Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-PED-PD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Pedagogika, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty w ramach specjalizacji nauczycielskiej dla I-II r. studiów II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci poznają podstawową terminologią dydaktyczną, główne koncepcje kształcenia oraz elementy składowe procesu kształcenia. |
Pełny opis: |
Celem ćwiczeń jest przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć. Podczas ćwiczeń poruszone zostaną następujące zagadnienia: koncepcje wyjaśniające proces nauczania i uczenia się, charakterystyka szkoły tradycyjnej i jej współczesne koncepcje, planowanie i realizacja działań edukacyjnych, cele, treści, formy i metody kształcenia, środki dydaktyczne i ich aplikacje, sprawdzanie i ocenianie osiągnięć edukacyjnych, podręcznik szkolny, zadania „refleksyjnego praktyka”, ocena efektywności pracy szkoły. |
Literatura: |
Bibliografia: Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994. Bąbel P., Wiśniak M., 12 zasad skutecznej edukacji. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć, GWP, Gdańsk, 2016. Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, IMPULS, Kraków 2015. Borawska-Kalbarczyk K., Kompetencje informacyjne uczniów w kontekście zmian szkolnego środowiska uczenia się, Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2015. Filipiak E. (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się, Wydawnictwo UKS, Bydgoszcz 2008. Janowski A., Pedagogika praktyczna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2002. Karpińska A., Szwarc A. (red.), Wybrane problemy dydaktyki w wymiarze teoretyczno-praktycznym, Wyd. Akademickie ŻAK, Warszawa 2014. Kruszewski K.(red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 2007. Kujawiński J., Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja, UAM, Poznań 2010. Kupisiewicz C., Dydaktyka, IMPULS, Kraków 2012. Kwieciński Z. Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, cz. II: Szkoła – kształcenie – nauczyciel, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2003. Petty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, GWP, Gdańsk, 2018. Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Wydawnictwo CODN, Warszawa 2000. Wybrane teksty z czasopism: Kultura i Wychowanie, Kwartalnik Pedagogiczny, |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student charakteryzuje działania szkoły tradycyjnej i analizuje współczesne jej koncepcje; wyjaśnia zasady planowania pracy dydaktycznej; zna elementy przestrzeni dydaktycznej takie jak: cele, treści, formy, metody, zasady, środki dydaktyczne; efekty kształcenia omawia zasady i metody oceniania uczniów w szkole; zna budowę, rodzaje i funkcje podręczników szkolnych w nauczaniu-uczeniu się; omawia edukacyjne działania, realizowane podczas pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. umiejętności: student potrafi sformułować cele nauczania; stosować metody nauczania, w tym metody aktywizujące oraz uczenie się kooperacyjne; zastosować nauczycielskie narzędzia diagnozy procesu i efektów uczenia się; zastosować wybrane technologie informacyjne podczas prezentacji lekcji; zastosować wybrane sposoby oceniania efektywności pracy szkoły; wykorzystać techniki komunikacyjne wspierające dobrą edukację; zaprojektować lekcję i napisać jej scenariusz. kompetencje społeczne: student samodzielnie poszukuje programy edukacyjne oraz zasoby internetowe wspomagające nauczanie-uczenie się; samodzielnie poszukuje innowacji metodycznych i organizacyjnych w pracy nauczyciela; kształtuje postawę krytycznego osądu; doskonali umiejętność pracy w grupie i z grupą. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: projekt- prezentacja próbna i właściwa, aktywność na zajęciach, wykonywanie zadań cząstkowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dobromir Dziewulak, Agata Łukomska, Karolina Małek | |
Prowadzący grup: | Dobromir Dziewulak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Pierwszeństwo dla studentów Wydziałów Filozofii i Socjologii, ale także dla innych zainteresowanych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dobromir Dziewulak | |
Prowadzący grup: | Dobromir Dziewulak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.