Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika nauczania w szkołach ponadpodstawowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-ZNPH-2a
Kod Erasmus / ISCED: 05.102 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika nauczania w szkołach ponadpodstawowych
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy: Pedagogika, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne
Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Założenia (opisowo):

Teleologiczne i aksjologiczne podstawy współczesnego wychowania

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Teleologiczne i aksjologiczne podstawy współczesnego wychowania; prawidłowości procesu wychowania i nauczania i ich uwarunkowania; metody i formy, rezultaty pracy pedagogicznej; program i treści kształcenia, planowanie pracy, kontrola i ocena rezultatów; funkcjonowanie ucznia w klasie, metody profilaktyki, diagnostyki i terapii, kształtowanie umiejętności refleksji i analizowania praktyki edukacyjnej.

Pełny opis:

1. Proces wychowania i kształcenia, ich filozoficzne i społeczno-kulturowe podstawy.

2. Rola i zadania nauczyciela, wypalenie zawodowe, refleksyjna praktyka, etyczne aspekty pracy nauczyciela.

3. Innowacyjne metody i techniki kształcenia i wychowania.

4. Tworzenie klimatu wychowawczego w klasie.

5. Dynamika grupy uczniowskiej. Współpraca i współdziałanie uczniów. Rozwiązywanie konfliktów, mediacje. Stymulowanie rozwoju społeczno-moralnego młodzieży. Kontakty społeczne ucznia. Grupa rówieśnicza i jej znaczenie w życiu ucznia.

6. Formy aktywności młodzieży. Nauka, realizacja zainteresowań, działalność społeczna, wolontariat, praca. Poszerzanie autonomii i samodzielności uczniów.

7. Współpraca z rodzicami, szerszym środowiskiem szkolnym. Instytucje wspierające pracę nauczyciela historii.

8. Profilaktyka, diagnostyka i terapia w realizacji zadań wychowawczych.

Literatura:

Czasopisma: Edukacja i Dialog, Ruch Pedagogiczny, Kultura i Edukacja, Kwartalnik Pedagogiczny

Kupisiewicz Cz.: Dydaktyka ogólna, Graf-Punkt 2002.

Kruszewski K.: Sztuka nauczania, PWN Warszawa 1995.

Tripp D.: Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu. Warszawa 1996.

Debesse M., Mialaret G. (red.) Rozprawy o wychowaniu. PWN Warszawa 1998.

Janowski A., Pedagogika praktyczna. Warszawa 2002.

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006.

Kazanowski Z., Osik-Chudowolska D. (red.) Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych. Lublin 2003.

Kruszewski K. (red.) Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela t.1 PWN Warszawa 1991.

Kwieciński Z., Śliwerski B.(red.), Pedagogika. Warszawa 2003.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie. Kraków 2003 i nast.

Moroz H., Rozwój zawodowy nauczyciela. Kraków 2005

Okoń, W., Dziesięć szkół alternatywnych. Warszawa, 1998.

Pfiffner L., Wszystko o ADHD. Poznań 2004

Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice. Gdańsk 2005

Śliwerski B .(red.), Pedagogika. Gdańsk 2006

Tripp D., Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu. Warszawa 1996.

Wolańczyk T., Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Lublin 1991

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy:

Opisuje proces wychowania i kształcenia z uwzględnieniem podstaw filozoficznych i społeczno-kulturowych.

Charakteryzuje zadania i role nauczyciela. Zna specyfikę pracy nauczyciela.

Zna formy aktywności młodzieży.

Zna instytucje wspierające pracę nauczyciela historii.

Rozumie współzależność procesu wychowania i nauczania.

W zakresie umiejętności:

Potrafi stosować innowacyjne rozwiązania edukacyjne w procesie dydaktycznym i wychowawczym.

Potrafi stosować wybrane techniki w komunikacji z rodzicami.

Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.

Potrafi zdefiniować sytuację edukacyjną, dobrać sposoby jej rozwiązania, zastosować różne wersje językowe w zależności od kodu językowego ucznia - potrafi indywidualizować nauczanie.

Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną korzystając z różnych źródeł.

Potrafi ocenić przydatność wybranych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań wychowawczych.

Potrafi właściwie dobierać podstawowe metody wykorzystywane w profilaktyce, diagnostyce i terapii do realizacji zadań wychowawczych.

W zakresie kompetencji społecznych:

Analizuje poziom swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.

Dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych.

Ma świadomość sensu, wartości i potrzeby podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania: aktywność na zajęciach, kolokwium, wykonanie prac cząstkowych: prezentacja wybranej publikacji z zakresu pedagogiki z wykorzystaniem innowacyjnego podejścia

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)