Lobbing w UE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2105-M-D2LOUE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Lobbing w UE |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Europeistyka -DZIENNE II STOPNIA 2 semestr, 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot ma za zadanie przedstawić zarys obszaru: Lobbingu w zarysie teoretycznym – praktycznym, europeizacja lobbingu, istota, specyfika, typologia grup interesu, proces formowania się lobbingu w Europie - ewolucja rzecznictwa interesów na szczeblu ponadnarodowym i narodowym, regulacje prawne działalności lobbingowej w UE i poszczególnych krajach, modele i funkcje lobbingu, form wpływu. |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie przedstawić zarys obszaru: Lobbingu w zarysie teoretycznym – praktycznym, europeizacja lobbingu, istota, specyfika, typologia grup interesu, proces formowania się lobbingu w Europie - ewolucja rzecznictwa interesów na szczeblu ponadnarodowym i narodowym, regulacje prawne działalności lobbingowej w UE i poszczególnych krajach, modele i funkcje lobbingu, form wpływu. |
Pełny opis: |
1) Lobbing w Unii Europejskiej – Przedmiot ma za zadanie przedstawić zarys obszaru: Lobbingu w zarysie teoretycznym – praktycznym, europeizacja lobbingu, istota, specyfika, typologia grup interesu, proces formowania się lobbingu w Europie - ewolucja rzecznictwa interesów na szczeblu ponadnarodowym i narodowym, instytucjonalizacja form prawnych i etycznych lobbingu w Europie, w Unii Europejskiej i poszczególnych krajach członkowskich UE (instytucje i organy, konsultacje społeczne), modele i funkcje lobbingu w Europie – reprezentacja interesów grupowych, rola lobbingu w tworzeniu i kształtowaniu polityk europejskich, konfiguracje i struktury reprezentacji ekonomicznych i społecznych grup interesów, reprezentacji ekologicznych, regionalnych grup interesów oraz związków zawodowych, zinstytucjonalizowane formy wpływu – wpływ formalny i nieformalny, bezpośredni i pośredni, wpływ ofensywny i defensywny, odgórny i oddolny, techniki lobbingowe – procesowe i marketingowe formy wpływu, proces decyzyjny - przedmiot lobbingu (lobbing w fazie inicjowania decyzji, podejmowania decyzji i implementacji decyzji), Lobbing a demokracja w Europie, analiza kampanii lobbingowych oraz perspektywy rozwoju lobbingu w Europie. 2) Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla modułu efektów uczenia się: Udział w zajęciach: 30 godzin; Przygotowanie do zajęć: 30 godzin; Przygotowanie do zaliczenia: 15 godzin; Razem: 75 godzin. |
Literatura: |
- Balosin Miruna Andreea (2012), The evolution of lobbying in the European Union, Is EU lobbying important for the European Public Space?, LAP LAMBERT, Academic Publish-ing GmbH & Co. KG, Saarbrücken. - Buonanno Laurie, Nugent Neil (2013), Policies and Policy Processes of the European Union, Palgrave Macmillan, Houndmills, Basingstoke, Hampshire. - Coen David, Richardson Jeremy (2011), Lobbying the European Union: Institutions, Actors, Issues, Oxford University Press, New York. - Czub Jarosław F. (2012), Lobbing grup biznesu w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Poltext, Warszawa. - Czub Jarosław F. (2018), Hybrydowy model funkcjonowania grup interesu w Unii Europejskiej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa. - Eising Rainer (2007), Grupy interesu a Unia Europejska, [w:] Cini Michelle (red.), Unia Europejska, organizacja i funkcjonowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. - Georgen Pascal (2006), Lobbying In Brussels, D&P Service, Brussels. - Graniszewski Leszek, Piątkowski Cezary (2004), Grupy interesu w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa. - Greenwood Justin (2005), Reprezentacja interesów w Unii Europejskiej, Instytut Euro-pejski w Łodzi, Łódź. - Jagusiak Bogusław (2011), Związki zawodowe w systemie politycznym Unii Europej-skiej, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa. - Jasiecki Krzysztof, Molęda-Zdziech Małgorzata., Kurczewska Urszula (2000), Lobbing. Sztuka skutecznego wywierania wpływu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków. - Kurczewska Urszula (2008), Wprowadzenie, [w:] Kurczewska Urszula (red.), Deficyt demokracji w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. - Kurczewska Urszula (2011), Lobbing i grupy interesu w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. - Matyja Mirosław (2000), Wpływ Zrzeszenia Konfederacji Przemysłowców i Pracodaw-ców Europy (UNICE) na proces decyzyjny w Unii Europejskiej, Scholar, Warszawa. - Nowak-Far Artur (2002), Funkcjonowanie gmin w Unii Europejskiej, kompendium dla gmin wiejskich, Związek Gmin Wiejskich RP, Poznań. - Obradovic Daniela (2011), Regulating Lobbying in the European Union, [w:] Coen David, Richardson Jeremy, Lobbying the European Union: Institutions, Actors, Issues, Oxford University Press, New York. - Sroka Jacek (2009), Lobbing jako strategia promocji interesów grupowych, [w:] Ja-błoński Andrzej W., Sobkowiak Leszek (red.), Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wy-dawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław. - Wiszowaty Marcin M. (2008), Regulacja prawna lobbingu na świecie, Wydawnictwo Sejmowe, Kancelaria Sejmu, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu konwersatorium student: a) w zakresie wiedzy: absolwent zna i rozumie w pogłębiony sposób działalność instytucji, organów oraz podmiotów zewnętrznych (grup interesu) uczestniczących w procesie decyzyjnym Unii Europejskiej (K_W09). Rozumie wpływ zewnętrznych podmiotów (grup interesu) na zachodzące procesy legislacyjne i decyzyjne UE (K_W07). b) w zakresie umiejętności: absolwent potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu lobbingu do opisu oraz analizy zachodzących procesów decyzyjnych w Unii Europejskiej. Zdobytą wiedzę odnośnie funkcjonowania lobbingu potrafi zastosować w praktyce (K_U01). Potrafi przygotować projekt kampanii lobbingowej oraz przygotować opinię w zakresie prowadzonych przez Komisję Europejską i inne podmioty uczestniczące w procesie decyzyjnym w ramach konsultacji społeczno-gospodarczych (K_U07). Potrafi przygotować wystąpienie ustne w formie prezentacji zagadnienia tematycznego oraz podjąć polemikę i obronę swoich racji (K_U08, K_U09). c) w zakresie kompetencji społecznych: absolwent jest gotów do uznania znaczenia wiedzy w krytycznym odnoszeniu się do problemów związanych z tematyką reprezentacji interesów w Unii Europejskiej (K_K01). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa stanowi średnią ważoną z ocen cząstkowych w ramach przedmiotu (w celu uzyskania zaliczenia końcowego należy zdobyć punkty w każdym ze slotów): 1) Aktywność w trakcie prezentacji (0-4 pkt – 1 pkt za każde zajęcia z prezentacją tematyczną: schemat zajęć 1-5). 2) Referat problemowy – przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji (0-4 pkt). 3) Konsultacje społeczne – warsztaty (0-4 pkt). 4) Kampania lobbingowa – warsztaty (0-4 pkt). 5) Seminarium z lobbystą – aktywność (0-4 pkt). Ocena końcowa z przedmiotu (0-20 pkt): 20 → bdb! 18 – 19 → bdb 16 – 17 → db+ 14 – 15 → db 12 – 13 → dst+ 10 – 11 → dst |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Czub | |
Prowadzący grup: | Jarosław Czub | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Lobbing w Unii Europejskiej – Przedmiot ma za zadanie przedstawić zarys obszaru: Lobbingu w zarysie teoretycznym – praktycznym, europeizacja lobbingu, istota, specyfika, typologia grup interesu, proces formowania się lobbingu w Europie - ewolucja rzecznictwa interesów na szczeblu ponadnarodowym i narodowym, regulacje prawne działalności lobbingowej w UE i poszczególnych krajach, modele i funkcje lobbingu, form wpływu. |
|
Pełny opis: |
