Wspólne polityki UE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-M2EMWPUE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wspólne polityki UE |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów magisterskich drugiego stopnia - Ekonomia Międzynarodowa |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagania wstępne Student powinien dysponować wiedzą z zakresu Ekonomii Międzynarodowej Wymagania formalne Student powinien mieć zaliczone podstawowe kursy z ekonomii i ekonomii międzynarodowej Założenia wstępne W opanowaniu materialu pomocne są zajęcia z teorii itegracji i historii integracji w Europie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teorią i praktyką wspólnych polityk UE oraz obiektywnego i krytycznego zrozumienia podstawowych mechanizmów integracji gospodarczej. Zajęcia zapoznają studentów i rozwijają ich wiedzę na temat integracji w ramach UE oraz funkcjonowania rynku wewnętrznego. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania Rynku Wewnetrznego Unii Europejskiej. Wykład rozpoczyna przedstawienie historii wprowadzenia rynku wewnętrznego. Następnie na kolejnych spotkania studenci zostają zapoznani z zasadami funkcjonowania unii celnej i wspólną polityka handlową. Na kolejnych są przedstawione zasady wprowadzania czterech swobód: liberalizacji przepływu dóbr, kapitału, pracowników i usług. Następnie omawiane są wybrane wspólne polityki unijne. 1. ZAGADNIENIA WSTĘPNE Omówienie celu zajęć, założeń, egzaminów oraz przedstawienie zagadnienia jakim są wspólne polityki UE z punktu widzenia teorii makroekonomicznych. 2. POCZĄTKI INTEGRACJI W EUROPIE Europeizacja, czyli kontekst teoretyczny procesu integracji: europeizacja jako proces. Przedstawienie przesłanek prowadzących do powojennej integracji europejskiej oraz historii poszerzania i pogłębiania integracji do roku 1973: EWWiS, EWG, EURATOM. Zajęcia dotyczą powołanie i roli trzech Wspólnot, jak również nieudanych prób tworzenia Europejskiej Wspólnoty Obronnej i Europejskiej Wspólnoty Politycznej. Ponadto obejmują one zagadnienie pierwszego rozszerzenia wspólnot oraz relacji między Wielką Brytanią a wspólnotami (lata 1951-1974). 2. ETAPY INTEGRACJI GOSPDOARCZEJ A WTO Tematem zajęć jest integracja regionalna widziana na tle gospodarka światowa. Wprowadzona zostaje jej definicja ekonomiczna. Zajęcia opierają się na dokonywaniu zestawienia pomiędzy światowym systemem regulacji polityki handlowej (GATT/WTO) a integracją regionalną (m.in. znaczenie art. XXIV GATT). Omówione zostaje znaczenie procesów integracji w świecie. Ponadto przedstawiane są klasyczne etapy integracji. 3. DALSZE PROCESY INTEGRACJI GOSPODARCZEJ W EUROPIE Zajęcia dotyczą zintensyfikowania procesów integracji: tworzenia jednolitego rynku oraz integracji walutowej. Historia integracji jest ilustrowana reformami przyjmowanymi w ramach kolejnych traktatów, w związku z czym kolejno omówione zostają JAE, Maastricht, Amsterdam, Nicea, Lizbona. Ponadto przedstawione zostają kolejne akcesje do wspólnoty (1981, 1986, 1995, 2004, 2007, 2013), ze szczególnym zwróceniem uwagi na przyłączenie się państw Europy Środkowej i Wschodniej. 4. INSTYTUCJE I PRAWO UE Zajęcia dotyczą historii, kompetencji i składu instytucji unijnych: Komisja, Parlament Europejski, Rada Europejska, Rada, Trybunał Sprawiedliwości, Europejski Bank Centralny i Trybunał Obrachunkowy. Ponadto przedstawione zostają współczesne źródła prawa unijnego, ze szczególnym zwróceniem uwagi na porównanie aktów prawnych w formie rozporządzenia i w formie dyrektywy. 5. UNIA CELNA I WSPÓLNA POLITYKA HANDLOWA (2 jednostki zajęciowe) Zajęcia dotyczą podstaw teoretycznych i traktatowych wspólnej polityki handlowej. Omawiane zostają Środki ochrony rynku stosowane w ramach UE: dumping i postępowania anty-dumpingowe, subsydia i cła wyrównawcze, klauzule ochronne przed nadmiernym przywozem, porównanie do zasad stosowanych w WTO. Zajęcia prezentują interdyscyplinarne, ekonomiczno-instytucjonalne podejście do zagadnienia teoretycznych ram wspólnej polityki handlowej. 6. RYNEK WEWNĘTRZNY UE: WSPÓLNE POLITYKI, JEDNOLITY RYNEK EUROPEJSKI W czasie zajęć omówione zostają podstawy funkcjonowania rynku wewnętrznego w Unii Europejskiej, ze szczególnym położeniem nacisku na omówieniu części trzeciej Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. 7. POLITYKA JEDNOLITEGO RYNKU: SWOBODNY PRZEPŁYW TOWARÓW Zajęcia dotyczą etapów tworzenia Jednolitego Rynku Europejskiego w zakresie zdefiniowania barier dla tworzenia wspólnego rynku i wynikającego ich diagnozy popisania JAE. Ponadto omówiona zostaje kwestia aproksymacja prawa narodowego i polityk wspólnotowych oraz ewolucja podejścia w zakresie strategii prowadzenia działań integracyjnych. 8. STANDARYZACJA Zajęcia poświęcone są rola standaryzacji w tworzeniu wspólnych polityk, czyli zagadnieniu tworzenia systemów standardów europejskich (wprowadzanie standardów m.in. w odniesieniu do produkcji zabawek). 