Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aktywny nauczyciel i uczeń

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-SD58/2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Aktywny nauczyciel i uczeń
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria licencjackie

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy studentów na temat metodologicznych podstaw badań pedagogicznych, a także możliwości wykorzystania metod aktywizujących w edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnym wieku szkolnym. Wiedza ta oraz zdobyte doświadczenia praktyczne posłużą do konstruowania projektu badawczego, a następnie zbierania materiału empirycznego oraz jego opracowania w ramach pisanej przez studentów pracy licencjackiej.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

W ramach przygotowywania własnych projektów badawczych, stanowiących podstawę pracy licencjackiej, studenci pogłębią wiedzę na temat metodologicznych podstaw badań pedagogicznych (określanie teoretycznych i praktycznych celów badań, formułowanie problemów w badaniach eksploracyjnych i weryfikacyjnych, dobór metod i technik zbierania materiału empirycznego, zasady konstruowania narzędzi badawczych, losowy i celowy dobór próby, planowanie procedury badań, sposoby opracowywania, analizowania i interpretowania danych) oraz metod i form edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym opierających się na założeniach konstruktywizmu.

Pełny opis:

W ramach przygotowywania własnych projektów badawczych, stanowiących podstawę pracy licencjackiej, studenci pogłębią wiedzę na temat metodologicznych podstaw badań pedagogicznych (określanie teoretycznych i praktycznych celów badań, formułowanie problemów w badaniach eksploracyjnych i weryfikacyjnych, dobór metod i technik zbierania materiału empirycznego, zasady konstruowania narzędzi badawczych, losowy i celowy dobór próby, planowanie procedury badań, sposoby opracowywania, analizowania i interpretowania danych).

Proponowane są tematy prac licencjackich mieszczące się w następujących obszarach:

 Elementy pedagogiki zabawy w procesie poznawania zespołu i kształtowania pozytywnych stosunków interpersonalnych w grupie dzieci.

 Sposoby kształtowania kompetencji komunikacyjnej dzieci w przedszkolu i szkole.

 Aktywizowanie dzieci w procesie edukacji literackiej.

 Gry i zabawy dydaktyczne w kształtowaniu pojęć matematycznych i doskonaleniu techniki rachunkowej.

 Metoda projektu w kształtowaniu pojęć przyrodniczych i postaw proekologicznych.

 Kształcenie elementarnych zdolności twórczych podczas treningu twórczości.

 Drama w przedszkolu i szkole.

 Edukacja teatralna dzieci w instytucjach edukacyjnych.

Przewiduje się też tematy prac uzgadniane indywidualnie ze studentami.

Literatura:

E. Babbie, Podstawy badań społecznych

M. Karwowska-Struczyk, E. Słodownik-Rycaj, D. Sobierańska (red.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna - badania, opinie, inspiracje

D. Klus-Stańska (red.), Światy dziecięcych znaczeń

D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej

K. Konarzewski, Jak uprawiać badania oświatowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

Absolwent kursu zna i rozumie:

- podstawowe zagadnienia dotyczące wybranego tematu

- zasady formułowania celów i problemów badań

- zasady doboru metod i technik badawczych oraz konstrukcji narzędzi badawczych adekwatnych do określonych celów i postawionych pytań

- zasady doboru próby i organizacji badań

- sposoby analizy ilościowej i jakościowej danych oraz ich interpretacji

Umiejętności

Absolwent kursu potrafi:

- samodzielnie gromadzić potrzebne informacje

- oceniać je w kontekście własnych doświadczeń praktycznych

- określać teoretyczne i praktyczne cele badań własnych, formułować problemy adekwatnie do wybranego typu badań (eksploracyjnych lub weryfikacyjnych), dobierać celowo metody i techniki zbierania materiału empirycznego, konstruować narzędzia badawcze, prawidłowo dobierać próbę i planować procedurę badań

- określać sposoby opracowywania, analizowania i interpretowania danych

- formułować wnioski teoretyczne i praktyczne z badań oraz oceniać krytycznie procedurę badawczą

Kompetencje społeczne

Absolwent kursu jest gotów do:

- rzetelnego sprawozdania z wyników swoich badań

- przestrzegania zasad rzetelności intelektualnej i reguł własności intelektualnej

- dostrzegania dylematów moralnych w badaniach pedagogicznych

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

- obecność na zajęciach wspólnych (możliwe 2 nieobecności) i udział w konsultacjach indywidualnych

- złożenie pracy licencjackiej

Ocenie podlega także: samodzielność studenta w pogłębianiu wiedzy - poszukiwaniu źródeł niezbędnych wiadomości, w ich gromadzeniu i systematyzowaniu, umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy do opracowania projektu badań, systematyczność pracy nad teoretyczną podstawą badań oraz ich planowaniem, prowadzeniem i analizowaniem zebranych danych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)