Firma na rynku europejskim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2105-PP-L-D4FIUE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Firma na rynku europejskim |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Europeistyka - DZIENNE I STOPNIA 4 semestr 2 rok - przedmioty obowiązkowe(profil praktyczny) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu zostaną zrealizowane następujące obszary: prowadzenie działalności gospodarczej w zarysie teoretycznym i praktycznym w tym w szczególności istotę, otoczenie biznesu, typologię biznesu i funkcjonowanie biznesu w prawie krajowym w Polsce i Unii Europejskiej. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu będą analizowane następujące obszary zainteresowania: Otoczenie biznesu (łatwość prowadzenia działalności gospodarczej w krajach Unii Europejskiej, analiza poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej), Rodzaj przedsięwzięć gospodarczych w Unii Europejskiej (dystrybucja, produkcja, usługi, doradztwo, itp), procedura zakładania działalności gospodarczych (zakładanie biznesu), Analiza porównawcza możliwości założenia przedsiębiorstw w różnych krajach, organy wewnętrzne, rejestracji przedsiębiorstw handlowych - niezbędne dokumenty i procedury rejestracji, Business Management (zarządzanie projektami w przedsiębiorstwie, systemów zarządzania i procesy biznesowe, elementy skutecznego działania, zarządzania zasobami ludzkimi w firmie, przywództwo w firmie), Marketing w firmie (firma i jej cele, marka firmy jako źródło przewagi firmy, relacje z klientami, planowania, bezpośrednie marketingu, sprzedaży, kampanie reklamowe, działalność public relations, e-biznes), Finanse w firmie (zaliczenia dla biznesu, ochrona inwestorów, płacenie podatków, księgowości w firmie, płynności finansowej i tak dalej), Negocjacje w biznesie (egzekwowania umów, handel ponad granicami, niewypłacalność firmy, lobbing w biznesie). |
Literatura: |
Literatura: • Capachietti L., Sandberg B., Quickbooks 2015: The Best Guide for Small Business, McGraw-Hill Education – Europe, London 2015; • Foote C. S., The Business Side of Creativity, The Business Side of Creativity: The Complete Guide to Running a Small Graphics Design or Communications Business (Fourth Updated Edition), W.W. Norton & Company, New York 2014; • Guay Terrence R., The Business Environment of Europe, Cambridge University Press, Cambridge 2014; • Jędrych E., Wiśniewska H., Business Matters, Wolters Kluwer, Warszawa 2012; • Kubasek N. K., Brennan B. A., Browne M. N., The Legal Environment of Business, Global Edition (7th Edition); Pearson Education, New Jersey 2014; • Schaaf R., Development organizations, Earthscan from Routledge, London, New York 2013; • Shaw G., The Art of Business Communication, Pearson Education, London 2014; • Stroh P. J., Business Strategy, Plan, Execute, Win, John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey 2014; • Somers F., European Business Environment: Doing Business in Europe, Routledge, New York 2019; • Wetherly P., Otter D., The Business Environment, Themes and Issues in a Globalizing Word, Third Edition, Oxford University Press, Oxford 2014; • Williams S., The Financial Times Guide to Business Start Up 2015, FT Publishing International, London 2014. Legislacja i dokumenty: • Act of 2 July 2004 on Freedom of Economic Activity (Journal of Laws of 2007, No. 155, item 1095, as amended; • Act of 7 July 2005 on lobbying activities in the lawmaking process, Dz. U. Nr 169, poz. 1414; • Consolidated version of the Treaty on European Union, OJ C 326, 26.10.2012 • Consolidated version of the Treaty on the Functioning of the European Union, OJ C 326, 26.10.2012; • The Constitution of The Republic of Poland of 2nd April, 1997, Dz. U. No. 78, item 483; Strony internetowe: •http://europa.eu/eu-life/index_en.htm •http://www.paiz.gov.pl/polish_law/forms_of_doing_business •http://www.doingbusiness.org/content/dam/doingBusiness/media/Profiles/Regional/DB2019/EU.pdf |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: a) w zakresie wiedzy: posiada wiedzę na temat struktury i warunków do wdrażania polityk Unii Europejskiej; ma wiedzę o aspekty ekonomiczne i społeczne integracji państw członkowskich UE, w tym różnych form prowadzenia działalności gospodarczej i związanych z nią aspektów przedsiębiorczości; zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i normy prawne oraz aspekty etyczne mające zastosowanie do gospodarki (K_W16, K_W19, K_W21); b) w zakresie umiejętności: w stanie wyszukiwać, analizować, oceniać i wybrać i korzystać z informacji na temat Unii Europejskiej w obszarze prowadzenia działaności gospodarczej w Europie; ma możliwość analizy struktur i instytucji UE, w szczególności aspektów politycznych, gospodarczych na poziomie krajowym i ponadnarodowym (K_U03, K_U07); c) w zakresie kompetencji społecznych: uczestniczy w inicjatywach i projektach obywatelskich i dokonuję weryfikacji ich wpływu na społeczno - polityczne i gospodarcze aspekty, w tym m.in. dokonuję oceny kreatywności i przedsiębiorczości w poszukiwaniu i tworzeniu m.in. nowych miejsc pracy (K_K06, K_K08). |
