Źródła informacji europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2105-PP-L-D1ZIEU | Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Źródła informacji europejskiej | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych | ||
Grupy: |
Europeistyka - DZIENNE I STOPNIA 1 semestr 1 rok -przedmioty obowiązkowe (profil praktyczny) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przybliżenie oficjalnych oraz nieoficjalnych źródeł informacji, dostarczających wiedzy na temat Unii Europejskiej i innych struktur współpracy europejskiej. |
||
Pełny opis: |
Celem zajęć jest omówienie i charakterystyka komunikowania publicznego w Unii Europejskiej, które służy wymianie informacjami, i jest formą realizacji interesu społecznego i obywatelskiego. W trakcie zajęć charakteryzowane są najważniejsze sieci informacyjne, witryny internetowe i bazy danych Unii Europejskiej oraz innych podmiotów, dostarczające informacji na tematy europejskie. Istotne miejsce odgrywa również praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobytej w trakcie zajęć. Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów kształcenia: Udział w zajęciach: 30 godzin; Przygotowanie do testów: 10 godzin; Przygotowanie do zajęć i wykonanie zadań, wskazanych przez prowadzącą: 10 godzin; Przygotowanie prezentacji: 10 godzin. Razem: 60 godzin |
||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: Dobek-Ostrowska B., Wiszniowski R., Teoria komunikowania publicznego i politycznego. Wprowadzenie, Wrocław 2007. Hudzik J. P., Woźniak W. (red.), Sfera publiczna – Kondycja – przejawy – przemiany, Lublin 2006. Jakubowicz K., Unia Europejska a media. Między kulturą a gospodarką, Warszawa 2010. Jas-Koziarkiewicz M., Euranet Plus, Europejski głos w Twoim domu. Radio w procesie europeizacji, Warszawa 2019. Jas-Koziarkiewicz M., Kiedy wydarzenie może stać się newsem? Gatekeeping i selekcja źródeł informacji w komunikowaniu o Unii Europejskiej, „Zeszyty Prasoznawcze” 2 (2017). Jas-Koziarkiewicz M., Best Practices in Communicating About the European Union, “Przegląd Europejski” 1/(2017). Jas-Koziarkiewicz M., Europe Direct jako narzędzie strategii informacyjnej Unii Europejskiej w XXI w., (w:) Komunikowanie masowe i polityka medialna w epoce globalizacji i cyfryzacji – aspekty międzynarodowe, J. Adamowski, A. Jaskiernia (red.) Warszawa 2013. Jas-Koziarkiewicz M., Information on demand. Evaluation of the European Union’s information policy done by journalists, “Przegląd Europejski” nr 4/2015, http://en.przegladeuropejski.wdinp.uw.edu.pl/zasoby/pliki/38/1-Jas.pdf Jas-Koziarkiewicz M., Polityka informacyjna Unii Europejskiej – strategie, narzędzia i ocena realizacji, (w:) Europa dla młodych – szansa ou d’illusion, Ł. Zamęcki, A. Olejniczak (red.), Warszawa 2013. Jas-Koziarkiewicz M. Prawne i instytucjonalne podstawy polityki informacyjnej Unii Europejskiej, „Przegląd Europejski” nr 2/2015, http://en.przegladeuropejski.wdinp.uw.edu.pl/zasoby/pliki/36/2-Jas.pdf. Jurga-Wosik E., Polityka informacyjna i dostęp do dokumentów w instytucjach Unii Europejskiej, „Przegląd Politologiczny” nr 4/2012. Kamiński I., Swoboda wypowiedzi w orzeczeniach Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu, Kraków 2006. Brzoska P. Unia w sieci, w: M. Jas-Koziarkiewicz (red. naukowa), Informacja – jaka i dlaczego w UE?, Rambler, Warszawa 2017. Shishko B., Unia w sieci – platformy informacyjne UE w praktyce, w: M. Jas-Koziarkiewicz (red. naukowa), Informacja – jaka i dlaczego w UE?, Rambler, Warszawa 2017. Malinowska K., Spotkania z Europą – jak o Parlamencie Europejskim można opowiadać obywatelom?, w: M. Jas-Koziarkiewicz (red. naukowa), Informacja – jaka i dlaczego w UE?, Rambler, Warszawa 2017. Anna Kwiecień, Co Kowalski wie o funduszach europejskich i jaki ma stosunek do Unii Europejskiej?, w: M. Jas-Koziarkiewicz (red. naukowa), Informacja – jaka i dlaczego w UE?, Rambler, Warszawa 2017. Ogonowska A., Źródła informacji o Unii Europejskiej. Zarys problematyki, Warszawa 2006. Strony i witryny internetowe sieci informacyjnych. