Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bajkolandia - muzyczne warsztaty twórczości dziecięcej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-J-WRWE-F-BAJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Bajkolandia - muzyczne warsztaty twórczości dziecięcej
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Założenia (opisowo):

Zajęcia mają na celu poszerzenie wiedzy i wzbogacenie warsztatu pracy pedagogicznej studentów w zakresie prowadzenia twórczych zajęć z dziećmi z wykorzystaniem muzyki, różnorodnych działań muzyczno-ruchowych, plastycznych oraz tekstów literatury dziecięcej.

Skrócony opis:

Głównym założeniem warsztatów jest rozwinięcie własnego potencjału muzycznego studentów oraz zdobycie podstawowych umiejętności umożliwiających przygotowanie i prowadzenie twórczych zajęć muzycznych, łączenia ich z ekspresją ruchową i plastyczną dzieci. Na zajęciach będą wykorzystane własne doświadczenia artystyczne studentów oraz dotychczas nabyta wiedza i umiejętności z zakresu edukacji muzycznej, plastycznej i językowej.

Pełny opis:

W toku własnej aktywności podczas zajęć studenci poznają wartość muzycznych działań twórczych, szczególnie improwizacji swobodnej i improwizacji z ograniczoną swobodą wyboru, dla rozwoju różnorakich zdolności dziecka. Zapoznają się również ze specyfiką procesu dziecięcej twórczości muzycznej i cechami różniącymi ją od twórczości plastycznej i językowej, oraz z wynikającymi z tego różnicami w planowaniu i prowadzeniu takich zajęć. Dowiedzą się, w jaki sposób strategia działania nauczyciela wpływa na rozwój potencjału twórczego tkwiącego zarówno w dziecku jak i w nauczycielu. Poznają przykłady zadań artystycznych, które są atrakcyjne i akceptowane przez dzieci. Będą mieli również okazję do samodzielnego poszukiwania i proponowania takich zadań.

Tematyka zajęć:

1. Muzyczne aktywności dziecka, ich uwarunkowania, zależności i fazy. Interpretacja muzyki jako rodzaj twórczej aktywności.

2. Zadania rozwijające ekspresję muzyczną, w których materiałem są elementy muzyki. Wyrażanie wybranego elementu muzyki za pomocą wszystkich form aktywności muzycznej techniką improwizacji swobodnej i improwizacji z ograniczoną swobodą wyboru.

3. Zadania tematyczne o charakterze dźwiękonaśladowczym, wykonywane głosem, ruchem, na instrumentach niekonwencjonalnych i instrumentach Orffa. Tworzenie tła akustycznego do wiersza lub krótkiego opowiadania.

4. Wykorzystanie mowy w zabawach twórczych. Od głoski, słowa i zdania - do wiersza. Rytmiczne i intonacyjne zabawy głosem.

5. Zadania twórcze:

a) rytmizowanie krótkich wierszy zgodnie z prozodią języka polskiego. Echo rytmiczne w mowie i w śpiewie, grane na instrumentach, realizowane ruchem,

b) echo melodyczne grane na dzwonkach chromatycznych. Kilkudźwiękowy, prosty temat melodyczny i jego przekształcenia,

c) tworzenie melodii do zrytmizowanego tekstu wiersza. Tworzenie melodii z podanych dźwięków – wykonanie na dzwonkach chromatycznych. Harmoniczne pytania i odpowiedzi (tonika – dominanta, dominanta tonika),

d) tworzenie formy ABA, ronda i kanonu z użyciem wyżej wymienionych zadań twórczych i próby przedstawienia tych form przy pomocy ekspresji plastycznej.

6. Aktywne słuchanie muzyki. Zasady doboru muzyki do słuchania przez dzieci. Wyrażanie jej emocji, nastroju i wyobrażonej treści: ruchem, słowami, wybranym obrazem lub stworzonym samodzielnie

7. Bajkolandia – kraina muzycznych bajek. Muzyka, jako źródło inspiracji działań twórczych nauczyciela i uczniów. Tworzenie krótkich opowiadań tekstowych lub bajek do wybranych utworów muzyki klasycznej.

8. Zasady łączenia w sensowną całość różnych form aktywności twórczej dzieci. Opracowanie twórczych zajęć dla dzieci z wykorzystaniem wybranych utworów muzycznych.

Literatura:

Bettelheim B. (1996) Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni.

Burowska Z. (1980) Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole

Ciechan Z. (1990) Nauczyciel i twórczość muzyczna uczniów

Herdtweck W.(2003) Warsztaty rytmiki dla dzieci. Od doświadczania wszystkimi zmysłami po kreatywne tworzenie.

.Karalla Sz., Lewandowska-Tarasiuk E., Sienkiewicz J.W. (red.) (2012) Baśń w terapii i wychowaniu.

Krauze – Sikorska H. (2006), Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka.

Nęcka E. (2003) Psychologia Twórczości.

Skowrońska – Lebecka E. (1995), Dźwięk i gest.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zna

- wartość, sens i cele działań twórczych dla rozwoju ogólnego a także rozwoju zdolności muzycznych, plastycznych i literackich dziecka

- cechy środowiska sprzyjającego rozwojowi muzykalności i kreatywności muzycznej dziecka

- specyfikę procesu twórczości muzycznej dziecka i cechy różniące ją od innych rodzajów dziecięcej twórczości

- sposoby formułowania pytań i poleceń aktywujących wyobraźnię podczas pracy z materiałem muzycznym

- wybrane przykłady utworów muzycznych skomponowanych dla dzieci

- różne sposoby aktywnego słuchania muzyki

- symboliczne i klasyczne sposoby graficznego zapisu muzyki

Umiejętności:

Student potrafi:

- ocenić wiersze dla dzieci pod kątem przydatności do opracowania muzycznego

- do krótkiego wiersza lub opowiadania stworzyć ilustrację akustyczną i zapisać ją symbolicznymi znakami

- swobodnie improwizować ruch do muzyki a także podporządkować improwizację ograniczonej swobodzie wyboru

- dobrać rekwizyt ubarwiający zadania ruchowe do wybranej muzyki

- muzycznie bawić się głoskami, sylabami i wyrazami, mówić muzycznie w różnych rejestrach głosu,

- grać na instrumentach konwencjonalnych i niekonwencjonalnych, odtwarzać z zapisu i tworzyć rytmy i proste melodie,

- grać w zespole swoją partię słuchając jednocześnie gry innych wykonawców

- w prosty sposób prowadzić gestami zespół instrumentów orffowskich i chór jednogłosowy

- formułować zadania i polecenia aktywizujące twórcze działania dzieci oraz dostosować je do ich etapu rozwoju.

Umiejętności społeczne

Student:

- potrafi rozpoznać swoje mocne strony i preferencje w wyborze aktywności muzycznych

- potrafi pokonać opór przed publiczną prezentacją swoich dokonań twórczych

- dokonuje ewaluacji własnych kompetencji muzycznych i rozumie potrzebę ich ciągłego doskonalenia

Metody i kryteria oceniania:

- aktywne uczestnictwo w zajęciach

- zaliczenie nieobecności w formie uzgodnionej z prowadzącym

- stworzenie i zaprezentowanie własnego projektu artystycznego z wykorzystaniem muzyki, ruchu, rekwizytów, słowa, obrazu, do wybranego opowiadania lub bajki.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Sieńczewska
Prowadzący grup: Marta Radwańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Sieńczewska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)