Asystencka praktyka w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NJ-PR-A-APS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Asystencka praktyka w szkole |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Założenia (opisowo): | Założeniem praktyki jest umożliwienie studentom/tkom rozwijania refleksji pedagogicznej i twórczej postawy wobec sytuacji edukacyjnych i wychowawczych w szkole oraz doskonalenia umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej w działaniu praktycznym. |
Skrócony opis: |
Praktyka asystencka ma charakter próbnej pracy nauczycielskiej w klasach I-III szkoły podstawowej oraz zapoznaje z różnymi aspektami pracy zawodowej nauczycieli wczesnej edukacji. W ramach praktyk studenci/tki doskonalą umiejętności obserwacji pracy nauczyciela oraz analizy i krytycznej oceny zaistniałych sytuacji edukacyjnych i wychowawczych.. Rozwijają także umiejętność planowania, projektowania i organizowania pracy z uczniami i współpracy z rodzicami. |
Pełny opis: |
Na treść zajęć składają się: 1. Poznanie dokumentów prawnych stanowiących podstawę funkcjonowania szkoły i klasy, takich jak: statut, program wychowawczy, program profilaktyczny, program współpracy z rodzicami, szkolny system oceniania, kompetencje rady pedagogicznej, program, rozkład materiału, dziennik lekcyjny itp. 2. Analizowanie i dokumentowanie obserwacji zajęć lekcyjnych (pozalekcyjnych) prowadzonych przez nauczycieli (analiza celów zajęć, wykorzystanych metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, sposobów wspierania aktywności uczniów, procesów komunikowania się nauczyciela z dziećmi, metod oceniania i indywidualizowanie ich pracy na lekcji itp.) 3. Realizacja zaprojektowanych sytuacji edukacyjnych i wychowawczych podczas zajęć lekcyjnych (pozalekcyjnych) oraz autoewaluacja własnych działań praktycznych 4. Analiza zdarzeń krytycznych i projektowanie sposobów rozwiązywania problemów wychowawczych na terenie klasy szkolnej 5. Poznanie „dobrych praktyk” związanych z planowaniem i organizowaniem współpracy z rodzicami przez szkoły praktyk 6. Dokumentowanie własnej pracy i ocenianie nabytych kompetencji pedagogicznych z wykorzystaniem różnych narzędzi badawczych Uwagi : Praktyka jest ściśle połączona z przedmiotem: Projektowanie pracy w szkole. |
Literatura: |
Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów. WSiP, 2002 Christopher C.J., Nauczyciel–rodzic: skuteczne porozumiewanie się. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2009 Fisher R., Uczymy jak się uczyć. WSiP, 1999 Karwowska-Struczyk M., Słodownik-Rycaj E., (red.), Pedagogika małego dziecka: wybrane zagadnienia. Wydział Pedagogiczny UW: Instytut Badań Edukacyjnych, 2007 Klus-Stańska, (Anty) edukacja wczesnoszkolna. IMPULS, 2015 Szymańska M., Portfolio w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, 2019 Tripp D., Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, WSiP, 1996 Żłobicki W., Rodzice i nauczyciele w edukacji wczesnoszkolnej. Wyd. Impuls, 2000 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - dokumenty prawne regulujące pracę szkoły, - metodę analizy zdarzeń krytycznych, - podstawowe zasady planowania współpracy z rodzicami oraz sposoby organizowania dyskusji fokusowych, - rolę nauczyciela, jego zadania, zasady bezpieczeństwa pracy własnej i wymagania dotyczące dbałości o rozwój i bezpieczeństwo dzieci, - znaczenie korzystania w pracy zawodowej nauczyciela ze zdobytej wiedzy merytorycznej, zna dobre praktyki w tym zakresie wykorzystywane w obszarze edukacji wczesnoszkolnej. W zakresie umiejętności student potrafi: - korzystać ze szkolnej dokumentacji, - odwołując się do podstaw teoretycznych analizować pracę nauczyciela podczas zajęć lekcyjnych (pozalekcyjnych), - wykorzystać wiedzę pedagogiczną do projektowania sytuacji dydaktyczno-wychowawczych w szkole, - w kontekstach teoretycznym i praktycznych poddać refleksji i ocenić skuteczność wybranych metod, form lub środków dydaktycznych, - dostrzegać i analizować zdarzenia krytyczne oraz projektować sposoby rozwiązywania problemów wychowawczych na terenie klasy szkolnej, - planować wybrane aspekty współpracy z rodzicami, - omawiać z nauczycielem wnioski i refleksje płynące z własnych obserwacji i doświadczeń, oceniać i dokumentować własną pracę. W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - pracy z dziećmi, współpracy z nauczycielami oraz innymi pracownikami szkoły, w której odbywa praktykę, - pełnego szacunku komunikowania się ze wszystkimi uczestnikami procesu wychowania i edukacji dziecka, - rozwijania swojego merytorycznego i praktycznego przygotowania do pracy pedagogicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegają: - aktywny udział studenta/tki w realizacji zadań praktyk, - złożenie prac pisemnych (stanowiących elementy studenckiego portfolio): arkusza obserwacji zajęć zintegrowanych prowadzonych przez nauczyciela, arkusza analizy zdarzenia krytycznego, scenariusza sytuacji edukacyjnej wraz z refleksjami na temat jego realizacji, opisu „dobrych praktyk” dotyczących współpracy z rodzicami, - opinia nauczyciela – opiekuna praktyk. Podczas oceny prac pisemnych uwzględnione będą – poprawność merytoryczna, poprawność językowa, stopień pogłębienia refleksji pedagogicznej, umiejętność wiązania teorii z praktyką. |
Praktyki zawodowe: |
tak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Pietrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.