Behavioral Economics
General data
Course ID: | 2400-ZEWW791 |
Erasmus code / ISCED: |
14.3
|
Course title: | Behavioral Economics |
Name in Polish: | Ekonomia behawioralna |
Organizational unit: | Faculty of Economic Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty kierunkowe do wyboru - studia I stopnia EP - moduł B (1*30h) (in Polish) Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich EM (in Polish) Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich MSEM |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | optional courses |
Short description: |
(in Polish) Zamierzeniem konwersatorium jest zapoznanie uczestników z szybko rozwijającym się nurtem ekonomii – ekonomią behawioralną, której celem jest zrozumienie i pokazanie faktycznego zachowania uczestników życia gospodarczego – kupowania, oszczędzania, gospodarowania finansami, oceniania poziomu ryzyka, dokonywania wyborów w czasie. Uczeni, rozwijający ten nurt otrzymali ostatnio 6 Nagród Nobla w dziedzinie Ekonomii. W trakcie zajęć uczestnicy zapoznają się zarówno z tekstami teoretycznymi jak i wynikami eksperymentów i badań empirycznych wyborów ekonomicznych różnych grup społecznych. |
Full description: |
(in Polish) 1.Zajęcia wstępne. Geneza Ekonomii Behawioralnej i główne pola i metody badawcze. (2 godz.) 2.Zmienne jakościowe wpływające na decyzje ekonomiczne. Pojęcie i funkcje postaw. Związek między postawą a użytecznością, postawy wobec pieniądza. Związek między poziomem życia a zadowoleniem z życia (4 godz.) 3.Problemy podejmowania decyzji: fizjologiczne ograniczenia poznawcze człowieka, oszczędzanie wysiłku poznawczego, racjonalność myślenia „na skróty”, racjonalność ograniczona, paradoksy wyboru w czasie, (4godz.) 4.Teoria Perspektywy i jej implikacje – przykłady z mikro i makroekonomii (4 godz.) 5. Subiektywna ocena ryzyka. (2 godz.) 6. Wpływ emocji, systemów wartości (szczególnie poczucia sprawiedliwości) i efektu własności na decyzje ekonomiczne. księgowanie umysłowe, efekt dysonansu poznawczego (4 godz.) 7.Teoria konsumpcji Garry’ego Beckera. Użyteczność zakupu w ujęciu Richarda Thalera. Motywacyjne aspekty konsumpcji. Wykorzystanie wiedzy o czynnikach kształtujących wzory konsumpcji w marketingu, percepcja reklamy. Wpływ osobowości na zachowania konsumentów. (4 godz.) 8. Libertariański paternalizm – propozycja Richarda Thalera (2 godz.) 10. Podsumowanie (2 godz.) Przygotowanie do zajęć wymaga podobnej ilości godzin, co realizacja poszczególnych tematów. Przygotowanie prezentacji wybranego zagadnienia wymaga ok.6-8 godzin pracy. Łączne obciążenie zajęciami ok.70 godz. |
Bibliography: |
(in Polish) Obowiązkowa: George Akerlof i J.Shiler, Złowić frajera, ekonomia manipulacji i oszustwa, PTE 2018 (wybrane fragmenty) Gerrit Antonides, Psychology in Economics and Business, Kluwer Academic Publishers, wyd.2 1996 wstęp i r.2. Garry Becker, Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich r. VII, “O nowej teorii zachowań konsumenta” Colin Cramer, Behavioral Economics, Current Biology, vol.4/2015 nr 18 Janusz Czapiński I inni, Diagnoza Społeczna 2015, pts.stat.gov.pl , fragment Daniel Kahneman's Nobel Prize lecture http://nobelprize.org/nobel_prizes/economics/laureates/economics/2002/kahneman-lecture.html, fragment D.Kahneman and A.Tversky(eds) Choices, Values and Frames, Cambridge University Press, Cambridge UK 2003 (fragmenty) Dominika Maison, Polak w Świecie Finansów, PWN 2014 Karolina Safarzyńska, referat na seminarium Rady Naukowej Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego zorganizowane wspólnie z Komitetem Nauk Ekonomicznych PAN „Ekonomia behawioralna a ekonomia głównego nurtu” 17 stycznia 2018 r. Katarzyna Stasiuk, Dominika Maison, Psychologia konsumenta, PWN 2014, fragment Fred van Raaij, Understanding Consumer Financial Behavior, Money Management in an Age of Financial Illiteracy, Palgrave Macmillan 2016, fragment Richard Thaler, Cass Sunstein, Impuls, jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia., Wyd. Zysk i ska, 2018. ( wybrane fragmenty) Tadeusz Tyszka (red). Psychologia ekonomiczna. Gdańskie wydawnictwo psychologiczne 2003.R.2, 3, 14,17 Nick Wilkinson, An Introduction to Behavioral Economics. Palgrave Macmilan 2008 (wybrane fragmenty) Zalecana: Janusz Czapiński, Szczęście – złudzenia czy konieczność? W: Złudzenia, które pozwalają żyć, szkice z psychologii społecznej, red. Mirosław Kofta i Teresa Szustrowa, PWN 2009 Gordon R.Foxall – Model kupowania i konsumpcji z perspektywy zachowań konsumenta, czyli od teorii zachowania konsumenta do praktyki marketingowej (cz.2) w: Gerrit Antonides, W.Fred van Raaij. Zachowanie konsumenta. PWN 2003 Hersh Shefrin, Beyond Greed and Fear Understanding Behavioral Finance and the Psychology of Investing, Harvard Business School Press, 2000, r.1,2,3 Tadeusz Tyszka, Decyzje. Perspektywa psychologiczna i ekonomiczna. Scholar 2010 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Umiejętność pokazania złożoności i różnorodności czynników wpływających na zachowania ekonomiczne. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena będzie wynikiem obecności i aktywności na zajęciach – uczestnictwa w dyskusji, ewentualnego przygotowania referatu. Studenci będę poproszeni o wykonanie 2 krótkich prac domowych. Alternatywna forma oceny –sprawdzian pisemny. |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (past)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Go to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Ewa Gucwa-Leśny | |
Group instructors: | Ewa Gucwa-Leśny | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Notes: |
(in Polish) Zajęcia z tego przedmiotu rozpoczną się od 5 marca br. |
Copyright by University of Warsaw.