Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Człowiek jako inny w ujęciu filozoficznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-J-PS-II-MFiP-CI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Człowiek jako inny w ujęciu filozoficznym
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie osób studiujących z zagadnieniem człowieka jako innego w ujęciu filozoficznym.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie osób studiujących z zagadnieniem człowieka jako innego w ujęciu filozoficznym. Podczas zajęć będą poruszane kwestie dotyczące interpretacji kategorii innego oraz powiązanych z nią kategorii inności, tożsamości, rozpoznania, różnicy, otwartości, zamkniętości, (nie)rozumienia innego oraz kształcenia jako rezultatu doświadczenia tego co inne. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję do podejmowania prób filozoficznego opisu własnych doświadczeń inności lub zaprezentowania przemyśleń dotyczących człowieka jako innego w kontekście omawianej literatury. Zajęcia – w zależności od preferencji osoby prowadzącej w danym roku akademickim – mogą bazować na tekstach jednego bądź wielu autorów, myślicieli, filozofów. Na zajęciach (w miarę potrzeby) mogą być również udostępniane i analizowane materiały audio lub wideo prezentujące myśli określonych myślicieli.

Literatura:

Literatura – wybór z następujących propozycji:

Kowalska M., Dialektyka poza dialektyką. Od Bataille’a do Derridy, Aletheia, Warszawa 2000, rozdz. Rozdarty podmiot i problem Innego, s.223-265.

Merleau-Ponty M., Fenomenologia percepcji, tłum. M. Kowalska i J. Migasiński, rozdz. Inny człowiek i świat ludzki, Aletheia, Warszawa 2001, , s. 369-388

Waldenfels B., Topografia obcego : studia z fenomenologii obcego; tłum. Janusz Sidorek, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002 (wybrane fragmenty)

Ricoeur P., O sobie samym jako innym, tłum. B. Chełstowski, PWN, Warszawa 2003, s. 280-321 oraz 495-592

Levinas E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, PWN, Warszawa 1998, s. 227-261 oraz 346-371

Gadamer, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, tłum. B. Baran, inter esse, Kraków 1993, s.324-337 (pojęcie doświadczenia i pojęcie doświadczenia hermeneutycznego)

Heidegger M., Bycie i czas, tłum. B. Baran, PWN, Warszawa 1994, s. 162-185

Foucault M., Hermeneutyka podmiotu, tłum. Michał Herer, PWN, Warszawa, 2012, s. 131-152

Bukowski J., Problem Innego u Sartre’a, „Teksty : teoria literatury, krytyka, interpretacja” nr 3 (57), 142-151 (dostęp online)

Efekty uczenia się:

Student ma podstawową wiedzę teoretyczną w zakresie wybranych filozoficznych ujęć człowieka jako innego; orientuje się w filozoficznych przesłankach określonej koncepcji człowieka;

Student potrafi krytycznie analizować założenia oraz treści omawianych stanowisk filozoficznych; potrafi podjąć samodzielną próbę filozoficznego opisu, interpretacji inności; potrafi rozpoznać w sobie ograniczenia własnej perspektywy poznawczej; potrafi prowadzić rozmowę na poruszane w tekstach (również szeroko rozumianych tekstach kultury) tematy związane z interpretacją człowieka jako innego; potrafi komunikować swoje rozpoznanie dotyczące (granic) roszczeń innego; potrafi problematyzować oczywistości w odczytywaniu innego

Student pielęgnuje w sobie postawę otwartości, uważności, refleksyjności wobec otaczających go osób i samego siebie; docenia odrębność (osobową, cielesną, kulturową, społeczną, poznawczą, ekspresyjną, edukacyjną, itp.) innych ludzi; pielęgnuje w sobie postawę szacunku dla wolności i sposobu bycia innych osób

Metody i kryteria oceniania:

zależne od osoby prowadzącej zajęcia w danym roku akademickim, zob. cz. B

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Przanowska, Agnieszka Wołowicz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Literatura:

Do wyboru z listy:

Kowalska M., Dialektyka poza dialektyką. Od Bataille’a do Derridy, Aletheia, Warszawa 2000, rozdz. Rozdarty podmiot i problem Innego, s.223-265.

Merleau-Ponty M., Fenomenologia percepcji, tłum. M. Kowalska i J. Migasiński, rozdz. Inny człowiek i świat ludzki, Aletheia, Warszawa 2001, , s. 369-388

Waldenfels B., Topografia obcego : studia z fenomenologii obcego; tłum. Janusz Sidorek, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002 (wybrane fragmenty)

Ricoeur P., O sobie samym jako innym, tłum. B. Chełstowski, PWN, Warszawa 2003, s. 280-321 oraz 495-592

Levinas E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, PWN, Warszawa 1998, s. 227-261 oraz 346-371

Gadamer, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, tłum. B. Baran, inter esse, Kraków 1993, s.324-337 (pojęcie doświadczenia i pojęcie doświadczenia hermeneutycznego)

Heidegger M., Bycie i czas, tłum. B. Baran, PWN, Warszawa 1994, s. 162-185

Foucault M., Hermeneutyka podmiotu, tłum. Michał Herer, PWN, Warszawa, 2012, s. 131-152

Bukowski J., Problem Innego u Sartre’a, „Teksty : teoria literatury, krytyka, interpretacja” nr 3 (57), 142-151 (dostęp online)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Przanowska, Agnieszka Wołowicz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Literatura:

Do wyboru z listy:

Kowalska M., Dialektyka poza dialektyką. Od Bataille’a do Derridy, Aletheia, Warszawa 2000, rozdz. Rozdarty podmiot i problem Innego, s.223-265.

Merleau-Ponty M., Fenomenologia percepcji, tłum. M. Kowalska i J. Migasiński, rozdz. Inny człowiek i świat ludzki, Aletheia, Warszawa 2001, , s. 369-388

Waldenfels B., Topografia obcego : studia z fenomenologii obcego; tłum. Janusz Sidorek, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002 (wybrane fragmenty)

Ricoeur P., O sobie samym jako innym, tłum. B. Chełstowski, PWN, Warszawa 2003, s. 280-321 oraz 495-592

Levinas E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, PWN, Warszawa 1998, s. 227-261 oraz 346-371

Gadamer, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, tłum. B. Baran, inter esse, Kraków 1993, s.324-337 (pojęcie doświadczenia i pojęcie doświadczenia hermeneutycznego)

Heidegger M., Bycie i czas, tłum. B. Baran, PWN, Warszawa 1994, s. 162-185

Foucault M., Hermeneutyka podmiotu, tłum. Michał Herer, PWN, Warszawa, 2012, s. 131-152

Bukowski J., Problem Innego u Sartre’a, „Teksty : teoria literatury, krytyka, interpretacja” nr 3 (57), 142-151 (dostęp online)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)