AI - Sztuczna Inteligencja - Praktyczne wprowadzenie do wykorzystania AI w analityce danych i biznesie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-ZEWW921 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | AI - Sztuczna Inteligencja - Praktyczne wprowadzenie do wykorzystania AI w analityce danych i biznesie |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru - studia II stopnia IE - grupa 1 (6*30h) Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich EM Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich IE Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich MSEM Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich MSEMen |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem tego kursu jest zapoznanie studentów z zastosowaniami AI, umożliwienie im zrozumienia, wykorzystania i krytycznej oceny jego zastosowań. Zaczynając od eksploracji podstaw AI (w tym dyskusji o strukturze i szkoleniu Wielkich Modeli Językowych - LLM) oraz znaczeniu kreatywności, kurs przechodzi do praktycznej komunikacji z AI poprzez skuteczne prompty. Studenci uczą się praktycznych zastosowań AI, generując tekst, grafikę i inne media. Zajęcia z modułu krytycznego myślenia rozwijają umiejętności rozpoznawania, oceniania i ulepszania wyników AI, biorąc pod uwagę potencjalne halucynacje AI. Przedmiotem dyskusji będą również etyczne i prawne kwestie dotyczące Sztucznej Inteligencji, podkreślając odpowiedzialne korzystanie z AI w środowiskach akademickich i zawodowych |
Pełny opis: |
Zajęcia 1: Zrozumienie AI • Wprowadzenie do AI, modeli LLM i ich zastosowań w analizie danych. • Narzędzia AI - okrywanie "magii" - jak budowane i trenowane są modele LLM. • Krytyczny przegląd zalet i wad AI. • Znaczenie kreatywności i jej rola w zastosowaniach AI. • Dyskusja na temat powtarzalnego charakteru zadań AI. Zajęcia 2-3: Skuteczna komunikacja z AI - Pisanie skutecznych poleceń i promptów • Eksploracja modeli generujących tekst, takich jak ChatGPT. • Wyzwania komunikacji z LLM - koncepcja promptów. • Znaczenie i tworzenie dobrze skonstruowanych promptów. • Praktyczne ćwiczenia w pisaniu promptów na przykładzie ChatGPT/Bing (lub podobnych narzędzi). • Tworzenie ról i kontekstu dla zadań AI. • Przykłady i szczegółowe tworzenie poleceń do generowania tekstu. Zajęcia 4-5: Zastosowania AI poza tekstem - Generowanie grafik, dźwięków, wideo i innych • Przegląd zastosowań AI poza generowaniem tekstu. • Wprowadzenie do chatbotów i innych narzędzi AI do generowania grafiki, głosu i wideo. • Dyskusja i wymiana doświadczeń na temat nowych technik AI. • Ćwiczenia z generowania grafiki. Zajęcia 6-7: Myślenie krytyczne i AI • Znaczenie myślenia krytycznego w ocenie treści generowanych przez AI. • Praktyczne ćwiczenia w ocenianiu i weryfikowaniu wyników z modeli AI. • Halucynacje AI - czym są, jak je identyfikować, jak je poprawiać. • Dyskusja na temat ewoluującej natury i rosnącego znaczenia myślenia krytycznego w erze AI. • Ćwiczenia z myślenia krytycznego. Zajęcia 8: Zagrożenia, etyka i prawne aspekty AI • Eksploracja zagrożeń związanych z AI, takich jak deep fakes i dezinformacja. • Przykłady ingerencji AI w media i wiadomości polityczne. • Techniki rozpoznawania fałszywych zdjęć i wideo. • Rola myślenia krytycznego w adresowaniu zagrożeń związanych z AI. • Etyczne rozważania na temat akademickiego i zawodowego użycia AI. • Ograniczenia prawne i rozważania na temat bezpieczeństwa danych i potencjalnych wycieków informacji. Zajęcia 9-10: Wykorzystanie AI w analizie danych i w zdobywaniu wiedzy. Czy AI może być pomocnikiem w naszej pracy? • AI jako asystent na uczelni czy w pracy akademickiej, w tym poprawa tekstu i dopracowywanie pomysłów. • Dyskusja na temat obszarów, w których użycie AI nie jest wskazane, ze względu na problemy z oryginalnością i etyką akademicką. • Praktyczne wykorzystanie AI w projektach analizy danych. • Wykorzystanie aplikacji AI do powtarzalnych zadań, podkreślając