Badania w działaniu i badania partycypacyjne w przedszkolu i w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NJ-MNPiS-BwD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Badania w działaniu i badania partycypacyjne w przedszkolu i w szkole |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat efektywnej pracy nauczyciela stosującego badania w działaniu i badania partycypacyjnej w pracy z uczniami z uwzględnieniem modeli partycypacyjnych. Poruszane zagadnienia mają przede wszystkim na celu wskazanie znaczenia podejść partycypacyjnych w tego typu badaniach oraz możliwości pracy metodami, strategiami i narzędziami wpisującymi się w warsztat badawczy aktywnego nauczyciela w przestrzeni szkoły. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami dotyczącymi badań w działaniu (action research) i badań partycypacyjnych (participatory research) z dziećmi i młodzieżą. Badania te są istotne w pracy nauczyciela, stanowią ważny element zmiany społecznej i edukacyjnej, w których badacz-nauczyciel oraz uczniowie współpartycypują i są jednocześnie kluczowymi aktorami w systemowym kontekście współpracy opartym na modelu partycypacji Lundy (2007). W czasie zajęć omawiane będą m.in. podejścia, modele, strategie i metody badań w działaniu i badań partycypacyjnych oraz ich praktyczne wykorzystanie w pracy w szkole w różnych sytuacjach i kontekstach. Przedmiot ma charakter warsztatu, stąd przećwiczone zostaną elementy procesu badawczego i przygotowany projekt tego typu badań. |
Literatura: |
1. Czerepaniak-Walczak, M. (2014). Badanie w działaniu w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(19), 181-194. 2. Brzozowska-Brywczyńska, M. (2017). Ryba, która ma głos. Prawo dziecka do partycypacji. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 16(2), 45–64 3. Góral, A., Jałocha, B., Mazurkiewicz, G., & Zawadzki, M. (2019). Badania w działaniu: Książka dla kształcących się w naukach społecznych. 4. Lundy, L. (2007). “Voice” is not enough: conceptualising Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child. British Educational Research Journal, 33(6), 927–942. 5. Janik, A. (2016). Partycypacja dzieci – wprowadzenie do zagadnienia. Fundacja Pracowania Badań i Innowacji Społecznych Stocznia. Pobrane z: https://partycypacjaobywatelska.pl/wp- content/uploads/2017/01/Partycypacja-dzieci_ wprowadzenie_Agnieszka-Janik.pdf. 6. Jarosz E. (2020). Ewolucja dyskursu o partycypacji społecznej dzieci. Przegląd Krytyczny, 2(1), 21–32. 7. Markowska-Manista, U. (2021). Research “about” and “with” children from diverse cultural backgrounds in Poland–dilemmas and ethical challenges. Edukacja Międzykulturowa, 14(1), 233-244. 8. Cervinkova, H. (2012). Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edukacyjna. 9. Jarosz, E., & Gierczyk, M. (2016). Photovoice w badaniach i działaniach społecznych. Pedagogika Społeczna, 2, 167-181. 10. Markowska-Manista, U., Dobkowska, J., & Balkan, M. W poszukiwaniu modelu partycypacyjnego w edukacji międzykulturowej uczniów i uczennic ze zróżnicowanym kontekstem społeczno- kulturowym–doniesienie z badań, Edukacja Międzykulturowa, 2023/ 2 (21): 163-176, DOI: https://doi.org/10.15804/em.2023.02.11 11. Zalewska-Królak, A. (2020). Partycypacja dzieci w badaniach społecznych – wprowadzenie do zagadnienia. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 74, 75–93. 12. Praktyczne przykłady badań w działaniu i badań partycypacyjnych. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student zna i rozumie: zasady projektowania i prowadzenia badań w przedszkolu i szkole, w tym badań w działaniu i badań partycypacyjnych metody realizacji badań edukacyjnych i sposoby ich wykorzystania w praktyce edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej i alternatywnej zasady wynikające z prawnych uwarunkowań i etyki zawodu nauczyciela i regulacje dotyczące prawa autorskiego W zakresie umiejętności student potrafi: - analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji - aktywnie uczestniczyć w tworzeniu projektów edukacyjnych W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - samooceny i podnoszenia własnych kompetencji zawodowych - współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej - posługiwania się normami etycznymi i zasadami prawa w działalności zawodowej - traktowania dzieci (uczniów) z szacunkiem i respektowania ich praw |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość zalecanej literatury, przygotowanie projektu badań w działaniu lub badań partycypacyjnych skierowanych do konkretnej grupy w szkole. Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Żytko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.