1) Lobbing w Unii Europejskiej – Przedmiot ma za zadanie przedstawić zarys obszaru: Lobbingu w zarysie teoretycznym – praktycznym, europeizacja lobbingu, istota, specyfika, typologia grup interesu, proces formowania się lobbingu w Europie - ewolucja rzecznictwa interesów na szczeblu ponadnarodowym i narodowym, instytucjonalizacja form prawnych i etycznych lobbingu w Europie, w Unii Europejskiej i poszczególnych krajach członkowskich UE (instytucje i organy, konsultacje społeczne), modele i funkcje lobbingu w Europie – reprezentacja interesów grupowych, rola lobbingu w tworzeniu i kształtowaniu polityk europejskich, konfiguracje i struktury reprezentacji ekonomicznych i społecznych grup interesów, reprezentacji ekologicznych, regionalnych grup interesów oraz związków zawodowych, zinstytucjonalizowane formy wpływu – wpływ formalny i nieformalny, bezpośredni i pośredni, wpływ ofensywny i defensywny, odgórny i oddolny, techniki lobbingowe – procesowe i marketingowe formy wpływu, proces decyzyjny - przedmiot lobbingu (lobbing w fazie inicjowania decyzji, podejmowania decyzji i implementacji decyzji), Lobbing a demokracja w Europie, analiza kampanii lobbingowych oraz perspektywy rozwoju lobbingu w Europie. 2) Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla modułu efektów uczenia się: Udział w zajęciach: 30 godzin; Przygotowanie do zajęć: 30 godzin; Przygotowanie do zaliczenia: 15 godzin; Razem: 75 godzin. |
|
Literatura: |
- Balosin Miruna Andreea (2012), The evolution of lobbying in the European Union, Is EU lobbying important for the European Public Space?, LAP LAMBERT, Academic Publish-ing GmbH & Co. KG, Saarbrücken. - Buonanno Laurie, Nugent Neil (2013), Policies and Policy Processes of the European Union, Palgrave Macmillan, Houndmills, Basingstoke, Hampshire. - Coen David, Richardson Jeremy (2011), Lobbying the European Union: Institutions, Actors, Issues, Oxford University Press, New York. - Czub Jarosław F. (2012), Lobbing grup biznesu w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Poltext, Warszawa. - Czub Jarosław F. (2018), Hybrydowy model funkcjonowania grup interesu w Unii Europejskiej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa. - Eising Rainer (2007), Grupy interesu a Unia Europejska, [w:] Cini Michelle (red.), Unia Europejska, organizacja i funkcjonowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. - Georgen Pascal (2006), Lobbying In Brussels, D&P Service, Brussels. - Graniszewski Leszek, Piątkowski Cezary (2004), Grupy interesu w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa. - Greenwood Justin (2005), Reprezentacja interesów w Unii Europejskiej, Instytut Euro-pejski w Łodzi, Łódź. - Jagusiak Bogusław (2011), Związki zawodowe w systemie politycznym Unii Europej-skiej, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa. - Jasiecki Krzysztof, Molęda-Zdziech Małgorzata., Kurczewska Urszula (2000), Lobbing. Sztuka skutecznego wywierania wpływu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków. - Kurczewska Urszula (2008), Wprowadzenie, [w:] Kurczewska Urszula (red.), Deficyt demokracji w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. - Kurczewska Urszula (2011), Lobbing i grupy interesu w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. - Matyja Mirosław (2000), Wpływ Zrzeszenia Konfederacji Przemysłowców i Pracodaw-ców Europy (UNICE) na proces decyzyjny w Unii Europejskiej, Scholar, Warszawa. - Nowak-Far Artur (2002), Funkcjonowanie gmin w Unii Europejskiej, kompendium dla gmin wiejskich, Związek Gmin Wiejskich RP, Poznań. - Obradovic Daniela (2011), Regulating Lobbying in the European Union, [w:] Coen David, Richardson Jeremy, Lobbying the European Union: Institutions, Actors, Issues, Oxford University Press, New York. - Sroka Jacek (2009), Lobbing jako strategia promocji interesów grupowych, [w:] Ja-błoński Andrzej W., Sobkowiak Leszek (red.), Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wy-dawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław. - Wiszowaty Marcin M. (2008), Regulacja prawna lobbingu na świecie, Wydawnictwo Sejmowe, Kancelaria Sejmu, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Czub | |
Prowadzący grup: | Jarosław Czub | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Lobbing w Unii Europejskiej – Przedmiot ma za zadanie przedstawić zarys obszaru: Lobbingu w zarysie teoretycznym – praktycznym, europeizacja lobbingu, istota, specyfika, typologia grup interesu, proces formowania się lobbingu w Europie - ewolucja rzecznictwa interesów na szczeblu ponadnarodowym i narodowym, regulacje prawne działalności lobbingowej w UE i poszczególnych krajach, modele i funkcje lobbingu, form wpływu. |
|
Pełny opis: |
