Badania w działaniu i badania partycypacyjne dla nauczycieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-N-PROJ-PEN-BD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Badania w działaniu i badania partycypacyjne dla nauczycieli |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Student zdobędzie podstawową wiedzę z zakresu realizacji badań w działaniu i badań partycypacyjnych w szkole i środowiskach współpracujących ze szkołą. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat efektywnej pracy nauczyciela stosującego badania w działaniu i badania partycypacyjnej w pracy z uczniami. Poruszane zagadnienia mają przede wszystkim na celu wskazanie znaczenia tego typu badań oraz możliwości pracy metodami i narzędziami wpisującymi się w warsztat badawczy aktywnego nauczyciela w przestrzeni szkoły. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z ideą, oraz teoretycznymi i praktycznymi aspektami dotyczącymi tzw. badań w działaniu (action research) i badań partycypacyjnych z dziećmi i młodzieżą. Badania te są istotne w pracy nauczyciela, stanowią ważny element zmiany społecznej i edukacyjnej, w których badacz-nauczyciel jest jednocześnie czynnikiem zmiany. W czasie zajęć omawiane będą m.in. podejścia, strategie i metody badań w działaniu i badań partycypacyjnych oraz ich praktyczne wykorzystanie w pracy w szkole w różnych sytuacjach i kontekstach. Przedmiot ma charakter warsztatu, stąd przećwiczone zostaną elementy procesu badawczego i przygotowany projekt tego typu badań skierowany do konkretnej grupy docelowej z . |
Literatura: |
1. Brzozowska-Brywczyńska M., Badania partycypacyjne w działaniu (PAR): między produkcją wiedzy a społecznym zaangażowaniem. „Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna” 46:2019 2. Czerepaniak-Walczak, M. (2014). Badanie w działaniu w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(19), 181-194. 3. Jarosz, E. (2018). Badania dotyczące dzieciństw (a)–perspektywa praw dziecka. Problemy Wczesnej Edukacji, 14(4 (43)), 7-19. 4. Góral, A., Jałocha, B., Mazurkiewicz, G., & Zawadzki, M. (2019). Badania w działaniu: Książka dla kształcących się w naukach społecznych. goral_jalocha_mazurkiewicz_zawadzki_badania_w_dzialaniu_2019 – Kopiuj 5. M. Liebel, U. Markowska-Manista (2017). Prawa dziecka w kontekście międzykulturowości. Janusz Korczak na nowo odczytany. Warszawa. (fragmenty dot. badań partycypacyjnych). 6. Urszula Markowska-Manista „Najlepszy interes” dzieci marginalizowanych i ich partycypacja. Lekcje z pedagogiki Janusza Korczaka. https://www.researchgate.net/publication/319620750_Prawa_dziecka_w_kontekscie_miedzykulturowosci_Janusz_Korczak_na_nowo_odczytywany 7. Cervinkova, H. (2012). Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edukacyjna. 8. Jarosz, E., & Gierczyk, M. (2016). Photovoice w badaniach i działaniach społecznych. Pedagogika Społeczna, 2, 167-181. 9. Gross R., Myśleć jak Sokrates czyli sztuka zadawania pytań, Warszawa 2003. 10. Zwiernik J., Partycypacyjne badania dzieci jako proces emancypacyjny. „Terażniejszość-Człowiek-Edukacja” Tom 21, numer 1(81)/ 2018 Partycypacyjne_badania_dzieci_jako_proces_emancypacyjny_1 – Kopiuj 11. Zwiernik J., Podejście mozaikowe w badaniu doświadczania przez dzieci życia codziennego w instytucjach wczesnej opieki i edukacji. „Przegląd Badań Edukacyjnych” Nr 15 (2/2012) 12. Praktyczne przykłady badań w działaniu i badań partycypacyjnych (case study). |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student zna i rozumie: zasady projektowania i prowadzenia badań w przedszkolu i szkole, w tym badań w działaniu i badań partycypacyjnych metody realizacji badań edukacyjnych i sposoby ich wykorzystania w praktyce edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej i alternatywnej zasady wynikające z prawnych uwarunkowań i etyki badań z dziećmi W zakresie umiejętności student potrafi: - analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji - aktywnie uczestniczyć w tworzeniu projektów edukacyjnych W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - samooceny i podnoszenia własnych kompetencji zawodowych - współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej - posługiwania się normami etycznymi i zasadami prawa w działalności zawodowej - traktowania dzieci (uczniów) z szacunkiem i respektowania ich praw - |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość zalecanej literatury, przygotowanie projektu badań w działaniu lub badań partycypacyjnych skierowanych do konkretnej grupy odbiorców. Raport z badań musi zawierać następujące elementy: 1. Metodologia badań: cel i przedmiot badań, podstawowe problemy/pytania badawcze, opis metod oraz sposób realizacji projektu badawczego skierowanego do konkretnej grupy 2. Opis uzyskanych wyników badań wraz z krótkim komentarzem 3. Rekomendacje dla praktyki Kryteria oceny raportu z badań uwzględniają: poprawne sformułowanie celu badań i podstawowych pytań badawczych, dobranie odpowiedniej metody badawczej oraz przygotowanie projektu badań, usystematyzowane opracowanie wyników badań wsparte interpretacją, listę minimum 5 rekomendacji dla praktyki edukacyjnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.