Zaawansowana Makroekonomia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-M1PPZMAK |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Zaawansowana Makroekonomia |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I r. studiów magisterskich drugiego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagania formalne Umiejętność różniczkowania funkcji wielu zmiennych. Znajomość sposobów optymalizacji dynamicznej. Znajomość modeli wzrostu gospodarczego i wahań koniunktury na poziomie średniozaawansowanym. Umiejętność interpretacji wyników analizy regresji. Założenia wstępne Makroekonomia II. Ekonometria. Analiza matematyczna. |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie zaawansowanych teorii makroekonomicznych i wyników weryfikujących je badań empirycznych. Po ukończeniu wykładu studenci będą posiadali wiedzę dotyczącą funkcjonowania gospodarki na poziomie pozwalającym na wyjaśnianie i interpretowanie zjawisk makroekonomicznych przy wykorzystaniu zaawansowanych modeli i metodologii. Wykład stanowi niezbędny element wykształcenia ekonomisty na poziomie magisterskim. Wykład składa się z trzech części poświęconych teoriom wzrostu gospodarczego, ekonomii monetarnej i ekonomii rynku pracy. Jest przeznaczony dla słuchaczy studiów II stopnia na kierunku Ekonomia, Informatyka i Ekonometria oraz Finanse, Inwestycje i Rachunkowość. Podstawą zaliczenia jest egzamin pisemny. |
Pełny opis: |
Część I: Wzrost gospodarczy 1. Podstawowe dane dotyczące długookresowego wzrostu gospodarczego na świecie. Nierówności dochodowe pomiędzy krajami. Powtórzenie modelu Solowa. Konwergencja absolutna i warunkowa. Fundamentalne źródła wzrostu. 2. Powtórzenie modelu wyboru międzyokresowego. Wybór międzyokresowy przy dodatkowych ograniczeniach. Wrażliwość poszczególnych konsumentów na zmiany w polityce fiskalnej i pieniężnej. Równoważność ricardiańska. 3. Model nakładających się pokoleń. Problem maksymalizacji zysku firm i równowaga ogólna. Determinanty stopy oszczędności i inwestycji. Dynamiczna nieefektywność. Rola systemów emerytalnych. 4. Neoklasyczny model wzrostu Ramseya-Cassa-Koopmansa. Wybór dynastii gospodarstw domowych. Efektywność równowagi ogólnej. Stopa oszczędności na ścieżce przejścia. Rozszerzenie o sektor finansów publicznych. Wpływ podatków na równowagę długookresową. Rola ryzyka na rynku pracy w ocenie skutków dobrobytowych podatków. 5. Modele wzrostu endogenicznego. Innowacje horyzontalne. Innowacje wertykalne. Akumulacja kapitału i innowacje. Międzynarodowy transfer technologii. Konwergencja klubowa. Część II: Cykle koniunkturalne 6. Omówienie zachowania się wybranych zmiennych makroekonomicznych w przebiegu cyklu koniunkturalnego. Model realnych cykli koniunkturalnych. Empiryczna weryfikacja modelu. Rola szoków realnych w gospodarce. 7. Modele popytu na pieniądz. Rola szoków nominalnych w gospodarce. Neutralność krótkookresowa i długookresowa pieniądza. Rola oczekiwań cenowych i inflacyjnych w kształtowaniu równowagi krótkookresowej. Skrzywienie inflacyjne. 8. Model nowokeynesowski. Konkurencja monopolistyczna. Sztywności nominalne i lepkość cen. Nowokeynesowska krzywa Phillipsa. Nowokeynesowska krzywa IS. Polityka pieniężna w modelu nowokeynesowskim. 9. Konwencjonalna polityka pieniężna. Kanały transmisji polityki pieniężnej. Niekonwencjonalna polityka pieniężna. 10. Niedoskonałości rynków finansowych. Interakcje polityki fiskalnej i pieniężnej. Część III: Ekonomia rynku pracy 11. Analiza kluczowych zjawisk charakteryzujących funkcjonowanie rynku pracy w krótkim i długim okresie. Celem wykładu jest przedstawienie podstawowych zależności i mechanizmów występujących na rynku pracy w krajach wysoko rozwiniętych i rozwijających się. 12. Podstawowe koncepcje neoklasycznej analizy rynku pracy. Celem wykładu jest przypomnienie podstawowych pojęć i koncepcji związanych z popytem na pracę, podażą pracy, równowagą, instytucjami rynku pracy widzianymi przez pryzmat teorii neoklasycznej. 