Biomedyczne uwarunkowania niepełnosprawności z elementami genetyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-J-PS-PM-BUN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biomedyczne uwarunkowania niepełnosprawności z elementami genetyki |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przekazanie wiedzy o podstawach teoretycznych dotyczących biologicznych aspektów niepełnosprawności dzieci i młodzieży z uwzględnieniem: uwarunkowań genetycznych, epigenetycznych, wad wrodzonych, wad rozwojowych, chorób zakaźnych i innych. Zapoznanie z epidemiologią, objawami i możliwościami leczenia i terapii najczęściej występujących chorób narządowych, układowych i wieloukładowych. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji dotyczącej rozumienia biologicznych aspektów funkcjonowania dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności oraz nabycia umiejętności rozpoznawania ich podstawowych potrzeb niezbędnych w procesie uczenia się i funkcjonowania w grupie społecznej. |
Pełny opis: |
Cele 1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej: - Biologicznych podstaw rozwoju człowieka ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań genetycznych, epigenetycznych i środowiskowych - Podstaw genetyki człowieka w tym rodzajów zaburzeń genetycznych - Podziałów niepełnosprawności z uwzględnieniem z uwzględnieniem stopnia niepełnosprawności i ich biologicznych uwarunkowań. - Kryteriów diagnostycznych niepełnosprawności z uwzględnieniem aktualnych ich klasyfikacji, epidemiologii i podstawowych objawów i możliwości rozwojowych. - Przekazanie wiedzy o potrzebach dzieci w zakresie uczenia się i funkcjonowania w grupie społecznej z punktu widzenia potrzeb fizjologicznych i bezpieczeństwa. 2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji: - dotyczących rozumienia biologicznych aspektów funkcjonowania dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności - nabycia umiejętności rozpoznawania ich podstawowych potrzeb fizjologicznych i bezpieczeństwa niezbędnych w procesie uczenia się i funkcjonowania w grupie społecznej. Treści Będą ujęte w pięciu blokach: 1. Ogólny: Wyjaśnienie podstawowych pojęć z wiązanych z niepełnosprawnością i , biologicznymi aspektami rozwoju i zdrowia człowieka. Zapoznanie z różnymi formami klasyfikacji niepełnosprawności. Paradygmaty w naukach o zdrowiu i ich znaczenie w podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki w tym wsparcia w stosunku do osób z niepełnosprawnością. 2. Podstawy genetyki: Znaczenie czynników genetycznych w rozwoju różnych jego aspektów i zdrowia dzieci i młodzieży. Zapis informacji genetycznej, zasady dziedziczenia, cech jedno, wielogenowych, związanych z płcią. Predyspozycja genetyczna , mechanizmy epigenetyczne regulacji funkcji genów. Genetyczne uwarunkowania chorób dietozależnych. 3. Zaburzenia genetyczne epidemiologia, badania przesiewowe, przyczyny objawy najczęściej występujących wad rozwojowych oraz zaburzeń i chorób uwarunkowanych genetycznie, Choroby rzadkie problemy kliniczne, diagnostyczne i terapeutyczne, NPCR, personifikacja medycyny, profilaktyka pierwotna i wtórna 4. Zaburzenia narządowe i układowe : zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu, choroby narządu wzroku, w tym wrodzone lub nabyte wady narządu wzroku, upośledzenia narządu ruchu, w tym: epilepsja w postaci nawracających napadów padaczkowych, choroby układu oddechowego i krążenia, choroby układu pokarmowego, choroby układu moczowo-płciowego, choroby narządów wydzielania wewnętrznego o różnej etiologii, wywołane nadmiernym wydzielaniem lub niedoborem hormonów, choroby układu krwiotwórczego, choroby zakaźne i inne. |
Literatura: |
Wybrane rozdziały Kalat James W (2020) Biologiczne postawy psychologii, Warszawa Wydawnictwo Naukowe PWN Kawalec Wanda, Grenda Ryszard Kulus Marek (2018) Pediatria t.1, t.2 Warszawa Wydawnictwo PZWL Badowska-Kozakiewicz Anna (2019) Fizjologia człowieka w zarysie. Zintegrowane podejście, Warszawa, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, ebook. Literatura uzupełniająca Bal Jerzy (2017) Genetyka medyczna i molekularna, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN Bamshad Michael J, Carey John C, Jorde Lynn B (2019) Geneytyka medyczna, Wrocław Wydawca Edra Urban & Partner Kaczmarek Maria, Wolański Napoleon (2018) Rozwój biologiczny człowieka Od poczęcia do śmierci,. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Latkowski Bożydar, Lukas Witold, Godycki-Ćwirko Maciej (2017) Medycyna Rodzinna Warszawa PZWL, wyd. 3 Oniszczenko Włodzimierz (2005) genetyczne podstawy ludzkich zachowań, Gdańsk Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne. Rybakowa Maria (2001) Medycyna Wieku Młodzieńczego Klinika i postepowanie w chorobach przewlekłych, Kraków Wydawnictwo Medyczne Woynarowska Barbara (2008) Profilaktyka w Pediatrii Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie K_W02 Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu niepełnosprawności rozszerzony o kategorie pojęciowe i terminologię z obszaru biomedycznych aspektów niepełnosprawności. K_W03 Zna podstawowe koncepcje podejścia holistycznego do zdrowia i choroby oraz rozwoju człowieka i ich odniesienia do niepełnosprawności w różnych etapach życia człowieka K_W04 Wie, jak można je wykorzystać do planowania działań na rzecz osób z niepełnosprawnością Umiejętności: absolwent potrafi K_U03 refleksyjnie rozważać istotne dla edukacji zagadnienia biomedyczne j i uwzględniać ich edukacyjne konsekwencje; K_U06 Potrafi wykorzystywać uzyskana wiedzę w komunikacji z uczniami ich rodzicami oraz specjalistami pracującymi z dzieckiem z niepełnosprawnością na tematy dotyczące biomedycznych medycznych aspektów niepełnosprawności. Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do K_K01, przyjmowania refleksyjnej postawy wobec swojej działalności zawodowej, poszerzania swojej wiedzy za zakresu edukacji, wychowania i wspierania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i doskonalenia umiejętności zawodowych; K_K02 Jest gotów do podejmowania kreatywnych działań i wykorzystania posiadanej, interdyscyplinarnej wiedzy i umiejętności z zakresu biomedycznych aspektów niepełnosprawności w celu poszukiwaniu wsparcia ekspertów w pomocy osobom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i doskonalenia własnych umiejętności zawodowych; |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne na przedostatnim wykładzie. Zaliczenie bez oceny, próg zaliczenia 60% trafnych odpowiedzi. . |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Damian Warzecha | |
Prowadzący grup: | Damian Warzecha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Damian Warzecha | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.