Wychowawcze i etyczne problemy zachowań seksualnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-OSM/24/1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.905
|
Nazwa przedmiotu: | Wychowawcze i etyczne problemy zachowań seksualnych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
12.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium przeznaczone jest dla osób zainteresowanych pedagogiką seksualną oraz zagadnieniem ludzkiej seksualności w różnych etapach życia. W trakcie seminarium poruszone zostaną m.in. tematy: zdrowie seksualne i reprodukcyjne, pedagogika seksualna, metodologiczne i psychologiczne aspekty badań nad seksualnością ludzką, przemiany obyczajowe młodzieży, przemoc seksualna, psychospołeczne uwarunkowania zachowań seksualnych, seksualność osób niepełnosprawnych, profilaktyka HIV/AIDS, prostytucja w Polsce, seks a Internet. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć przedstawiona zostanie podstawowa wiedza z zakresu seksuologii rozwojowej i społecznej, zgodnej z założeniami zdrowia seksualnego. Zapoznanie z informacjami dotyczącymi społecznych i kulturowych aspektów seksuologii. Ukazanie różnic kulturowych, uwarunkowań historycznych w postawach wobec seksualności. Przedstawienie determinantów społecznego rozwoju seksualności w cyklu życia człowieka. Prezentacja badań nad seksualnością człowieka, uwzględniające aspekt społeczny i kulturowy. Omówienie głównych założeń metodologii badań nad seksualnością człowieka z uwzględnieniem kwestii psychologicznych i etycznych. Tematy: -Zdrowie seksualne i reprodukcyjne. -Pedagogika seksualna. -Szkoła a wychowanie seksualne. -Metodologiczne i psychologiczne aspekty badań nad seksualnością ludzką .-Przemiany obyczajowe młodzieży .-Przemoc seksualna wobec dzieci. -Prostytucja i pornografia dziecięca. -Seksualność a społeczeństwo .-Erotyczny pejzaż Polski .-Psychospołeczne uwarunkowania zachowań seksualnych. -Seksualność osób niepełnosprawnych .-Psychospołeczne aspekty HIV/AIDS. -Prostytucja kobiet i mężczyzn .-Przemiany w obyczajowości seksualnej. Seks a Internet |
Literatura: |
1.Izdebski Z.: Seksualność Polaków w dobie HIV/AIDS. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2006 2.Obuchowska I, Jaczewski A: Rozwój erotyczny Wydawnictwo Akademickie „ Żak” Warszawa 2002 3.Rzepka J. (red.), Zagadnienia prorodzinnej edukacji seksuologicznej i profilaktyki HIV/AIDS. Wydawnictwo „ Agat” Katowice 1998 4.Sokoluk W: Wychowanie do życia w rodzinie. WSiP, Warszawa 2003. 5.Skrzydlewski W. B.: Seks przedmałżeński ma sens czy nie? Wyd. II, Kraków 1999. 6.Brzeziński J., Elementy metodologii badań psychologicznych, PWN, Warszawa 1978, 2001. 7.Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Wydawnictwo „Impuls", Kraków 1999. 8.Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Wyd. „Żak", Warszawa 1998. 9.Zaczyński W. P., Statystyka w pracy badawczej nauczyciela, Wyd. „Żak", Warszawa 1997. 10.Brzeziński J.: Metodologia badań psychologicznych. PWN, Warszawa 2004. 11.Lew-Starowicz Z., Seksuologia sądowa, PZWL, Warszawa 2000 12.Woynarowska B. Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 13.Izdebski Z.(red.): Zagrożenia okresu dorstania. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra, 2008. |
Efekty uczenia się: |
Celem seminarium jest nabycie umiejętności w zakresie przeprowadzania badań, gromadzenia bazy danych i interpretacji wyników w zakresie pedagogiki seksualnej potrzebnych do przygotowania pracy magisterskiej. Student będzie potrafił: WIEDZĘ 1.Posiadał podstawową wiedzy w zakresie społecznych i wychowawczych kwestii zachowań seksualnych człowieka. 2.Wykazywał się znajomością metodologii badań społecznych. 3.Posiadał wiedzę o edukacji seksualnej w różnych fazach życia człowieka. UMIEJĘTNOŚCI 1.Planować i realizować założenia metodologiczne pisania pracy magisterskiej. 2.Prowadzić badania z wykorzystaniem własnych lub/i innych opracowanych narzędzi badawczych. 3.Dokonywać obliczeń i interpretacji badań własnych. 4.Napisać pracę magisterską. POSTAWY 1.Rozumienie istoty znaczenia edukacji seksualnej w różnych fazach życia. 2.Redukcja zachowań ryzykownych. Znaczenie programów profilaktycznych dla zmian zachowań człowieka. 3.Doceniać możliwość poznania podstaw metodyki pisania prac magisterskich. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obejmuje ocenianie cząstkowe po każdym wykonaniu zadania, którego celem końcowym jest napisanie pracy magisterskiej badawczej – stosowane kryterium to zaliczenie wykonania zadania lub niezaliczenie z możliwością poprawy Zaliczenie pierwszego roku seminarium: przygotowanie konspektu pracy, rozdziału teoretycznego i metodologicznego.Zaliczenie drugiego roku:III semestr – realizacja badań, analiza zebranego materiału badawczego. IV semestr – napisanie pracy i egzamin magisterski. |
Praktyki zawodowe: |
NIE |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Izdebski | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Izdebski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.