13. Podstawowy model płac efektywnościowych. Celem wykładu jest omówienie podstawowej wersji modelu płac efektywnościowych (modelu Solowa) i wyjaśnienie zjawiska ustalania się płac równowagi powyżej poziomu czyszczącego rynek. 14. Model Shapiro-Stiglitza płac efektywnościowych. Celem wykładu jest analiza modelu Shapiro-Stiglitza, opartego na koncepcji problemu agenta i zwierzchnika. 15. Negocjacje płacowe i działanie związków zawodowych. Celem wykładu jest analiza modeli negocjacji płacowych (modelu związku monopolistycznego, modelu right-to-manage i negocjacji efektywnych) oraz problemu koordynacji negocjacji płacowych i skutków dla funkcjonowania rynku pracy. 16. Teoria poszukiwań i połączeń. Celem wykładu jest przedstawienie koncepcji przepływów na rynku pracy oraz modelu poszukiwań i połączeń. 17. Teoria poszukiwań i połączeń w wersji dynamicznej. Celem wykładu jest przedstawienie procesu dochodzenia do równowagi i analiza jej stabilności. |
Literatura: |
Część I OBOWIĄZKOWA – notatki z wykładu Romer (2011) Makroekonomia dla zaawansowanych, PWN UZUPEŁNIAJĄCA: Aghion and Howitt (1999) The Economics of Growth, MIT Press Barro, Sala-i-Martin (2003) Economic Growth, MIT Press Część II OBOWIĄZKOWA – notatki z wykładu Romer (2011) Makroekonomia dla zaawansowanych, PWN UZUPEŁNIAJĄCA: Garin, Lester, Sims (2021) Intermediate Macroeconomics, online Gali (2015) Monetary Policy, Inflation, and the Business Cycle, Princeton University Press Część III OBOWIĄZKOWA – notatki z wykładu Blanchflower, D. G., Bryson, A. (2010). The wage impact of trade unions in the UK public and private sectors. Economica, 77(305), 92-109. Strobl, E., Walsh, F. (2007). Estimating the shirking model with variable effort. Labour Economics, 14(3), 623-637. UZUPEŁNIAJĄCA: Bagliano F., Bertola G. (2004) Models for Dynamic Macroeconomics, Oxford University Press, pp. 188–211. Ball L., Mankiw N.G. (2002) ’The NAIRU in Theory and Practice’, NBER Working Paper No. 8940. Blanchard O., Katz L. (1997) ’What Do We Know and Do Not Know About the Natural Rate of Unemployment?’, Journal of Economic Perspectives , Vol. 11, No. 1, pp. 51-72. Cahuc P., Zylberberg A. (2004) Labor Economics, MIT Press. Layard R., Nickell S., Jackman R. (1991) Unemployment. Macroeconomic Performance and the Labour Market, Oxford University Press. Lindbeck, Snower (2001) 'Insiders versus Outsiders', Journal of Economic Perspectives, Vol. 15, No. 1, pp. 165-188. Romer D. (2006) Advanced Macroeconomics, McGraw-Hill/Irwin. Shapiro, Stiglitz (1984) 'Equilibrium Unemployment as a Worker Discipline Device', American Economic Review, Vol. 74, pp. 433-444. Yellen J. L. (1984) 'Efficiency Wage Models of Unemployment', American Economic Review , Vol. 74, pp. 200-205. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Po ukończeniu wykładu student: - zna podstawowe sposoby konstruowania modeli makroekonomicznych - zna konstrukcję równowagi ogólnej w kontekście makroekonomicznym - zna teorie konsumpcji - zna teorie inwestycji - zna wady i zalety różnych systemów emerytalnych - zna skutki uboczne różnego rodzaju podatków - zna neoklasyczne oraz nowe teorie wzrostu gospodarczego - zna wiodące modele cykli koniunkturalnych - wyjaśnia długookresową neutralność pieniądza - wyjaśnia różne przyczyny braku neutralności pieniądza w krótkim okresie - ma świadomość trudności w realizacji polityki