Macroeconomics II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-FIM2MAII | Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Macroeconomics II | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów licencjackich-Finanse i Inwestycje Międzynarodowe |
||
Punkty ECTS i inne: |
6.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | angielski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie pojęć i narzędzi niezbędnych do makroekonomicznej analizy zjawisk i procesów gospodarczych na poziomie średniozaawansowanym. Zajęcia te są kontynuacją przedmiotu "Makroekonomia I" i jednocześnie stanowią podbudowę do wprowadzenia narzędzi umożliwiających opis zjawisk i procesów gospodarczych na poziomie zaawansowanym. Pierwsza część wykładu jest poświęcona krótkookresowym wahaniom dochodu oraz efektywności polityk gospodarczych. Część druga dotyczy problematyki wzrostu gospodarczego. W oparciu o teorię neoklasyczną dyskutowane są długookresowe determinanty poziomu i stopy wzrostu dochodu. Część trzecia koncentruje się na znaczeniu oczekiwań dla procesów gospodarczych, w tym na roli oczekiwań w decyzjach dotyczących konsumpcji i inwestycji. |
||
Pełny opis: |
. Wykład 1- 3. Wprowadzenie. Dynamiczny model DAD/SAS Tematem trzech kolejnych wykładów są krótkookresowe wahania koniunktury. W trakcie wykładu zostanie przedstawiony model opisujący funkcjonowanie gospodarki w krótkim okresie. Za jego pomocą zostaną prześledzone skutki zakłóceń popytowych i podażowych oraz skutków polityki makroekonomicznej. Celem ćwiczeń jest pogłębiona dyskusja przyczyn, dostosowań i skutków zakłóceń makroekonomicznych. Wykład 4. Polityka fiskalna: ograniczenie budżetowe rządu, dynamika długu publicznego Wykład ma za zadanie zaprezentowanie ograniczenia budżetowego rządu oraz omówienie czynników wpływających na dynamikę długu w stosunku do PKB oraz omówienie danych empirycznych dotyczących zadłużenia publicznego w wybranych krajach. Ćwiczenia mają za zadanie wykształcenie umiejętności obliczania wartości nadwyżek pierwotnych niezbędnych dla stabilizacji długu przy różnych wartościach stopy procentowej i tempa wzrostu dochodu. Wykład 5. Polityka monetarna Wykład omawia cele i narzędzia polityki pieniężnej, w tym współcześnie stosowane niestandardowe rozwiązania w tym zakresie. Celem ćwiczeń jest dyskusja zalet i wad różnych strategii polityki pieniężnej oraz problemu kształtowania polityki pieniężnej przez bank centralny. Wykład 6-9 Wzrost gospodarczy: dekompozycja wzrostu, model Solowa oraz jego rozszerzenie o kapitał ludzki. Wykład ma za zadanie zaprezentowanie podstawowych danych międzynarodowych dotyczących poziomu i tempa wzrostu PKB per capita, zbadanie czynników wpływających na tempo wzrostu gospodarczego przy neoklasycznym założeniu malejącego produktu krańcowego kapitału i egzogenicznego postępu technicznego. Ćwiczenia mają za zadanie dokonanie dekompozycji źródeł wzrostu, wykształcenie umiejętności obliczania wartości dochodu i konsumpcji na ścieżce wzrostu zrównoważonego, optymalnej stopy oszczędności, interpretacji przy wykorzystaniu modelu Solowa różnic między krajami w tempie wzrostu gospodarczego. Wykład 10- 12. Oczekiwania, konsumpcja i inwestycje Celem ostatniej części wykładu jest omówienie znaczenia oczekiwań w kształtowaniu się zjawisk makroekonomicznych, w tym dwóch najważniejszych składowych popytu: konsumpcji i inwestycji. Punktem wyjścia pierwszej części wykładu jest omówienie ograniczeń keynesowskiej funkcji konsumpcji, co pozwoli na wprowadzenie nowszych koncepcji teoretycznych identyfikujących inne determinanty poziomu konsumpcji: stopę procentową, bieżący i oczekiwany dochód, wielkość majątku, czynniki demograficzne oraz politykę fiskalną. Podczas drugiej części wykładu omówione zostaną modele wyjaśniające inwestycje - model neoklasyczny inwestycji oraz model q-Tobina W trakcie ćwiczeń dyskutowane będą determinanty konsumpcji i inwestycji i ich wpływ na zmienność tych dwóch składowych popytu zagregowanego, także w ujęciu empirycznym. Wykład 13. Podsumowanie |
||
Literatura: |