1) Lobbing w Unii Europejskiej – Przedmiot ma za zadanie przedstawić zarys obszaru: Lobbingu w zarysie teoretycznym – praktycznym, europeizacja lobbingu, istota, specyfika, typologia grup interesu, proces formowania się lobbingu w Europie - ewolucja rzecznictwa interesów na szczeblu ponadnarodowym i narodowym, instytucjonalizacja form prawnych i etycznych lobbingu w Europie, w Unii Europejskiej i poszczególnych krajach członkowskich UE (instytucje i organy, konsultacje społeczne), modele i funkcje lobbingu w Europie – reprezentacja interesów grupowych, rola lobbingu w tworzeniu i kształtowaniu polityk europejskich, konfiguracje i struktury reprezentacji ekonomicznych i społecznych grup interesów, reprezentacji ekologicznych, regionalnych grup interesów oraz związków zawodowych, zinstytucjonalizowane formy wpływu – wpływ formalny i nieformalny, bezpośredni i pośredni, wpływ ofensywny i defensywny, odgórny i oddolny, techniki lobbingowe – procesowe i marketingowe formy wpływu, proces decyzyjny - przedmiot lobbingu (lobbing w fazie inicjowania decyzji, podejmowania decyzji i implementacji decyzji), Lobbing a demokracja w Europie, analiza kampanii lobbingowych oraz perspektywy rozwoju lobbingu w Europie. 2) Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla modułu efektów uczenia się: Udział w zajęciach: 30 godzin; Przygotowanie do zajęć: 30 godzin; Przygotowanie do zaliczenia: 15 godzin; Razem: 75 godzin. |
|
Literatura: |
- Balosin Miruna Andreea (2012), The evolution of lobbying in the European Union, Is EU lobbying important for the European Public Space?, LAP LAMBERT, Academic Publish-ing GmbH & Co. KG, Saarbrücken. - Buonanno Laurie, Nugent Neil (2013), Policies and Policy Processes of the European Union, Palgrave Macmillan, Houndmills, Basingstoke, Hampshire. - Coen David, Richardson Jeremy (2011), Lobbying the European Union: Institutions, Actors, Issues, Oxford University Press, New York. - Czub Jarosław F. (2012), Lobbing grup biznesu w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Poltext, Warszawa. - Czub Jarosław F. (2018), Hybrydowy model funkcjonowania grup interesu w Unii Europejskiej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa. - Eising Rainer (2007), Grupy interesu a Unia Europejska, [w:] Cini Michelle (red.), Unia Europejska, organizacja i funkcjonowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. - Georgen Pascal (2006), Lobbying In Brussels, D&P Service, Brussels. - Graniszewski Leszek, Piątkowski Cezary (2004), Grupy interesu w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa. - Greenwood Justin (2005), Reprezentacja interesów w Unii Europejskiej, Instytut Euro-pejski w Łodzi, Łódź. - Jagusiak Bogusław (2011), Związki zawodowe w systemie politycznym Unii Europej-skiej, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa. - Jasiecki Krzysztof, Molęda-Zdziech Małgorzata., Kurczewska Urszula (2000), Lobbing. Sztuka skutecznego wywierania wpływu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków. - Kurczewska Urszula (2008), Wprowadzenie, [w:] Kurczewska Urszula (red.), Deficyt demokracji w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. - Kurczewska Urszula (2011), Lobbing i grupy interesu w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. - Matyja Mirosław (2000), Wpływ Zrzeszenia Konfederacji Przemysłowców i Pracodaw-ców Europy (UNICE) na proces decyzyjny w Unii Europejskiej, Scholar, Warszawa. - Nowak-Far Artur (2002), Funkcjonowanie gmin w Unii Europejskiej, kompendium dla gmin wiejskich, Związek Gmin Wiejskich RP, Poznań. - Obradovic Daniela (2011), Regulating Lobbying in the European Union, [w:] Coen David, Richardson Jeremy, Lobbying the European Union: Institutions, Actors, Issues, Oxford University Press, New York. - Sroka Jacek (2009), Lobbing jako strategia promocji interesów grupowych, [w:] Ja-błoński Andrzej W., Sobkowiak Leszek (red.), Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wy-dawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław. - Wiszowaty Marcin M. (2008), Regulacja prawna lobbingu na świecie, Wydawnictwo Sejmowe, Kancelaria Sejmu, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.