Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Asystencka praktyka w przedszkolu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-J-PR-A-APP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Asystencka praktyka w przedszkolu
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założeniem praktyki jest umożliwienie studentom obserwacji, samodzielnej analizy sytuacji edukacyjnych celem tworzenia i wzbogacania warsztatu pracy przyszłego nauczyciela.

Tryb prowadzenia:

w sali i w terenie

Skrócony opis:

Studenci/tki podczas praktyki asystenckiej mają szansę poznać placówki przedszkolne jeśli chodzi o ich organizację, pracę dyrektora i nauczycieli, a także funkcjonowanie dzieci w grupie przedszkolnej.

Pełny opis:

Studenci/tki podczas praktyki obserwują pracę placówki przedszkolnej. Poznają ramowy rozkład dnia i dokumentację przedszkola, uczestniczą w zajęciach edukacyjnych rozpoznając zastosowane metody, formy i środki dydaktyczne. Uczą się wyznaczać cele poszczególnych aktywności i dostrzegać indywidualne potrzeby rozwojowe dzieci. Próbują samodzielnie obserwować sytuacje wychowawcze i edukacyjne dzieci oraz dokumentować swoje obserwacje.

Literatura:

- Bullough R. (2009), Początkujący nauczyciel: studium przypadku, GWP – Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

- Krzemińki M., Moraczewska B.(red.), (2012), Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w procesie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, T I. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku, Włocławek.

- Krzemińki M. (red.), (2013), Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w procesie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, T II. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku, Włocławek.

- Szymańska M. (2019), Portfolio w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, Kraków.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

- rolę nauczyciela, jego zadania, zasady bezpieczeństwa pracy własnej i wymagania dotyczące dbałości o rozwój i bezpieczeństwo dzieci,

- znaczenie korzystania w pracy zawodowej nauczyciela ze zdobytej wiedzy merytorycznej, zna dobre praktyki w tym zakresie wykorzystywane w obszarze wychowania przedszkolnego.

W zakresie umiejętności student potrafi:

- student uczestniczy we wszystkich aktywnościach grupy przedszkolnej,

- omawia z nauczycielem wnioski i refleksje płynące z własnych obserwacji, czerpie z rozmów informacje o grupie, porównuje własne spostrzeżenia,

- obserwuje sytuacje edukacyjne i dokumentuje przebieg wybranych,

- dokonuje refleksji i uczy się ją dokumentować,

- dostrzega indywidualne problemy dzieci i w porozumieniu z nauczycielem próbuje planować działania naprawcze,

- uczy się współpracy z pracownikami placówki oraz rodzicami dzieci poprzez codzienny kontakt z nimi i obserwację pracy nauczyciela.

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

- pracy z dziećmi, współpracy z nauczycielami oraz innymi pracownikami przedszkola, w którym odbywa praktykę,

- pełnego szacunku komunikowania się ze wszystkimi uczestnikami procesu wychowania i edukacji dziecka,

- rozwijania swojego merytorycznego i praktycznego przygotowania do pracy pedagogicznej.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę.

Kryteria oceniania: - profesjonalny język opisu w portfolio (odniesienia do literatury przedmiotu),

- pogłębione refleksje,

- znajomość wymaganych metod oraz narzędzi badań i analizy.

Praktyki zawodowe:

tak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki pedagogiczne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Szyller
Prowadzący grup: Joanna Pękala, Małgorzata Sieńczewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki pedagogiczne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Szyller
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)