Obowiązkowa: Mankiw G., Macroeconomics, Worth Publishers, 2003 lub późniejsze Dodatkowa: Blanchard O., Makroekonomia, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa 2011. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - identyfikacja czynników wpływających na podstawowe zmienne makroekonomiczne w różnym horyzoncie czasowym - rozumienie skutków zakłóceń popytowych i podażowych w gospodarce w różnym horyzoncie czasowym - poznanie modeli: DAD-SAS, modelu wzrostu gospodarczego Solowa, neoklasycznych modeli konsumpcji i inwestycji. - rozumienie złożoności modelowania procesów makroekonomicznych, w tym znaczenie założeń przyjmowanych do opisu zjawisk makroekonomicznych Umiejętności: - opisanie w sposób formalny procesów zachodzących w gospodarce w ujęciu makro - przeprowadzenie analizy wpływu projektowanej polityki gospodarczej na podstawowe zmienne makroekonomiczne w różnym horyzoncie czasowym zarówno w ujęciu teoretycznym, jak i za pomocą prostej analizy empirycznej - identyfikowanie skutków zjawisk gospodarczych dla funkcjonowania gospodarstw domowych i przedsiębiorstw Postawy - samodzielność i konsekwencja w zakresie wyboru sposobu nabywania wiedzy przez studenta - systematyczność dzięki wymaganiom stawianym na ćwiczeniach - odpowiedzialność dzięki wprowadzeniu elementów zaliczenia wymagających współpracy między studentami - krytyczna ocena bieżącej i przeszłej polityki gospodarczej - wspieranie własnych opinii przykładami empirycznymi |
||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na ćwiczeniach i ich zaliczenie zgodnie z wymogami. 2. Pisemny egzamin końcowy. 3. Rozwiązanie testów wprowadzających on-line. 4. Uzyskanie co najmniej 50 punktów na 100 możliwych. Ocena końcowa z przedmiotu jest wystawiona na podstawie sumy punktów z trzech składowych: • Egzamin końcowy: 55 pkt • Testy wprowadzające on-line: 5 pkt • Ćwiczenia: 40 pkt Progi ocen: 0 - 49 pkt ndst; 50 - 59 pkt dst; 60 - 69 pkt dst+; 70 - 79 pkt db; 80 - 89 pkt db+; 90 - 97 bdb; 98 - 100 bdb! Egzamin Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia ćwiczeń Pisemny egzamin końcowy odbędzie się stacjonarnie w salach WNE UW. Egzamin będzie się składał z trzech pytań otwartych i 10 pytań testowych (w przypadku ewentualnego egzaminu online egzamin będzie składał się z trzech pytań otwartych, wymagających dokonania obliczeń i przedstawienia wyniku wraz z uzasadnieniem oraz 10 pytań testowych z 1 prawidłową odpowiedzią). Ewentualna zmiana trybu egzaminu zostanie podana na co najmniej dwa tygodnie przed egzaminem. Maksymalna liczba punktów z egzaminu to 55. Testy wprowadzające on-line 5 testów on-line (za pomocą platformy Moodle), które będą dostępne tylko w określonych terminach (podanych na wykładach). Każdy test składa się z 5 losowych pytań (cztery odpowiedzi, jedna prawidłowa). Poprawne odpowiedzi udostępnione zostaną po zamknięciu testu. Punktacja testu: • 0-2 prawidłowe odpowiedzi – 0 pkt • 3 prawidłowe odpowiedzi – 0,5 pkt • 4-5 prawidłowych odpowiedzi – 1 pkt Testy są nieobowiązkowe, ich ukończenie nie jest wymagane. Testów nie można poprawiać Ćwiczenia Na ocenę z ćwiczeń składają się punkty z: • Kolokwium końcowego (22 pkt), które odbędzie się stacjonarnie w salach WNE UW, w zależności od sytuacji epidemiologicznej i zaleceń Dziekan WNE UW. Kolokwium będzie składało się z 3 pytań otwartych oraz 4 pytań testowych. • Referatu (10 pkt), przygotowywanego w grupach dwuosobowych. Celem referatu jest wyjaśnienie wybranego zjawiska makroekonomicznego (obserwowanej w rzeczywistości zależności ekonomicznej) w oparciu o poznaną koncepcję teoretyczną oraz prostą analizę statystyczną. Od studentów oczekuje się samodzielności w wyborze tematu referatu oraz zebraniu danych statystycznych, a także umiejętności przeprowadzenia logicznego wywodu (analizy przyczynowo-skutkowej). Wymogi formalne referatu zawarto w osobnym pliku, przedstawionym studentom na wykładzie i pierwszych ćwiczeniach. Nie ma możliwości poprawienia referatu. Terminy: 15 grudnia 2020 - zgłoszenie składu grup oraz wybranego tematu referatu wraz z doborem próby; 15 stycznia 2021 - oddanie referatu. Zagadnienia referatów udostępnione na kursach ćwiczeniowych. • Aktywność na zajęciach (4 pkt) - punkty przyznawane za aktywność na zajęciach. • „Wyjściówki” (4 pkt) - Ostatnie kilka minut ćwiczeń jest przeznaczone na samodzielne rozwiązanie krótkich zadań/pytań, dotyczących omawianego zagadnienia. Zadania są nieobowiązkowe; rozwiązanie każdego z nich daje 0,5 pkt (8x0,5pkt). Zadania będą dostępne tylko w określonym czasie, po upływie tego czasu nie ma możliwości ich ponownego otwarcia. Punktowana jest sama próba rozwiązania, a nie prawidłowa odpowiedź. Ćwiczenia są obowiązkowe, natomiast obecność na wykładzie jest pożądana. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Siwińska-Gorzelak | |
Prowadzący grup: | Michał Brzozowski, Joanna Mackiewicz-Łyziak, Joanna Siwińska-Gorzelak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (w trakcie)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Kurs repetytoryjny, 20 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Michał Brzozowski | |
Prowadzący grup: | Michał Brzozowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Kurs repetytoryjny - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Siwińska-Gorzelak | |
Prowadzący grup: | Michał Brzozowski, Joanna Mackiewicz-Łyziak, Joanna Siwińska-Gorzelak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.