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Europe Direct Networks – Annual Report 2006-2015 (http://europa.eu/europedirect/) Grabowska M., Informacja Unii Europejskiej, Warszawa 1999. Itrich-Drabarek J., Polityka dostępu do dokumentów w Unii Europejskiej, (w:) Społeczeństwo obywatelskie w procesie integracji europejskiej, M. Witkowska (red.), Warszawa 2009. Ociepka B. (red), Kształtowanie wizerunku, Wrocław 2005. Ogonowska A., Dostęp do dokumentów Unii Europejskiej, (w:) Źródła informacji o Unii Europejskiej. Zarys problematyki, Warszawa 2006. Ogonowska A., Narzędzia informacyjne utworzone na mocy unijnych regulacji o dostępie do dokumentów – analiza i ocena wartości informacyjnej. Część I: Rejestry dokumentów. „Studia Europejskie” nr 3/2006. Ogonowska A., Narzędzia informacyjne utworzone na mocy unijnych regulacji o dostępie do dokumentów – analiza i ocena wartości informacyjnej. Część II. Udostępnianie bezpośrednie dokumentów, „Studia Europejskie” nr 4/2006. Ogonowska A., Rola służb prasowych i audiowizualnych instytucji unijnych w polityce informacyjnej Unii Europejskiej, „Studia Europejskie” nr 4/2007. Poźniak W. T., Nieoficjalne, internetowe źródła informacji o Unii Europejskiej. Przegląd najważniejszych agencji informacyjnych, portali i wydawnictw, (w:) Źródła informacji o Unii Europejskiej. Zarys problematyki, Warszawa 2006. Samel A., Zaangażowanie organizacji pozarządowych w kampanię profrekwencyjną przed wyborami do Parlamentu Europejskiego, (w:) Społeczeństwo obywatelskie w procesie integracji europejskiej, M. Witkowska (red.), Warszawa 2009. |
||
Efekty uczenia się: |
Student po zajęciach: WIEDZA: EK1. Zna najważniejsze bazy danych i serwisy informacyjne Unii Europejskiej i innych instytucji i organizacji europejskich (W16, W19); EK2. Zna i rozumie prawo ochrony własności intelektualnej (W10); EK3. Zna i rozumie zasady związane z wykorzystywaniem materiałów i danych z poszanowaniem praw ochrony własności intelektualnej (W13); UMIEJĘTNOŚCI: EK3. Potrafi wyszukiwać i selekcjonować informacje o Unii Europejskiej i Europie z wykorzystaniem zróżnicowanych źródeł z poszanowaniem praw ochrony własności intelektualnej (U01, U02); EK4. Umie przygotować informacje i komunikaty ustne i pisemne z poszanowaniem praw ochrony własności intelektualnej (U18, U19); POSTAWY: EK5. Krytycznie ocenia posiadaną wiedzę na tematy europejskie i dąży do jej poszerzenia (K01); EK6. Potrafi współpracować w grupie (K02). |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem wstępnym uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności). Osoby, które przekroczą ten limit nie będą klasyfikowane. Nieobecność (w ramach limitu) nie zwalnia z obowiązku dostarczenia na czas prezentacji lub prac! Wszystkie prace realizujemy w grupach i przesyłamy za pośrednictwem platformy Kampus (1 osoba z grupy). Ocena wynika z sumy możliwych do uzyskania punktów i uzależniona jest od spełnienia poniższych kryteriów: 1. Bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność (do 10 pkt), realizacja zadań zleconych (zadanie 1 i 5 wyceniono na 10 pkt, pozostałe na 2 punktów) – 36 pkt (EK2, EK3); 2. Egzamin – 50 pkt (z egzaminu student musi uzyskać co najmniej 60%, by uzyskać zaliczenie z przedmiotu). Egzamin będzie miał formę testu. Student będzie mieć do wykonania dwa zadania praktyczne związane z poszukiwaniem informacji, dodatkowo udzielić będzie musiał odpowiedzi na pytania zamknięte (EK1); 3. Przygotowanie prezentacji na jeden z tematów, przesyłamy ją za pośrednictwem platformy Kampus do godz. 12:00 do piątku poprzedzającego zajęcia – 14 pkt (EK2, EK3, EK5). W przypadku uzyskania niewystarczającej liczby punktów ze wszystkich ocenianych elementów student otrzymuje ocenę niedostateczną. Student w poprawkowej sesji egzaminacyjnej będzie mógł przystąpić do zaliczenia poprawkowego w formie testu. Oceny z zajęć zostaną wpisane do USOSA do końca sesji egzaminacyjnej. 4 SKALA OCEN Ocena bardzo dobra 87 – 100 pkt Ocena dobra plus 80 – 86 pkt Ocena dobra 75 – 79 pkt Ocena dostateczna plus 70 – 74 pkt Ocena dostateczna 51 – 69 pkt Ocena niedostateczna 0 – 50 pkt |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marta Jas-Koziarkiewicz | |
