Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Firma na rynku europejskim

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2105-PP-L-D4FIUE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Firma na rynku europejskim
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Europeistyka - DZIENNE I STOPNIA 4 semestr 2 rok - przedmioty obowiązkowe(profil praktyczny)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

W ramach przedmiotu zostaną zrealizowane następujące obszary: prowadzenie działalności gospodarczej w zarysie teoretycznym i praktycznym w tym w szczególności istotę, otoczenie biznesu, typologię biznesu i funkcjonowanie biznesu w prawie krajowym w Polsce i Unii Europejskiej.

Pełny opis:

W ramach przedmiotu będą analizowane następujące obszary zainteresowania:

Otoczenie biznesu (łatwość prowadzenia działalności gospodarczej w krajach Unii Europejskiej, analiza poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej), Rodzaj przedsięwzięć gospodarczych w Unii Europejskiej (dystrybucja, produkcja, usługi, doradztwo, itp), procedura zakładania działalności gospodarczych (zakładanie biznesu), Analiza porównawcza możliwości założenia przedsiębiorstw w różnych krajach, organy wewnętrzne, rejestracji przedsiębiorstw handlowych - niezbędne dokumenty i procedury rejestracji, Business Management (zarządzanie projektami w przedsiębiorstwie, systemów zarządzania i procesy biznesowe, elementy skutecznego działania, zarządzania zasobami ludzkimi w firmie, przywództwo w firmie), Marketing w firmie (firma i jej cele, marka firmy jako źródło przewagi firmy, relacje z klientami, planowania, bezpośrednie marketingu, sprzedaży, kampanie reklamowe, działalność public relations, e-biznes), Finanse w firmie (zaliczenia dla biznesu, ochrona inwestorów, płacenie podatków, księgowości w firmie, płynności finansowej i tak dalej), Negocjacje w biznesie (egzekwowania umów, handel ponad granicami, niewypłacalność firmy, lobbing w biznesie).

Literatura:

Literatura:

• Capachietti L., Sandberg B., Quickbooks 2015: The Best Guide for Small Business, McGraw-Hill Education – Europe, London 2015;

• Foote C. S., The Business Side of Creativity, The Business Side of Creativity: The Complete Guide to Running a Small Graphics Design or Communications Business (Fourth Updated Edition), W.W. Norton & Company, New York 2014;

• Guay Terrence R., The Business Environment of Europe, Cambridge University Press, Cambridge 2014;

• Jędrych E., Wiśniewska H., Business Matters, Wolters Kluwer, Warszawa 2012;

• Kubasek N. K., Brennan B. A., Browne M. N., The Legal Environment of Business, Global Edition (7th Edition); Pearson Education, New Jersey 2014;

• Schaaf R., Development organizations, Earthscan from Routledge, London, New York 2013;

• Shaw G., The Art of Business Communication, Pearson Education, London 2014;

• Stroh P. J., Business Strategy, Plan, Execute, Win, John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey 2014;

• Somers F., European Business Environment: Doing Business in Europe, Routledge, New York 2019;

• Wetherly P., Otter D., The Business Environment, Themes and Issues in a Globalizing Word, Third Edition, Oxford University Press, Oxford 2014;

• Williams S., The Financial Times Guide to Business Start Up 2015, FT Publishing International, London 2014.

Legislacja i dokumenty:

• Act of 2 July 2004 on Freedom of Economic Activity (Journal of Laws of 2007, No. 155, item 1095, as amended;

• Act of 7 July 2005 on lobbying activities in the lawmaking process, Dz. U. Nr 169, poz. 1414;

• Consolidated version of the Treaty on European Union, OJ C 326, 26.10.2012

• Consolidated version of the Treaty on the Functioning of the European Union, OJ C 326, 26.10.2012;

• The Constitution of The Republic of Poland of 2nd April, 1997, Dz. U. No. 78, item 483;

Strony internetowe:

•http://europa.eu/eu-life/index_en.htm

•http://www.paiz.gov.pl/polish_law/forms_of_doing_business

•http://www.doingbusiness.org/content/dam/doingBusiness/media/Profiles/Regional/DB2019/EU.pdf

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student:

a) w zakresie wiedzy: posiada wiedzę na temat struktury i warunków do wdrażania polityk Unii Europejskiej; ma wiedzę o aspekty ekonomiczne i społeczne integracji państw członkowskich UE, w tym różnych form prowadzenia działalności gospodarczej i związanych z nią aspektów przedsiębiorczości; zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i normy prawne oraz aspekty etyczne mające zastosowanie do gospodarki (K_W16, K_W19, K_W21);

b) w zakresie umiejętności: w stanie wyszukiwać, analizować, oceniać i wybrać i korzystać z informacji na temat Unii Europejskiej w obszarze prowadzenia działaności gospodarczej w Europie; ma możliwość analizy struktur i instytucji UE, w szczególności aspektów politycznych, gospodarczych na poziomie krajowym i ponadnarodowym (K_U03, K_U07);

c) w zakresie kompetencji społecznych: uczestniczy w inicjatywach i projektach obywatelskich i dokonuję weryfikacji ich wpływu na społeczno - polityczne i gospodarcze aspekty, w tym m.in. dokonuję oceny kreatywności i przedsiębiorczości w poszukiwaniu i tworzeniu m.in. nowych miejsc pracy (K_K06, K_K08).

