Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne teorie integracji europejskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2105-M-D2WTIE
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczesne teorie integracji europejskiej
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Europeistyka -DZIENNE II STOPNIA 2 semestr, 1 rok
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot ma za zadanie zapoznać studentki i studentów ze współczesnymi koncepcjami integracji europejskiej – zarówno aktualnymi nurtami teorii, jak i wizjami politycznymi przyszłości procesów integracyjnych.

Pełny opis:

Przedmiot ma za zadanie zapoznać studentki i studentów ze współczesnymi koncepcjami integracji europejskiej – zarówno aktualnymi nurtami teorii, jak i wizjami politycznymi przyszłości procesów integracyjnych. Podczas semestru zrealizowane zostaną następujące tematy:

Koncepcje przyszłości Unii Europejskiej

Klasyczne teorie integracji współcześnie

Nowe podejście międzyrządowe

Teorie integracji zróżnicowanej

Teorie dezintegracji

Rozwój teorii UE jako systemu rządzenia wielopoziomowego

Zwrot praktyczny w studiach europejskich

Wkład podejść gender i feministycznych do teorii integracji europejskiej

Koncepcje „Europy jako imperium” i Nowego Średniowiecza

Krytyczna ekonomia polityczna a integracja europejska

Wizje Europy. Współczesne teorie i koncepcje integracji

Literatura:

Adler-Nissen R. (2016), Towards a Practice Turn in EU Studies: The Everyday of European Integration, “JCMS: Journal of Common Market Studies”, nr 54(1).

Bickerton C.J., Hodson D., Puetter U. (2015), The New Intergovernmentalism: European Integration in the Post-Maastricht Era, „JCMS: Journal of Common Market Studies”, nr 4.

Cafruny A., Ryner M. (2012), The global financial crisis and the European Union. The irrelevance of integration theory and the pertinence of critical political economy, w: P. Nousios, H. Overbeek, A. Tsolakis (eds.), Globalisation and European integration, London, s. 32–50.

Cianciara A. (2014), Europejskie imperium. Ekspansja i geopolityczna rywalizacja na wschodnich peryferiach Unii Europejskiej, „Studia Polityczne”, nr 2.

Galpin C. (2021), Contesting Brexit Masculinities: Pro‐European Activists and Feminist EU Citizenship, “JCMS: Journal of Common Market Studies”, DOI: 10.1111/jcms.13216.

Hodson D., Puetter U. (2019), The European Union in disequilibrium: new intergovernmentalism, postfunctionalism and integration theory in the post-Maastricht period, „Journal of European Public Policy”, nr 26(8).

Hooghe L., Marks G. (2019), Grand theories of European integration in the twenty-first century, „Journal of European Public Policy”, nr 26(8).

Komisja Europejska (2017), Biała księga w sprawie przyszłości Europy. Refleksje i scenariusze dotyczące przyszłości UE-27 do 2025, dokument COM (2017) 2025, Bruksela.

Kronsell A. (2016), The Power of EU Masculinities: A Feminist Contribution to European Integration Theory, “JCMS: Journal of Common Market Studies”, nr 54(1).

Leruth B., Gänzle S., Trondal J. (2019), Exploring Differentiated Disintegration in a Post‐Brexit European Union, „JCMS: Journal of Common Market Studies”

Ławniczak K. (2014), Dezintegracja, konsolidacja czy status quo? Kryzys modernizacji w Unii Europejskiej a poszukiwanie nowego paradygmatu integracji, „Przegląd Europejski”, nr 4.

Ławniczak K. (2021), Konsensus i jego brak w Radzie Europejskiej – analiza przypadku reelekcji Donalda Tuska w 2017 r. z perspektywy zwrotu praktycznego, „Rocznik Integracji Europejskiej”, nr 15.

Majone G. (2014), From Regulatory State to a Democratic Default, „JCMS: Journal of Common Market Studies”, nr 6.

Rosamond B. (2016), Field of Dreams: the Discursive Construction of EU Studies, Intellectual Dissidence and the Practice of “Normal Science”, “JCMS: Journal of Common Market Studies”, 54(1).

Ryner M. (2015), Europe’s ordoliberal iron cage: critical political economy, the euro area crisis and its management, „Journal of European Public Policy”, nr 2.

Scharpf F.W. (2015), After the crash: A perspective on multilevel European democracy, „European Law Journal”, nr 3.

Schimmelfennig F. (2018), Brexit: differentiated disintegration in the European Union, „Journal of European Public Policy”.

Schimmelfennig F., Leuffen D., Rittberger B. (2015), The European Union as a system of differentiated integration: interdependence, politicization and differentiation, „Journal of European Public Policy”, nr 6.

Spalińska A. (2017), Idea Nowego Średniowiecza w procesach (dez)integracji europejskiej, Warszawa, s. 55–84.

Vollaard H. (2014), Explaining European disintegration, „JCMS: Journal of Common Market Studies”, nr 5.

Weber C. (2015), Why is there no Queer International Theory?, “European Journal of International Relations”, nr 21(1).

Zielonka J. (2007), Europa jako imperium: nowe spojrzenie na Unię Europejską, Warszawa, s. 1–29.

Efekty uczenia się:

Studentki i studenci:

– znają i rozumieją teorie stosowane w studiach europejskich (K_W01)

– znają i rozumieją wyjaśnienia powstawania i funkcjonowania różnego rodzaju struktur europejskich oraz relacji zachodzących między nimi (K_W07)

– potrafią przygotować wystąpienie ustne spełniające standardy akademickie oraz podejmującą analizę krytyczną wybranych teorii lub koncepcji integracji europejskiej (K_U08)

– potrafią wziąć udział w dyskusji i ją prowadzić, wykorzystując poglądy innych osób oraz swoje własne (K_U09)

Metody i kryteria oceniania:

– ocena pracy podczas zajęć, w tym bieżące przygotowanie do dyskusji,

– ocena pracy semestralnej

– ocena testu zaliczeniowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Ławniczak
Prowadzący grup: Kamil Ławniczak, Aleksandra Spalińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-319af3e59 (2024-10-23)