Ekonomia innowacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-PLSM117C |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia innowacji |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Seminaria magisterskie studia magisterskie II st. (stacjonarne i niestacjonarne-wieczorowe) |
Punkty ECTS i inne: |
23.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Skrócony opis: |
Seminarium przygotowuje studenta/studentkę do napisania pracy poświęconej innowacjom w gospodarce. Zakres tematyczny jest szeroki i obejmuje m.in. - produkcję wiedzy naukowej i technologicznej, - dyfuzję innowacji w gospodarce, - strategie innowacyjne i patentowe firm, - rolę korporacji międzynarodowych i start-upów, - finansowanie innowacji, w tym rynek Venture Capital - sektorowe systemy innowacji, - rolę państwa w rozwoju innowacji. Nastawienie seminarium jest raczej mikroekonomiczne: interesuje nas poziom firm i sektorów. Praca magisterska ma mieć co do zasady charakter empiryczny, wykorzystujący bazy danych używane w ekonomii innowacji (bazy firm, patentów, publikacji naukowych, projektów wspieranych przez VC). |
Pełny opis: |
Mimo rosnącego znaczenia innowacji w gospodarce i biznesie, ekonomia innowacji nie jest wykładana jako część standardowego programu studiów ekonomicznych. Dlatego pierwsza część seminarium będzie polegała na wprowadzeniu do przedmiotu przez prowadzącego seminarium. Omówione zostaną następujące tematy: 1. Na czym polega uczenie się firm, gospodarek i społeczeństw 2. Wprowadzania innowacji a maksymalizacja zysku 3. Umiejętności i ograniczenia firm. Strategie innowacyjne 4. Finansowanie innowacji 5. Przedsiębiorczość, zakładanie nowych firm technologicznych 6. Systemowy charakter innowacji 7. Polityka państwa w dziedzinie nauki, innowacji i technologii. Kolejna część seminarium będzie poświęcona dokładnemu omówieniu źródeł danych, które można wykorzystać w badaniach nad innowacjami w tym: - dane z poziomu firm (ORBIS, Community Innovation Survey) - dane o wydatkach na B+R (OECD) - dane patentowe (PATSTAT, Google Patents) - dane bibliometryczne ( Web of Science) - dane o rynku VC (np. Crunchbase) Omówione zostaną struktura tych baz, ich możliwości i ograniczenia. Wykorzystanie innych źródeł danych, zaproponowanych przez studentów – w tym dane z zebranych własnoręcznie ankiet czy uzyskane poprzez web-scraping - jest oczywiście możliwe. W tej części seminarium, w miarę potrzeb, studenci uzupełnią swoją wiedzę z data analytics. Przykładowe tematy prac magisterskich - Strategie innowacyjne i patentowe firm w przekroju branżowym i narodowym; - Kapitał ludzki a innowacyjność w firmach; - Czynniki rozwoju przedsiębiorczości technologicznej; - Rozwój rynku zielonych technologii w danym sektorze (np. energetycznym, motoryzacyjnym); - Nierówności regionalne w produkcji wiedzy i technologii - Zagraniczne inwestycje bezpośrednie (FDI) a rozwój innowacji; - Technologie cyfrowe a strategie innowacyjne firm; - Innowacje a struktura rynku; - Stan i perspektywy rozwoju sektora Venture Capital w Polsce/regionie/Europie; - Rozwój crowdfundingu – zalety i słabości tego rodzaju finansowania; - Wsparcie państwowe a rodzaje i jakość innowacji wdrażanych przez firmy; - Wsparcie państwowe a aktywność patentowa firm. Oczywiście, mile widziane są własne propozycje studentów. |
Literatura: |
Fagerberg, J.; Mowery, D. C.; Nelson, R. R. (2006): The Oxford Handbook of Innovation: OUP Oxford (Oxford Handbooks in Business and Management) Malerba, F.; Nelson, R. R.; Orsenigo, L.; Winter, S. G. (2016): Innovation and the Evolution of Industries. History-Friendly Models: Cambridge University Press. Shane, Scott (2008): The Handbook of Technology and Innovation Management, John Wiley & Sons. Tidd, J., & Bessant, J. R. (2020). Managing innovation: integrating technological, market and organizational change. John Wiley & Sons. Oraz szereg artykułów naukowych, np. Mollick, E. (2014). The dynamics of crowdfunding: An exploratory study. Journal of Business Venturing, 29(1), 1-16. Corporate Strategy and the Theory of the Firm in the Digital Age Foss, N. J., & Saebi, T. (2017). Fifteen years of research on business model innovation: How far have we come, and where should we go?. Journal of management, 43(1), 200-227. Bell, A., Chetty, R., Jaravel, X., Petkova, N., & Van Reenen, J. (2019). Who becomes an inventor in America? The importance of exposure to innovation. The Quarterly Journal of Economics, 134(2), 647-713. Bloom, N., Jones, C. I., Van Reenen, J., & Webb, M. (2020). Are ideas getting harder to find?. American Economic Review, 110(4), 1104-44. |
Efekty uczenia się: |
- Rozumienie ekonomicznych teorii innowacji - Umiejętność analizy danych poświęconych innowacjom i postępowi technologicznemu: wynajdywanie, analiza i prezentacja danych - Znajomość podstawowych wyników z literatury - Umiejętność pisemnego formułowania problemów ekonomicznych i rozwiązywania |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny jest uczestnictwo w zajęciach i postępy w pisaniu pracy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szczygielski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szczygielski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.