Aktywny nauczyciel i uczeń
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-SD58/2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aktywny nauczyciel i uczeń |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy studentów na temat metodologicznych podstaw badań pedagogicznych, a także możliwości wykorzystania metod aktywizujących w edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnym wieku szkolnym. Wiedza ta oraz zdobyte doświadczenia praktyczne posłużą do konstruowania projektu badawczego, a następnie zbierania materiału empirycznego oraz jego opracowania w ramach pisanej przez studentów pracy licencjackiej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W ramach przygotowywania własnych projektów badawczych, stanowiących podstawę pracy licencjackiej, studenci pogłębią wiedzę na temat metodologicznych podstaw badań pedagogicznych (określanie teoretycznych i praktycznych celów badań, formułowanie problemów w badaniach eksploracyjnych i weryfikacyjnych, dobór metod i technik zbierania materiału empirycznego, zasady konstruowania narzędzi badawczych, losowy i celowy dobór próby, planowanie procedury badań, sposoby opracowywania, analizowania i interpretowania danych) oraz metod i form edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym opierających się na założeniach konstruktywizmu. |
Pełny opis: |
W ramach przygotowywania własnych projektów badawczych, stanowiących podstawę pracy licencjackiej, studenci pogłębią wiedzę na temat metodologicznych podstaw badań pedagogicznych (określanie teoretycznych i praktycznych celów badań, formułowanie problemów w badaniach eksploracyjnych i weryfikacyjnych, dobór metod i technik zbierania materiału empirycznego, zasady konstruowania narzędzi badawczych, losowy i celowy dobór próby, planowanie procedury badań, sposoby opracowywania, analizowania i interpretowania danych). Proponowane są tematy prac licencjackich mieszczące się w następujących obszarach: Elementy pedagogiki zabawy w procesie poznawania zespołu i kształtowania pozytywnych stosunków interpersonalnych w grupie dzieci. Sposoby kształtowania kompetencji komunikacyjnej dzieci w przedszkolu i szkole. Aktywizowanie dzieci w procesie edukacji literackiej. Gry i zabawy dydaktyczne w kształtowaniu pojęć matematycznych i doskonaleniu techniki rachunkowej. Metoda projektu w kształtowaniu pojęć przyrodniczych i postaw proekologicznych. Kształcenie elementarnych zdolności twórczych podczas treningu twórczości. Drama w przedszkolu i szkole. Edukacja teatralna dzieci w instytucjach edukacyjnych. Przewiduje się też tematy prac uzgadniane indywidualnie ze studentami. |
Literatura: |
E. Babbie, Podstawy badań społecznych M. Karwowska-Struczyk, E. Słodownik-Rycaj, D. Sobierańska (red.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna - badania, opinie, inspiracje D. Klus-Stańska (red.), Światy dziecięcych znaczeń D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej K. Konarzewski, Jak uprawiać badania oświatowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Absolwent kursu zna i rozumie: - podstawowe zagadnienia dotyczące wybranego tematu - zasady formułowania celów i problemów badań - zasady doboru metod i technik badawczych oraz konstrukcji narzędzi badawczych adekwatnych do określonych celów i postawionych pytań - zasady doboru próby i organizacji badań - sposoby analizy ilościowej i jakościowej danych oraz ich interpretacji Umiejętności Absolwent kursu potrafi: - samodzielnie gromadzić potrzebne informacje - oceniać je w kontekście własnych doświadczeń praktycznych - określać teoretyczne i praktyczne cele badań własnych, formułować problemy adekwatnie do wybranego typu badań (eksploracyjnych lub weryfikacyjnych), dobierać celowo metody i techniki zbierania materiału empirycznego, konstruować narzędzia badawcze, prawidłowo dobierać próbę i planować procedurę badań - określać sposoby opracowywania, analizowania i interpretowania danych - formułować wnioski teoretyczne i praktyczne z badań oraz oceniać krytycznie procedurę badawczą Kompetencje społeczne Absolwent kursu jest gotów do: - rzetelnego sprawozdania z wyników swoich badań - przestrzegania zasad rzetelności intelektualnej i reguł własności intelektualnej - dostrzegania dylematów moralnych w badaniach pedagogicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: - obecność na zajęciach wspólnych (możliwe 2 nieobecności) i udział w konsultacjach indywidualnych - złożenie pracy licencjackiej Ocenie podlega także: samodzielność studenta w pogłębianiu wiedzy - poszukiwaniu źródeł niezbędnych wiadomości, w ich gromadzeniu i systematyzowaniu, umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy do opracowania projektu badań, systematyczność pracy nad teoretyczną podstawą badań oraz ich planowaniem, prowadzeniem i analizowaniem zebranych danych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.