Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biomedyczne uwarunkowania niepełnosprawności z elementami genetyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-J-PS-PM-BUN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biomedyczne uwarunkowania niepełnosprawności z elementami genetyki
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przekazanie wiedzy o podstawach teoretycznych dotyczących biologicznych aspektów niepełnosprawności dzieci i młodzieży z uwzględnieniem: uwarunkowań genetycznych, epigenetycznych, wad wrodzonych, wad rozwojowych, chorób zakaźnych i innych. Zapoznanie z epidemiologią, objawami i możliwościami leczenia i terapii najczęściej występujących chorób narządowych, układowych i wieloukładowych.

Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji dotyczącej rozumienia biologicznych aspektów funkcjonowania dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności oraz nabycia umiejętności rozpoznawania ich podstawowych potrzeb niezbędnych w procesie uczenia się i funkcjonowania w grupie społecznej.

Pełny opis:

Cele

1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej:

- Biologicznych podstaw rozwoju człowieka ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań genetycznych, epigenetycznych i środowiskowych

- Podstaw genetyki człowieka w tym rodzajów zaburzeń genetycznych

- Podziałów niepełnosprawności z uwzględnieniem z uwzględnieniem stopnia niepełnosprawności i ich biologicznych uwarunkowań.

- Kryteriów diagnostycznych niepełnosprawności z uwzględnieniem aktualnych ich klasyfikacji, epidemiologii i podstawowych objawów i możliwości rozwojowych.

- Przekazanie wiedzy o potrzebach dzieci w zakresie uczenia się i funkcjonowania w grupie społecznej z punktu widzenia potrzeb fizjologicznych i bezpieczeństwa.

2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji:

- dotyczących rozumienia biologicznych aspektów funkcjonowania dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności

- nabycia umiejętności rozpoznawania ich podstawowych potrzeb fizjologicznych i bezpieczeństwa niezbędnych w procesie uczenia się i funkcjonowania w grupie społecznej.

Treści

Będą ujęte w pięciu blokach:

1. Ogólny: Wyjaśnienie podstawowych pojęć z wiązanych z niepełnosprawnością i , biologicznymi aspektami rozwoju i zdrowia człowieka. Zapoznanie z różnymi formami klasyfikacji niepełnosprawności. Paradygmaty w naukach o zdrowiu i ich znaczenie w podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki w tym wsparcia w stosunku do osób z niepełnosprawnością.

2. Podstawy genetyki: Znaczenie czynników genetycznych w rozwoju różnych jego aspektów i zdrowia dzieci i młodzieży. Zapis informacji genetycznej, zasady dziedziczenia, cech jedno, wielogenowych, związanych z płcią. Predyspozycja genetyczna , mechanizmy epigenetyczne regulacji funkcji genów. Genetyczne uwarunkowania chorób dietozależnych.

3. Zaburzenia genetyczne epidemiologia, badania przesiewowe, przyczyny objawy najczęściej występujących wad rozwojowych oraz zaburzeń i chorób uwarunkowanych genetycznie, Choroby rzadkie problemy kliniczne, diagnostyczne i terapeutyczne, NPCR, personifikacja medycyny, profilaktyka pierwotna i wtórna

4. Zaburzenia narządowe i układowe : zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu, choroby narządu wzroku, w tym wrodzone lub nabyte wady narządu wzroku, upośledzenia narządu ruchu, w tym: epilepsja w postaci nawracających napadów padaczkowych, choroby układu oddechowego i krążenia, choroby układu pokarmowego, choroby układu moczowo-płciowego, choroby narządów wydzielania wewnętrznego o różnej etiologii, wywołane nadmiernym wydzielaniem lub niedoborem hormonów, choroby układu krwiotwórczego, choroby zakaźne i inne.

Literatura:

Wybrane rozdziały

Kalat James W (2020) Biologiczne postawy psychologii, Warszawa Wydawnictwo Naukowe PWN

Kawalec Wanda, Grenda Ryszard Kulus Marek (2018) Pediatria t.1, t.2 Warszawa Wydawnictwo PZWL

Badowska-Kozakiewicz Anna (2019) Fizjologia człowieka w zarysie. Zintegrowane podejście, Warszawa, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, ebook.

Literatura uzupełniająca

Bal Jerzy (2017) Genetyka medyczna i molekularna, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN

Bamshad Michael J, Carey John C, Jorde Lynn B (2019) Geneytyka medyczna, Wrocław Wydawca Edra Urban & Partner

Kaczmarek Maria, Wolański Napoleon (2018) Rozwój biologiczny człowieka Od poczęcia do śmierci,. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Latkowski Bożydar, Lukas Witold, Godycki-Ćwirko Maciej (2017) Medycyna Rodzinna Warszawa PZWL, wyd. 3

Oniszczenko Włodzimierz (2005) genetyczne podstawy ludzkich zachowań, Gdańsk Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.

Rybakowa Maria (2001) Medycyna Wieku Młodzieńczego Klinika i postepowanie w chorobach przewlekłych, Kraków Wydawnictwo Medyczne

Woynarowska Barbara (2008) Profilaktyka w Pediatrii Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

K_W02 Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu niepełnosprawności rozszerzony o kategorie pojęciowe i terminologię z obszaru biomedycznych aspektów niepełnosprawności.

K_W03 Zna podstawowe koncepcje podejścia holistycznego do zdrowia i choroby oraz rozwoju człowieka i ich odniesienia do niepełnosprawności w różnych etapach życia człowieka

K_W04 Wie, jak można je wykorzystać do planowania działań na rzecz osób z niepełnosprawnością

Umiejętności: absolwent potrafi

K_U03 refleksyjnie rozważać istotne dla edukacji zagadnienia biomedyczne j i uwzględniać ich edukacyjne konsekwencje;

K_U06 Potrafi wykorzystywać uzyskana wiedzę w komunikacji z uczniami ich rodzicami oraz specjalistami pracującymi z dzieckiem z niepełnosprawnością na tematy dotyczące biomedycznych medycznych aspektów niepełnosprawności.

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

K_K01, przyjmowania refleksyjnej postawy wobec swojej działalności zawodowej, poszerzania swojej wiedzy za zakresu edukacji, wychowania i wspierania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i doskonalenia umiejętności zawodowych;

K_K02 Jest gotów do podejmowania kreatywnych działań i wykorzystania posiadanej, interdyscyplinarnej wiedzy i umiejętności z zakresu biomedycznych aspektów niepełnosprawności w celu poszukiwaniu wsparcia ekspertów w pomocy osobom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i doskonalenia własnych umiejętności zawodowych;

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne na przedostatnim wykładzie. Zaliczenie bez oceny, próg zaliczenia 60% trafnych odpowiedzi. .

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Damian Warzecha
Prowadzący grup: Damian Warzecha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Damian Warzecha
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)