaski, Warszawa, 2006 Giddens A., Europa w epoce globalnej, Warszawa, 2009 Giddens A., Nowoczesność i tożsamość: „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa, 2002 Mandle J. Globalna sprawiedliwość, Warszawa, 2009 Rothert A. Emergencja rządzenia sieciowego, Warszawa, 2008 Rothert A. Dezagregacja polityki, Warszawa, 2010 Scott J. Władza, Warszawa, 2006 Wnuk-Lipiński E. Świat międzyepoki: Globalizacja, Demokracja, Państwo narodowe, Kraków, 2004 |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.