Wesołe jest życie staruszka? Konsekwencje starzenia się społeczeństwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-PL3SL139A |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wesołe jest życie staruszka? Konsekwencje starzenia się społeczeństwa |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Seminaria licencjackie dla III r. studiów licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Założenia (opisowo): | Wymagania wstępne Makro i mikroekonomia, statystyka. Wymagania formalne Student musi znać podstawowe modele ekonomiczne opisujące funkcjonowanie gospodarki, a także wiedzieć, jaka jest rola państwa w gospodarce. Założenia wstępne Poza makro- i mikroekonomią, oraz statystyką, warto żeby student zrealizował również kursy z demografii i ekonomii politycznej. |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest analiza konsekwencji starzenia się społeczeństwa. Toczące się obecnie debaty publiczne dotyczące kwestii emerytalnych i demografii z jednej strony pokazują wagę problemu, a z drugiej dają bardzo pesymistyczny obraz sytuacji ludzi starszych tak dzisiaj, jak i w przyszłości. Z kolei dane statystyczne dowodzą, że sytuacja ta wcale nie jest taka zła, a z codziennych obserwacji wynika, że wszyscy chcą być na emeryturze. W ramach seminarium studenci będą analizować różne aspekty starzenia się społeczeństwa, dotyczące bardzo wielu dziedzin ekonomii i obszarów codziennego życia. W związku z tym seminarium jest przeznaczone dla studentów wszystkich specjalizacji. |
Pełny opis: |
W ramach seminarium studenci będą samodzielnie wybierać tematy badań do prac licencjackich. W semestrze zimowym zostaną omówione (częściowo w formie prezentacji studenckich) podstawowe zagadnienia dotyczące: 1. Zmiany sposobów zachowań i relacji międzyludzkich, 2. Zapewnienia środków do życia na starość, 3. Problemów z finansowaniem utrzymania osób starszych ze środków publicznych, 4. Problemów rynku pracy, 5. Reform systemów emerytalnych, 6. Powstawaniu nowych sektorów gospodarki, zmianom popytu na dobra i usługi, 7. itd. Ponadto studenci zapoznają się z podstawowymi źródłami danych dotyczących starzenia się populacji i z podstawową literaturą. W semestrze letnim studenci będą prezentować etapy swojej pracy licencjackiej: 1. Problem i cel pracy, 2. Dane i metodologia badania, 3. Wyniki i wnioski. |
Literatura: |
Przykładowa literatura: Averting the Old Age Crisis. A World Bank Policy Research Report (1994), Oxford University Press. Clark, R.L., R.V. Burkhauser, M. Moon, J.F. Quinn, T.M. Smeeding (2004), The Economics of an Aging Society, Blackwell Publishing, Oxford Góra Marek (2003), System Emerytalny, PWE, Warszawa Gruber Jonathan, David A. Wise (eds.) , Social Security and Retirement around the World, The University of Chicago Press, Chicago 1999. Muszyński W., Ubezpieczenia społeczne, PWN Warszawa 2004 |
Efekty uczenia się: |
a) Wiedza: 1. Student ma podstawową wiedzę o procesach starzenia się populacji, wie, jak te procesy mogą wpływać na społeczeństwo, państwo i gospodarkę. 2. Student zna metody i narzędzia pozwalające analizować proces starzenia się populacji i jego efekty b) Umiejętności: 1. Student potrafi analizować i interpretować problemy społeczne i gospodarcze związane ze starzeniem się populacji, wykorzystując do tego posiadaną wiedzę teoretyczną. 2. Student wykorzystuje zdobytą wiedzę oraz przeprowadzone samodzielnie analizy do rozwiązania badanych problemów 3. Student potrafi prowadzić analizy ilościowe, dokonać selekcji informacji, zaprezentować publicznie uzyskane wyniki i napisać na tej podstawi pracę licencjacką. c) Kompetencje społeczne: 1. Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji przeprowadzanego badania 2. Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KW03, KK01, KK02, KK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Seminarium jest zaliczone jeżeli student napisze pracę licencjacką, która zostanie przyjęta przez promotora. W semestrze zimowym zaliczenie odbywa się w oparciu o prezentacje na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Kula | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Kula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.