Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Asystencka praktyka w szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NJ-PR-A-APS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Asystencka praktyka w szkole
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Założenia (opisowo):

Założeniem praktyki jest umożliwienie studentom/tkom rozwijania refleksji pedagogicznej i twórczej postawy wobec sytuacji edukacyjnych i wychowawczych w szkole oraz doskonalenia umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej w działaniu praktycznym.

Skrócony opis:

Praktyka asystencka ma charakter próbnej pracy nauczycielskiej w klasach I-III szkoły podstawowej oraz zapoznaje z różnymi aspektami pracy zawodowej nauczycieli wczesnej edukacji. W ramach praktyk studenci/tki doskonalą umiejętności obserwacji pracy nauczyciela oraz analizy i krytycznej oceny zaistniałych sytuacji edukacyjnych i wychowawczych.. Rozwijają także umiejętność planowania, projektowania i organizowania pracy z uczniami i współpracy z rodzicami.

Pełny opis:

Na treść zajęć składają się:

1. Poznanie dokumentów prawnych stanowiących podstawę funkcjonowania szkoły i klasy, takich jak: statut, program wychowawczy, program profilaktyczny, program współpracy z rodzicami, szkolny system oceniania, kompetencje rady pedagogicznej, program, rozkład materiału, dziennik lekcyjny itp.

2. Analizowanie i dokumentowanie obserwacji zajęć lekcyjnych (pozalekcyjnych) prowadzonych przez nauczycieli (analiza celów zajęć, wykorzystanych metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, sposobów wspierania aktywności uczniów, procesów komunikowania się nauczyciela z dziećmi, metod oceniania i indywidualizowanie ich pracy na lekcji itp.)

3. Realizacja zaprojektowanych sytuacji edukacyjnych i wychowawczych podczas zajęć lekcyjnych (pozalekcyjnych) oraz autoewaluacja własnych działań praktycznych

4. Analiza zdarzeń krytycznych i projektowanie sposobów rozwiązywania problemów wychowawczych na terenie klasy szkolnej

5. Poznanie „dobrych praktyk” związanych z planowaniem i organizowaniem współpracy z rodzicami przez szkoły praktyk

6. Dokumentowanie własnej pracy i ocenianie nabytych kompetencji pedagogicznych z wykorzystaniem różnych narzędzi badawczych

Uwagi : Praktyka jest ściśle połączona z przedmiotem: Projektowanie pracy w szkole.

Literatura:

Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów. WSiP, 2002

Christopher C.J., Nauczyciel–rodzic: skuteczne porozumiewanie się. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2009

Fisher R., Uczymy jak się uczyć. WSiP, 1999

Karwowska-Struczyk M., Słodownik-Rycaj E., (red.), Pedagogika małego dziecka: wybrane zagadnienia. Wydział Pedagogiczny UW: Instytut Badań Edukacyjnych, 2007

Klus-Stańska, (Anty) edukacja wczesnoszkolna. IMPULS, 2015

Szymańska M., Portfolio w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, 2019

Tripp D., Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, WSiP, 1996

Żłobicki W., Rodzice i nauczyciele w edukacji wczesnoszkolnej. Wyd. Impuls, 2000

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

- dokumenty prawne regulujące pracę szkoły,

- metodę analizy zdarzeń krytycznych,

- podstawowe zasady planowania współpracy z rodzicami oraz sposoby organizowania dyskusji fokusowych,

- rolę nauczyciela, jego zadania, zasady bezpieczeństwa pracy własnej i wymagania dotyczące dbałości o rozwój i bezpieczeństwo dzieci,

- znaczenie korzystania w pracy zawodowej nauczyciela ze zdobytej wiedzy merytorycznej, zna dobre praktyki w tym zakresie wykorzystywane w obszarze edukacji wczesnoszkolnej.

W zakresie umiejętności student potrafi:

- korzystać ze szkolnej dokumentacji,

- odwołując się do podstaw teoretycznych analizować pracę nauczyciela podczas zajęć lekcyjnych (pozalekcyjnych),

- wykorzystać wiedzę pedagogiczną do projektowania sytuacji dydaktyczno-wychowawczych w szkole,

- w kontekstach teoretycznym i praktycznych poddać refleksji i ocenić skuteczność wybranych metod, form lub środków dydaktycznych,

- dostrzegać i analizować zdarzenia krytyczne oraz projektować sposoby rozwiązywania problemów wychowawczych na terenie klasy szkolnej,

- planować wybrane aspekty współpracy z rodzicami,

- omawiać z nauczycielem wnioski i refleksje płynące z własnych obserwacji i doświadczeń, oceniać i dokumentować własną pracę.

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

- pracy z dziećmi, współpracy z nauczycielami oraz innymi pracownikami szkoły, w której odbywa praktykę,

- pełnego szacunku komunikowania się ze wszystkimi uczestnikami procesu wychowania i edukacji dziecka,

- rozwijania swojego merytorycznego i praktycznego przygotowania do pracy pedagogicznej.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlegają:

- aktywny udział studenta/tki w realizacji zadań praktyk,

- złożenie prac pisemnych (stanowiących elementy studenckiego portfolio): arkusza obserwacji zajęć zintegrowanych prowadzonych przez nauczyciela, arkusza analizy zdarzenia krytycznego, scenariusza sytuacji edukacyjnej wraz z refleksjami na temat jego realizacji, opisu „dobrych praktyk” dotyczących współpracy z rodzicami,

- opinia nauczyciela – opiekuna praktyk.

Podczas oceny prac pisemnych uwzględnione będą – poprawność merytoryczna, poprawność językowa, stopień pogłębienia refleksji pedagogicznej, umiejętność wiązania teorii z praktyką.

Praktyki zawodowe:

tak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki pedagogiczne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Pietrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki pedagogiczne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)