Euro: spoiwo czy grzyb toczący Unię Europejską?
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-PP3SL223 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Euro: spoiwo czy grzyb toczący Unię Europejską? |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest badanie funkcjonowania strefy euro jako projektu koordynującego gospodarki krajów Unii Europejskiej. Główny obszar badan to analiza korzyści i zagrożen dla gospodarki i polityki Unii Europejskiej. Tematami mogą być zasady budżetowe Unii Europejskiej, nierównowagi makroekonomiczne pomiędzy krajami członkowskimi, interakcja pomiędzy polityką monetarną i fiskalną w strefie euro, czy też ekonomia polityczna Unii Europejskiej. Podczas seminarium, studenci zyskają wiedzę na temat zarządzania i koordynacji gospodarczej w UE i powinni rozwinąć umiejętności badawcze potrzebne dla naukowej diagnozy i propozycji rozwiązan problemów trapiących UE w swojej pracy. Oceny będą oparte o postępy w przygotowywaniu pracy licencjackiej. |
Pełny opis: |
Szczegółowe tematy seminariów będą zależały od zainteresowan badawczych studentów. Przykładowe obszary badan w pracach mogą obejmować: 1. Geneza kryzysu lat 2009-2016 w strefie euro, 2. Koordynacja polityk gospodarczych w strefie euro, jej ewolucja i praktyczne problemy, 3. Interakcje pomiędzy polityką pieniężną i fiskalną w krajach UE, 4. Zapobieganie i zarządzanie kryzysami w Unii Europejskiej, 5. Kierunki reform strefy euro, 6. Gospodarcze i polityczne możliwości rozwiązania strefy euro, |
Literatura: |
Brak jest listy wymaganych lektur na seminarium. Literatura zależeć będzie od tematów prac i zainteresowan badawczych studentów. Przykłady wymienione są poniżej: Traktat o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, szczególnie rozdział VIII, http://eur- lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A12012E%2FTXT European Commission (2016), Vade Mecum on the Stability and Growth Pact – 2016 edition, http://ec.europa.eu/economy_finance/publications/eeip/ip021_en.htm DeGrauwe, Paul (2013), “Design Failures in the Eurozone: Can they be fixed?”, LEQS Paper No. 57, January 2013 Hans-Werner Sinn (2014), The Euro Trap, Oxford University Press Marco Buti (2016), “What future for rules-based fiscal policy?” in Progress and Confusion: The State of Macroeconomic Policy, eds. O. Blanchard, R. Rajan, K. Rogoff, L. H. Summers (MIT Press) IMF (2016), The IMF and the Crises in Greece, Ireland, and Portugal, IEO Report Blanchard, Olivier and Daniel Leigh (2013), “Growth Forecast Errors and Fiscal Multipliers”, IMF WP 13/1 Buiter, Willem H. (2016), "The Simple Analytics of Helicopter Money: Why It Works - Always," Economics, The Open-Access, Open-Assessment E-Journal, http://willembuiter.com/helifinal3.pdf Kawalec, Stefan and Ernest Pytlarczyk, “Controlled dismantlement of the Eurozone: A proposal for a New European Monetary System and a new role for the European Central Bank”, NBP WP No. 155 |
Efekty uczenia się: |
a) Wiedza: 1. Student ma wiedzę o roli UGiW w funkcjonowaniu UE i gospodarek krajów członkowskich ( 2. Student zna metody i narzędzia pozwalające analizować gospodarki poddane międzynarodowej koordynacji b) Umiejętności: 1. Student jest w stanie modelować, analizować i interpretować procesy gospodarcze w kraju będącym częścią unii politycznej i gospodarczej. 2. Student wykorzystuje zdobytą wiedzę oraz przeprowadzone samodzielnie analizy do rozwiązania badanych problemów 3. Student potrafi prowadzić analizy ilościowe lub jakościowe, dokonać selekcji informacji, zaprezentować publicznie uzyskane wyniki i napisać na tej podstawi pracę licencjacką c) Kompetencje społeczne: 1. Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji przeprowadzanego badania 2. Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KW03, KK01, KK02, KK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Seminarium jest zaliczone jeżeli student napisze pracę licencjacką, która zostanie przyjęta przez promotora. W semestrze zimowym zaliczenie odbywa się w oparciu o prezentacje na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.