pieniężnej wynikających z niepewności i opóźnień - posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą kształtowania się indywidualnej podaży pracy i popytu na pracę. Rozumie konsekwencje uchylenia neoklasycznych założeń dla kształtowania się płac, zatrudnienia i powstawania bezrobocia - zna koncepcję bezrobocia równowagi i potrafi opisać jego krótkookresowe fluktuacje - zna zaawansowane teorie tłumaczące powstawanie bezrobocia: teorię bezrobocia równowagi, płac efektywnościowych, negocjacji zbiorowych i teorię poszukiwań - ma świadomość niedoskonałości i nieefektywności funkcjonowania rynku pracy wynikających z natury procesu ustalania płac, działań związków zawodowych oraz procesu poszukiwań i dopasowań - ma wiedzę z zakresu możliwości kształtowania rozwiązań instytucjonalnych mających na celu usuwanie lub zmniejszanie zakresu nieefektywności na rynku pracy UMIEJĘTNOŚCI Po ukończeniu wykładu student: - interpretuje zjawiska gospodarcze w skali makroekonomicznej w oparciu o zaawansowane modele teoretyczne opierające się na podstawach mikroekonomicznych - jest w stanie zrozumieć przyczyny wzrostu gospodarczego w krajach rozwiniętych i rozwijających się - wykorzystuje zaawansowane teorie wahań koniunktury do wyjaśniania dynamiki cen i produkcji - ocenia politykę pieniężną z punktu widzenia jej krótko i długookresowych konsekwencji - potrafi polecić dobór właściwych strategii i instrumentów polityki pieniężnej - potrafi określić determinanty indywidualnej podaży pracy i wskazać związek między zmianami poszczególnych zmiennych a wielkością podaży pracy w ujęciu zagregowanym - potrafi analizować wpływ różnego rodzaju czynników na kształtowanie się bezrobocia w krótkim i długim okresie - potrafi określić przyczyny sztywności płac i kształtowania się bezrobocia z punktu widzenia teorii płac efektywnościowych, negocjacji zbiorowych i teorii poszukiwań - potrafi przy pomocy nowoczesnych teorii wyjaśnić zjawisko uporczywości i histerezy bezrobocia - potrafi określić w jaki sposób czynniki instytucjonalne wpływają na funkcjonowanie i wyniki rynku pracy - potrafi wskazać narzędzia polityki i właściwą strategię poprawy funkcjonowania rynku pracy w celu redukcji źródeł nieefektywności KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Po ukończeniu wykładu student: - ma świadomość ograniczeń w wykorzystaniu teoretycznych modeli makroekonomicznych do interpretowania rzeczywistości gospodarczej - potrafi krytycznie oceniać źródła danych i informacji i uczy się je prawidłowo wykorzystywać i interpretować - potrafi terminowo wywiązywać się z obowiązków i samodzielnie planować swój czas pracy - potrafi zabierać głos w dyskusji i w oparciu o solidne podstawy teoretyczne podejmować polemikę ze stwierdzeniami błędnymi KW01, KW02, KW03, KW04, KU01, KU02, KU03, KU04, KU05, KU06, KU07, KK01, KK02, KK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu wymaga zaliczenia pisemnego egzaminu końcowego. Egzamin końcowy składa się z 3 komponentów odpowiadających 3 częściom tematycznym wykładu. Każdy komponent będzie składał się z 2 pytań analitycznych. Student odpowiada na 4 wybrane przez siebie pytania: 2 z jednego komponentu i po 1 z dwóch pozostałych komponentów. Każde z pytań jest identycznie punktowane (maksymalnie 10 punktów). Zaliczenie wymaga zdobycia z egzaminu przynajmniej 20 punktów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Bielecki, Leszek Wincenciak | |
Prowadzący grup: | Marcin Bielecki, Leszek Wincenciak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Bielecki, Leszek Wincenciak | |
Prowadzący grup: | Marcin Bielecki, Leszek Wincenciak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.