Metody i kryteria oceniania:

W trakcie zajęć są wykorzystywane zróżnicowane, komplementarne metody pracy.

Ocena końcowa stanowi średnią ważoną z ocen cząstkowych w ramach przedmiotu:

1) Aktywność oceniana na każdych zajęciach;

2) Referat problemowy - przygotowanie prezentacji;

3) Zajęcia warsztatowe.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Czub
Prowadzący grup: Jarosław Czub
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Skrócony opis:

W ramach przedmiotu zostaną zrealizowane następujące obszary: prowadzenie działalności gospodarczej w zarysie teoretycznym i praktycznym w tym w szczególności istotę, otoczenie biznesu, typologię biznesu i funkcjonowanie biznesu w prawie krajowym w Polsce i Unii Europejskiej.

Pełny opis:

W ramach przedmiotu będą analizowane następujące obszary zainteresowania:

Otoczenie biznesu (łatwość prowadzenia działalności gospodarczej w krajach Unii Europejskiej, analiza poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej), Rodzaj przedsięwzięć gospodarczych w Unii Europejskiej (dystrybucja, produkcja, usługi, doradztwo, itp), procedura zakładania działalności gospodarczych (zakładanie biznesu), Analiza porównawcza możliwości założenia przedsiębiorstw w różnych krajach, organy wewnętrzne, rejestracji przedsiębiorstw handlowych - niezbędne dokumenty i procedury rejestracji, Business Management (zarządzanie projektami w przedsiębiorstwie, systemów zarządzania i procesy biznesowe, elementy skutecznego działania, zarządzania zasobami ludzkimi w firmie, przywództwo w firmie), Marketing w firmie (firma i jej cele, marka firmy jako źródło przewagi firmy, relacje z klientami, planowania, bezpośrednie marketingu, sprzedaży, kampanie reklamowe, działalność public relations, e-biznes), Finanse w firmie (zaliczenia dla biznesu, ochrona inwestorów, płacenie podatków, księgowości w firmie, płynności finansowej i tak dalej), Negocjacje w biznesie (egzekwowania umów, handel ponad granicami, niewypłacalność firmy, lobbing w biznesie).

Literatura:

Literatura:

• Capachietti L., Sandberg B., Quickbooks 2015: The Best Guide for Small Business, McGraw-Hill Education – Europe, London 2015;

• Foote C. S., The Business Side of Creativity, The Business Side of Creativity: The Complete Guide to Running a Small Graphics Design or Communications Business (Fourth Updated Edition), W.W. Norton & Company, New York 2014;

• Guay Terrence R., The Business Environment of Europe, Cambridge University Press, Cambridge 2014;

• Jędrych E., Wiśniewska H., Business Matters, Wolters Kluwer, Warszawa 2012;

• Kubasek N. K., Brennan B. A., Browne M. N., The Legal Environment of Business, Global Edition (7th Edition); Pearson Education, New Jersey 2014;

• Schaaf R., Development organizations, Earthscan from Routledge, London, New York 2013;

• Shaw G., The Art of Business Communication, Pearson Education, London 2014;

• Stroh P. J., Business Strategy, Plan, Execute, Win, John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey 2014;

• Somers F., European Business Environment: Doing Business in Europe, Routledge, New York 2019;

• Wetherly P., Otter D., The Business Environment, Themes and Issues in a Globalizing Word, Third Edition, Oxford University Press, Oxford 2014;

• Williams S., The Financial Times Guide to Business Start Up 2015, FT Publishing International, London 2014.

Legislacja i dokumenty:

• Act of 2 July 2004 on Freedom of Economic Activity (Journal of Laws of 2007, No. 155, item 1095, as amended;

• Act of 7 July 2005 on lobbying activities in the lawmaking process, Dz. U. Nr 169, poz. 1414;

• Consolidated version of the Treaty on European Union, OJ C 326, 26.10.2012

• Consolidated version of the Treaty on the Functioning of the European Union, OJ C 326, 26.10.2012;

• The Constitution of The Republic of Poland of 2nd April, 1997, Dz. U. No. 78, item 483;

Strony internetowe:

•http://europa.eu/eu-life/index_en.htm

•http://www.paiz.gov.pl/polish_law/forms_of_doing_business

•http://www.doingbusiness.org/content/dam/doingBusiness/media/Profiles/Regional/DB2019/EU.pdf

Uwagi:

Brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-319af3e59 (2024-10-23)