Prowadzący grup: | Marta Jas-Koziarkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne omówienie tematyki i zasad zaliczenia zajęć. 2. Założenia polityki informacyjnej UE 3. Polityka UE w zakresie dostępu do dokumentów. 4. EUR-OP (Biuro Oficjalnych Wydawnictw Unii Europejskiej) – charakterystyka i zadania oraz Your Voice in Europe – jako źródło informacji. 5.-6. Wykorzystanie Internetu jako kanału przekazywania informacji i promocji na temat działań UE. Prezentacja i omówienie najważniejszych witryn instytucji i organów Unii europejskiej oraz baz danych: Eurlex, Prelex, Europa.eu, Eurostat, Eclas, Eurobarometr 7–8. Sieci Informacyjne UE – cele wyznaczone do realizacji, podstawy działalności, zadania, ocena działalności ośrodków informacji: A) Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej (Punkty Informacyjne, Team Europe, Euro Team) i Biuro Informacyjne Parlamentu Europejskiego; B) EUROPE DIRECT; C) Sieci informacyjne dla konsumentów i przedsiębiorstw: EURES, Euroguidance, Europejska Sieć Całożyciowego Poradnictwa Zawodowego, Euraxess; D) Sieci informacyjne na tematy edukacyjne: Eurydice, Centra Dokumentacji Europejskiej, Europass; E) Inne sieci informacyjne: Eurodesk, Mediadesk&Antennae, Olaf. F) Polskie sieci informacyjne na temat UE: Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich, Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich. 9. Niezależne źródła informacji na tematy europejskie: „European Voice”, Euraktiv, Euronews, think tanki (np. Centre for European Reform). 10. Unijne służby prasowe odpowiedzialne za politykę informacyjną w Komisji Europejskiej, Parlamencie Europejskim, Radzie Unii Europejskiej, Radzie Europejskiej, Trybunale Sprawiedliwości. Działalność, formy dotarcia do społeczeństwa, ocena znaczenia. 11. Ocena działań informacyjnych UE |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marta Jas-Koziarkiewicz | |
Prowadzący grup: | Marta Jas-Koziarkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne omówienie tematyki i zasad zaliczenia zajęć. 2. Założenia polityki informacyjnej UE 3. Polityka UE w zakresie dostępu do dokumentów. 4. EUR-OP (Biuro Oficjalnych Wydawnictw Unii Europejskiej) – charakterystyka i zadania oraz Your Voice in Europe – jako źródło informacji. 5.-6. Wykorzystanie Internetu jako kanału przekazywania informacji i promocji na temat działań UE. Prezentacja i omówienie najważniejszych witryn instytucji i organów Unii europejskiej oraz baz danych: Eurlex, Prelex, Europa.eu, Eurostat, Eclas, Eurobarometr 7–8. Sieci Informacyjne UE – cele wyznaczone do realizacji, podstawy działalności, zadania, ocena działalności ośrodków informacji: A) Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej (Punkty Informacyjne, Team Europe, Euro Team) i Biuro Informacyjne Parlamentu Europejskiego; B) EUROPE DIRECT; C) Sieci informacyjne dla konsumentów i przedsiębiorstw: EURES, Euroguidance, Europejska Sieć Całożyciowego Poradnictwa Zawodowego, Euraxess; D) Sieci informacyjne na tematy edukacyjne: Eurydice, Centra Dokumentacji Europejskiej, Europass; E) Inne sieci informacyjne: Eurodesk, Mediadesk&Antennae, Olaf. F) Polskie sieci informacyjne na temat UE: Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich, Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich. 9. Niezależne źródła informacji na tematy europejskie: „European Voice”, Euraktiv, Euronews, think tanki (np. Centre for European Reform). 10. Unijne służby prasowe odpowiedzialne za politykę informacyjną w Komisji Europejskiej, Parlamencie Europejskim, Radzie Unii Europejskiej, Radzie Europejskiej, Trybunale Sprawiedliwości. Działalność, formy dotarcia do społeczeństwa, ocena znaczenia. 11. Ocena działań informacyjnych UE |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.