Prawa konsumenta
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2105-PP-L-D3PKON | Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Prawa konsumenta | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych | ||
Grupy: |
Europeistyka - DZIENNE I STOPNIA 3 semestr 2 rok - przedmioty obowiązkowe(profil praktyczny) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z prawami przysługującymi konsumentom w Unii Europejskiej ze szczególnym naciskiem na obszary ochrony konsumenta, z którymi studenci mają najczęściej styczność. Szczególna uwaga zostanie poświęcona sprzedaży konsumenckiej i elektronicznej, bezpieczeństwu produktów, transportowi lotniczemu i reklamie. |
||
Pełny opis: |
POJĘCIE KONSUMENTA: Pojęcie konsumenta w prawie unijnym i polskim. Cele, metody i systemy ochrony konsumenta. Pojęcie konsumenta przeciętnego. SPRZEDAŻ KONSUMENCKA: Zakres przedmiotowy i podmiotowy. Uprawnienia konsumenta i obowiązki sprzedawcy. Obowiązek informacji. Rękojmia za wady. Gwarancja. UMOWY ZAWIERANE POZA LOKALEM PRZEDSIĘBIORSTWA I NA ODLEGŁOŚĆ: Zakres przedmiotowy i podmiotowy. Obowiązek informowania konsumenta. Uprawnienia konsumenta. Prawo wycofania się z umowy. Handel elektroniczny. BEZPIECZEŃSTWO PRODUKTÓW: Zakres przedmiotowy i podmiotowy. Produkt bezpieczny i niebezpieczny. Obowiązki przedsiębiorcy. Nadzór. Znakowanie. TRANSPORT LOTNICZY: Ochrona konsumenta usług transportu lotniczego: obowiązki przewoźnika i uprawnienia pasażera, odpowiedzialność. REKLAMA: Budowa reklamy i zabiegi językowe stosowanie w reklamach. Prawo konsumenta do informacji. Prawo przedsiębiorcy do wypowiedzi handlowej. Przeciętny konsument a reklama. Dzieci jako szczególni odbiorcy reklamy. Przedmiotowe ograniczenia reklamy. Reklama nieuczciwa, wprowadzająca w błąd i porównawcza. |
||
Literatura: |
M. Jagielska, K. Podgórski, E. Sługocka-Krupa, Prawa konsumenta w teorii i praktyce, Warszawa 2018 M. Jagielska, K. Podgórski, E. Sługocka-Krupa, Ochrona konsumenta na rynku usług, Warszawa 2017 B. Pachucka-Smulska, Consumer Protection Law in Poland from the Perspective of EU Law, Warszawa 2017 D. Karczewska, M. Namysłowska, T. Skoczny, Ustawa o prawach konsumenta, Warszawa 2015 M. Królikowska-Olczak, B. Pachuca-Smulska, Ochrona konsumenta w prawie polskim i Unii Europejskiej, Warszawa 2013 B. Gnela, Umowa konsumencka w polskim prawie cywilnym i prywatnym międzynarodowym, Warszawa 2013 S. Kaczorowska, A. Kurzyńska-Lipniewicz, Prawne aspekty ochrony konsumenta w Polsce i Unii Europejskiej, Leginca 2009 K. Rokita, Prawa konsumenta, Warszawa 2009 Kohutek K., Sieradzka M., Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, Warszawa 2008 M. M. Bernatt, A. Jurkowska, T. Skoczny, Ochrona konkurencji i konsumentów, Warszawa 2007 C. Banasiński, Standardy wspólnotowe w polskim prawie ochrony konsumenta, Warszawa 2004 E. Łętowska, Europejskie prawo umów konsumenckich, Warszawa 2004 J. Dutkiewicz, U. Łysoń, M. Niepokulczycka, E. Sieliwanowicz, Prawa konsumenta, Warszawa 2000 |
||
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student w zakresie wiedzy: - ma podstawową wiedzę o konsumencie jako o podmiocie wymagającym szczególnej ochrony - zna i rozumie prawa, które przysługują konsumentom - ma podstawową wiedzę o zależności między potrzebą ochrony konsumenta a zagwarantowaniem konkurencji i swobód rynku wewnętrznego - ma podstawową wiedzę o specyficznym charakterze prawa ochrony konsumenta wśród polityk unijnych Po ukończeniu przedmiotu student w zakresie umiejętności: - potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę o prawach przysługujących konsumentom w czynnościach życia codziennego - prawidłowo posługuje się normami prawnymi w celu rozwiązywania trudności napotykanych przez konsumentów w relacjach z przedsiębiorcami - posiada umiejętność analizowania złożonych zagadnień, odróżniania informacji ważnych od mniej istotnych i przekazywania zdobytych informacji w sposób jasny i zwięzły Po ukończeniu przedmiotu student w zakresie kompetencji społecznych: - rozumie potrzebę znajomości praw, które przysługują konsumentom - jest świadom wpływu prawa na życie codzienne i rozumie przydatność dalszej nauki o zasadach regulujących relacje między podmiotami prawa |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: Analiza aktów prawnych i orzecznictwa Dyskusja nad problematycznymi tematami Prezentacja wybranych zagadnień Kazusy Symulacja Quiz Kryteria oceniania: Aktywność na zajęciach Test z nabytej wiedzy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Diana Bożek | |
Prowadzący grup: | Diana Bożek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Karolina Boiret | |
Prowadzący grup: | Karolina Boiret | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.