Zrozumieć modelowanie ekonometryczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-ZEWW809 | Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Zrozumieć modelowanie ekonometryczne | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych | ||
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru - studia II stopnia EM - grupa 1 (3*30h) Przedmioty kierunkowe do wyboru - studia II stopnia EM - grupa 2 (1*30h) Przedmioty kierunkowe do wyboru - studia II stopnia IE - grupa 1 (6*30h) Przedmioty kierunkowe do wyboru - studia II stopnia IE - grupa 2 (2*30h) Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich EM Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich IE |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
W kursie tym zostaną pokazane niuanse modelowania ekonometrycznego, które decydują o jakości i poprawności badań ilościowych. Jest to kurs w którym prowadzący dzielą się własnym doświadczeniem oraz wypracowaną przez nich prostą metodą generowania ‘sztucznych’ danych dzięki której lepiej można zrozumieć zawiłości oraz problemy modelowania ekonometrycznego. |
||
Pełny opis: |
Ekonometria to specyficzne dla ekonomii połącznie matematyki, statystyki oraz narzędzi IT. Po opanowaniu podstaw, trzeba długo zdobywać doświadczenie, dzięki któremu można oddzielić zły od dobrego sposób użycia ekonometrii w badaniach naukowych i prognozowaniu. W kursie tym zostaną pokazane niuanse modelowania ekonometrycznego, które decydują o jakości prowadzanych badań. Jest to kurs w którym prowadzący dzielą się własnym doświadczeniem oraz wypracowaną przez nich metodą weryfikacji tego, czy dany model faktycznie daje prawidłowe wyniki. Polega ona na tworzeniu danych z generatora liczb losowych przy prostych założeniach odnośnie tego, w jaki sposób takie dane powstają. Pozwala to na eksperymentowanie z modelami ekonometrycznymi posiadając jednocześnie wiedzę, jakie powinno się otrzymać wyniki. Jest to bardzo efektywny sposób eksploracji konsekwencji występowania problemów ekonometrycznych w kontekście różnych modeli i metod. Pozwala on na wybranie rozwiązań adekwatnych do danego problemu oraz odrzucić te, które nie radzą prawdziwych wyników. Kurs ma na celu zaznajomienie uczestników z fundamentalnymi problemami ekonometrycznymi, które znajdują odniesienie w aktualnej literaturze empirycznej. Szczególny nacisk położono na problemy związane z wnioskowaniem o przyczynowości – Selection Bias, Endogenity, Bad Control. Kurs może być traktowany jako uzupełnienie, bądź łagodne wprowadzenie do problematyki Causal Inference. Ramowy plan zajęć [zalezny od mozliwosci i checi grupy]: [1-3 zajęć] Wstep: Wprowadzenie do problematyki, minimalistyczne wprowadzenie do środowiska R/Python, pierwsze symulacje. [6-10 zajęć] Problemy identyfikacji: W miarę możliwości grupy poruszone zostaną problemy: omitted variable bias, selection bias, measurement error, nonlinearity, bad control, panel control, experiment/natural experiment, lub inne aspekty dotyczące identyfikacji modeli ekonometrycznych. [2-5 zajęć] Problemy estymacji: W miarę możliwości grupy poruszone zostaną problemy związane z błędami pierwszego i drugiego rodzaju: data mining, clustering, power measurement, OLS assumptions testing lub inne aspekty dotyczące problemów estymacyjnych. [2-4 zajęć] Prezentacje projektów. |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Lewbel, Arthur. "The identification zoo: Meanings of identification in econometrics." Journal of Economic Literature 57, no. 4 (2019): 835-903. Imbens, Guido. Potential outcome and directed acyclic graph approaches to causality: Relevance for empirical practice in economics. No. w26104. National Bureau of Economic Research, 2019. Pearl, Judea, and Dana Mackenzie. The book of why: the new science of cause and effect. Basic Books, 2018. Elwert, Felix, and Christopher Winship. "Endogenous selection bias: The problem of conditioning on a collider variable." Annual review of sociology 40 (2014): 31-53. Imbens, Guido W., and Jeffrey M. Wooldridge. "Recent developments in the econometrics of program evaluation." Journal of economic literature 47, no. 1 (2009): 5-86. Angrist, Joshua D., and Jörn-Steffen Pischke. Mostly harmless econometrics: An empiricist's companion. Princeton university press, 2008. Materiały uzupełniające: Wooldridge, Jeffrey M. Introductory econometrics: A modern approach. Nelson Education, 2016. Greene, William H. Econometric analysis. Pearson Education India, 2003. Pearl, Judea. Causality. Cambridge university press, 2009. |
||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA • Zna podstawowe problemy modelowania ekonometrycznego • Zna symulacyjne podejście do badania prawdziwości modeli ekonometrycznych • Posiada wiedzę o oprogramowaniu niezbędnym do stworzenia modeli ekonometrycznych i eksperymentów obliczeniowych UMIEJĘTNOŚCI • Potrafi samodzielnie i krytycznie analizować wyniki modelowania ekonometrycznego • Może wykorzystywać różne zestawy danych do prowadzenia własnych badań KOMPETENCJE SPOŁECZNE • Jest krytyczny w stosunku do prezentowych problemów ekonometrii i statystyki w badaniach społecznych oraz dąży do racjonalnego wyjaśnienia otaczających go zjawisk ekonomicznych i społecznych, uczy się myśleć, wypowiadać oraz pisać w sposób logiczny i spójny |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę składać się będą: Regularna aktywność: * oceny cząstkowe z przygotowywanych na zajęcia prostych symulacji na wzór podany w przykładowym kodzie oraz za aktywny udział w dyskusji na danych zajęciach Projekt zaliczeniowy: * ocena z prezentacji * ocena z pracy pisemnej Ocena jest funkcją wymienionych części. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kopczewski, Przemysław Kurek | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kopczewski, Przemysław Kurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.