9. POLITYKA JEDNOLITEGO RYNKU: PRACA ALE TEŻ KWESTIE SCHENGEN I MIGRACJE Zajęcia dotyczą kwestii związanych ze swobodnym przepływem osób w ramach UE (m.in. pytania o granice swobodnego przepływu osób, w tym problematyki tzw. korzyści socjalnych). Omówiona zostanie problematyka obywatelstwa UE. Ponadto zajęcia dotyczą zagadnień powiązania między UE a światem zewnętrznym w zakresie przepływu osób, czyli migracji oraz wspólnego systemu azylowego. 10. POLITYKA JEDNOLITEGO RYNKU: KAPITAŁ, USŁUGI Na zajęciach przedstawione są problemy związane z samym definiowaniem usług i kapitału. Scharakteryzowana zostaje specyfika Dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotycząca usług na rynku wewnętrznym. Druga część zajęć dotyczy historii liberalizacji przepływu kapitału oraz jego definicja kapitału i sposobów rozróżnienia między kapitałem a innymi swobodami. 11. WSPÓLNA POLITYKA TRANSPORTOWA I WSPÓLNA POLITYKA ROLNA Zajęcia dotyczą cele, założeń i zmian w polityce transportowej, w tym współczesnych wyzwań związanych z zachodzącymi w tym sektorze zmianami. Druga część zajęć poświęcona jest celom, historii i rozwojowi wspólnej polityki rolnej. Omówione zostają zasady, skutki i reforma WPR, a także skutki prowadzenia WPR dla gospodarki globalnej (m.in. kwestia wpływu Europa na sytuację rolnictwa w państwach rozwijających się). 12. INTEGRACJA GOSPODARCZA A POSTĘP TECHNOLOGICZNY: JEDNOLITY RYNEK CYFROWY Na zajęciach przedstawiona zostaje Strategia Jednolitego Rynku Cyfrowego dla Europy. Omówione zostają jej założenia, dotychczasowe osiągnięcia oraz plany na przyszłość. 13. PODSUMOWANIE ZAJĘĆ |
Literatura: |
1. Baldwin, Wypłosz, The Economics of European Integration, 2015, McGraw-Hill Higher Education 2. Christiansen, Duke, Kirchner, Understanding and Assessing the Maastricht Treaty, “Journal of European Integration”, 2012, 34:7, 685-698 3. Gawlikowska-Hueckel, Zielińska-Głębocka „Integracja europejska. Od jednolitego rynku do unii walutowej”, BECK 2004 4. Jak działa Unia Europejska: Przewodnik po instytucjach europejskich, Unia Europejska, Luksembrug 2014, dostęp online http://www.europe-direct.bialystok.pl/public/file/Jak%20dzia%C5%82a%20Unia%20Europejska.pdf 5. Jovanovic, The Economics of European Integration. Limits and Prospects, EE 2005, rozdział 7 6. Kohnstamm M., The European Coal and Steel Community, dostęp online: http://www.cvce.eu/obj/max_kohnstamm_the_european_coal_and_steel_community-en-d95cabf1-bb2f-4c41- ada4-815048276ce1.html 7. Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Strategia jednolitego rynku cyfrowego dla Europy, COM/2015/0192 final 8. Molle W., The Economics of European Integration: Theory, Practice, Policy, 2017, Routledge 9. Pozycja Unii Europejskiej w handlu międzynarodowym. Dynamika i struktura obrotów konkurencyjność głowni partnerzy, Mucha-Leszko, 2009, UMCS 10. Neal L., The Economics of Europe and the European Union, 2007, Cambridge University Press 11. Prawo Unii Europejskiej Vademecum. Instytucje i porządek prawny. Prawo materialne, red. A. Zawidzka-Łojek, R. Grzeszczak, A. Łazowski, Warszawa 2014 12. Śledziewska K., Regionalizm handlowy w XXI wieku Przesłanki teoretyczne i analiza empiryczna, 2015, dostęp online: https://www.researchgate.net/publication/279867127_Regionalizm_handlowy_w_XXI_wieku_Przeslanki_teoretyczne_i_analiza_empiryczna 13. Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 14. Wilkin, Ekonomia polityczna systemu wsparcia bezpośredniego w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, 2008 15. WTO, dostęp online: https://www.wto.org/english/tratop_e/region_e/region_e.htm 16. Wyrok Trybunału (wielka izba) 30 maja 2006 r. w sprawach połączonych C‑317/04 i C‑318/04, ECLI:EU:C:2006:346 |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów zachodzących współcześnie w ramach współpracy i wpsólnych polityk w Unii Europejskiej Student ma pogłębioną wiedzę na temat wspólnych polityk Unii Europejskiej Student posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do oceny celów i zasad działania wspólnych polityk Unii Europejskiej Student posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy procesów zachodzących w Unii Europejskiej Student rozumie teorie z zakresu integracji gospodarczej i rozumie potrzebę harmonizacji polityk gospdoarczych Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych nt wspólnych polityk Unii Europejskiej i ich wpływu na gosdpoarkę UE KW01, KW02, KW03, KW04, KW05, KU01, KU02, KU03, KU04, KU05, KU06, KU07, KK01, KK02, KK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci zaliczają wykład na podstawie egzaminu pisemnego. Studenci na egzaminie otrzymają około 8 pytan otwartych. Maksymalna ilość punktów możliwa do uzyskania z egzaminu wynosi 80. Oceny: 50-60 pkt. dst 60-70 pkt. db 70-80 pkt. bdb |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śledziewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Śledziewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.