Metody i kryteria oceniania: |
W trakcie zajęć są wykorzystywane zróżnicowane, komplementarne metody pracy. Ocena końcowa stanowi średnią ważoną z ocen cząstkowych w ramach przedmiotu: 1) Aktywność oceniana na każdych zajęciach; 2) Referat problemowy - przygotowanie prezentacji; 3) Zajęcia warsztatowe. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Czub | |
Prowadzący grup: | Jarosław Czub | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu zostaną zrealizowane następujące obszary: prowadzenie działalności gospodarczej w zarysie teoretycznym i praktycznym w tym w szczególności istotę, otoczenie biznesu, typologię biznesu i funkcjonowanie biznesu w prawie krajowym w Polsce i Unii Europejskiej. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu będą analizowane następujące obszary zainteresowania: Otoczenie biznesu (łatwość prowadzenia działalności gospodarczej w krajach Unii Europejskiej, analiza poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej), Rodzaj przedsięwzięć gospodarczych w Unii Europejskiej (dystrybucja, produkcja, usługi, doradztwo, itp), procedura zakładania działalności gospodarczych (zakładanie biznesu), Analiza porównawcza możliwości założenia przedsiębiorstw w różnych krajach, organy wewnętrzne, rejestracji przedsiębiorstw handlowych - niezbędne dokumenty i procedury rejestracji, Business Management (zarządzanie projektami w przedsiębiorstwie, systemów zarządzania i procesy biznesowe, elementy skutecznego działania, zarządzania zasobami ludzkimi w firmie, przywództwo w firmie), Marketing w firmie (firma i jej cele, marka firmy jako źródło przewagi firmy, relacje z klientami, planowania, bezpośrednie marketingu, sprzedaży, kampanie reklamowe, działalność public relations, e-biznes), Finanse w firmie (zaliczenia dla biznesu, ochrona inwestorów, płacenie podatków, księgowości w firmie, płynności finansowej i tak dalej), Negocjacje w biznesie (egzekwowania umów, handel ponad granicami, niewypłacalność firmy, lobbing w biznesie). |
|
Literatura: |
Literatura: • Capachietti L., Sandberg B., Quickbooks 2015: The Best Guide for Small Business, McGraw-Hill Education – Europe, London 2015; • Foote C. S., The Business Side of Creativity, The Business Side of Creativity: The Complete Guide to Running a Small Graphics Design or Communications Business (Fourth Updated Edition), W.W. Norton & Company, New York 2014; • Guay Terrence R., The Business Environment of Europe, Cambridge University Press, Cambridge 2014; • Jędrych E., Wiśniewska H., Business Matters, Wolters Kluwer, Warszawa 2012; • Kubasek N. K., Brennan B. A., Browne M. N., The Legal Environment of Business, Global Edition (7th Edition); Pearson Education, New Jersey 2014; • Schaaf R., Development organizations, Earthscan from Routledge, London, New York 2013; • Shaw G., The Art of Business Communication, Pearson Education, London 2014; • Stroh P. J., Business Strategy, Plan, Execute, Win, John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey 2014; • Somers F., European Business Environment: Doing Business in Europe, Routledge, New York 2019; • Wetherly P., Otter D., The Business Environment, Themes and Issues in a Globalizing Word, Third Edition, Oxford University Press, Oxford 2014; • Williams S., The Financial Times Guide to Business Start Up 2015, FT Publishing International, London 2014. Legislacja i dokumenty: • Act of 2 July 2004 on Freedom of Economic Activity (Journal of Laws of 2007, No. 155, item 1095, as amended; • Act of 7 July 2005 on lobbying activities in the lawmaking process, Dz. U. Nr 169, poz. 1414; • Consolidated version of the Treaty on European Union, OJ C 326, 26.10.2012 • Consolidated version of the Treaty on the Functioning of the European Union, OJ C 326, 26.10.2012; • The Constitution of The Republic of Poland of 2nd April, 1997, Dz. U. No. 78, item 483; Strony internetowe: •http://europa.eu/eu-life/index_en.htm •http://www.paiz.gov.pl/polish_law/forms_of_doing_business •http://www.doingbusiness.org/content/dam/doingBusiness/media/Profiles/Regional/DB2019/EU.pdf |
|
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.