Asystencka praktyka w przedszkolu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-J-PR-A-APP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Asystencka praktyka w przedszkolu |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem praktyki jest umożliwienie studentom obserwacji, samodzielnej analizy sytuacji edukacyjnych celem tworzenia i wzbogacania warsztatu pracy przyszłego nauczyciela. |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Studenci/tki podczas praktyki asystenckiej mają szansę poznać placówki przedszkolne jeśli chodzi o ich organizację, pracę dyrektora i nauczycieli, a także funkcjonowanie dzieci w grupie przedszkolnej. |
Pełny opis: |
Studenci/tki podczas praktyki obserwują pracę placówki przedszkolnej. Poznają ramowy rozkład dnia i dokumentację przedszkola, uczestniczą w zajęciach edukacyjnych rozpoznając zastosowane metody, formy i środki dydaktyczne. Uczą się wyznaczać cele poszczególnych aktywności i dostrzegać indywidualne potrzeby rozwojowe dzieci. Próbują samodzielnie obserwować sytuacje wychowawcze i edukacyjne dzieci oraz dokumentować swoje obserwacje. |
Literatura: |
- Bullough R. (2009), Początkujący nauczyciel: studium przypadku, GWP – Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. - Krzemińki M., Moraczewska B.(red.), (2012), Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w procesie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, T I. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku, Włocławek. - Krzemińki M. (red.), (2013), Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w procesie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, T II. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku, Włocławek. - Szymańska M. (2019), Portfolio w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - rolę nauczyciela, jego zadania, zasady bezpieczeństwa pracy własnej i wymagania dotyczące dbałości o rozwój i bezpieczeństwo dzieci, - znaczenie korzystania w pracy zawodowej nauczyciela ze zdobytej wiedzy merytorycznej, zna dobre praktyki w tym zakresie wykorzystywane w obszarze wychowania przedszkolnego. W zakresie umiejętności student potrafi: - student uczestniczy we wszystkich aktywnościach grupy przedszkolnej, - omawia z nauczycielem wnioski i refleksje płynące z własnych obserwacji, czerpie z rozmów informacje o grupie, porównuje własne spostrzeżenia, - obserwuje sytuacje edukacyjne i dokumentuje przebieg wybranych, - dokonuje refleksji i uczy się ją dokumentować, - dostrzega indywidualne problemy dzieci i w porozumieniu z nauczycielem próbuje planować działania naprawcze, - uczy się współpracy z pracownikami placówki oraz rodzicami dzieci poprzez codzienny kontakt z nimi i obserwację pracy nauczyciela. W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - pracy z dziećmi, współpracy z nauczycielami oraz innymi pracownikami przedszkola, w którym odbywa praktykę, - pełnego szacunku komunikowania się ze wszystkimi uczestnikami procesu wychowania i edukacji dziecka, - rozwijania swojego merytorycznego i praktycznego przygotowania do pracy pedagogicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Kryteria oceniania: - profesjonalny język opisu w portfolio (odniesienia do literatury przedmiotu), - pogłębione refleksje, - znajomość wymaganych metod oraz narzędzi badań i analizy. |
Praktyki zawodowe: |
tak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Szyller | |
Prowadzący grup: | Joanna Pękala, Małgorzata Sieńczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Szyller | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.