znaczenie własnego stylu, oryginalności i rozwijania ludzkiej kreatywności. • Dyskusja na temat ograniczonego zaufania do treści generowanych przez AI - krytyczna ocena wyników AI. • Wykorzystanie AI jako asystenta do nauki, pisania i korekty - przyspieszanie pracy i zwiększanie jej efektywności z pomocą AI. Zajęcia 11: Wykorzystanie wtyczek AI i zrozumienie ich działania • Przegląd istniejących wtyczek AI - przykłady i dyskusja. • Dyskusja na temat sposobu działania wtyczek i rozszerzeń narzędzi AI. • Struktura wtyczek AI - jak wyniki modelu LLM mogą być połączone z twoimi aplikacjami. Zajęcia 12: Wykorzystanie AI w codziennym życiu • Dyskusja na temat kreatywnych sposobów wykorzystania możliwości AI w życiu codziennym. • Stosowanie AI w codziennych scenariuszach. • Budowanie planów podróży, nauka języków, tworzenie modeli biznesowych i generowanie treści dla mediów społecznościowych przy użyciu AI. • Czy AI to nowe Google? Dyskusja i burza mózgów na temat relacji między treścią generowaną przez użytkowników a treścią generowaną przez AI w codziennych zastosowaniach. Zajęcia 13-14: Skuteczne wykorzystanie transformacji AI • Identyfikacja i praktyka kluczowych umiejętności niezbędnych do sukcesu w erze AI. • Rozwój umiejętności myślenia krytycznego i kreatywności. • Rozpoznanie możliwości i wyzwań integracji AI. • Wykorzystanie AI jako osobistego asystenta - stawanie się bardziej efektywnym, przyspieszanie powtarzalnych zadań za pomocą automatyzacji AI. • Wykorzystanie AI jako narzędzia do osobistego i zawodowego rozwoju. • Strategie bieżącego pozyskiwania informacji i rozwijania wiedzy na temat szybko ewoluującej dziedziny AI. Zajęcia 15: Podsumowanie kursu i refleksja • Podsumowanie kluczowych pojęć i umiejętności zdobytych w trakcie kursu. • Refleksja nad osobistym rozwojem własnych kompetencji w trakcie kursu. • Otwarta dyskusja na temat przyszłych zastosowań i trendów w AI. Uwaga: Program zajęć może ulegać drobnym modyfikacjom, ze względu na dynamiczny rozwój narzędzi AI oraz potrzeby danej grupy zajęciowej. Ocena: Obecność na wykładach i udział w dyskusjach na temat myślenia krytycznego. Cotygodniowe zadania i praktyczne ćwiczenia. Projekt końcowy włączający narzędzia AI. |
Literatura: |
- własne materiały i skrypty przygotowane do zajęć. Literatura: - Bell, S. (2023). The write algorithm: promoting responsible artificial intelligence usage and accountability in academic writing. BMC medicine, 21(1), 334. - Eke, D. O. (2023). ChatGPT and the rise of generative AI: threat to academic integrity?. Journal of Responsible Technology, 13, 100060. - McKinsey, M. (2023). ChatGPT, GPTs, and LLMs Survey Paper. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: - Rozumie podstawy i założenia AI, w tym modele LLM i ich zastosowania w analityce danych i biznesie. - Posiada praktyczne umiejętności komunikacji z AI, potrafi pisać skuteczne polecenia i rozumie ich znaczenie. - Wykorzystuje narzędzia AI w różnych kontekstach, takich jak generowanie tekstu, grafiki i innych mediów. - Rozwija umiejętności krytycznego myślenia, jest w stanie oceniać i ulepszać treści generowane przez AI, radząc sobie z potencjalnymi problemami, takimi jak halucynacje AI i kwestie oryginalności. - Zyskuje świadomość etyczną dotyczącą użycia AI w środowiskach akademickich i zawodowych, w tym rozpoznawania i adresowania zagrożeń takich jak deep fakes i dezinformacja. - Stosuje AI w różnych praktycznych scenariuszach, od zastosowań akademickich i analizy danych po codzienne życie, promując efektywność i kreatywność. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena: - Obecność na wykładach i udział w dyskusjach, rozwijających umiejętność krytycznego myślenia. - Cotygodniowe zadania i praktyczne ćwiczenia. - Projekt końcowy włączający narzędzia AI. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kubara | |
Prowadzący grup: | Maria Kubara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.