Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

AI - Sztuczna Inteligencja - Praktyczne wprowadzenie do wykorzystania AI w analityce danych i biznesie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2400-ZEWW921
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: AI - Sztuczna Inteligencja - Praktyczne wprowadzenie do wykorzystania AI w analityce danych i biznesie
Jednostka: Wydział Nauk Ekonomicznych
Grupy: Przedmioty kierunkowe do wyboru - studia II stopnia IE - grupa 1 (6*30h)
Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich EM
Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich IE
Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich MSEM
Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich MSEMen
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Celem tego kursu jest zapoznanie studentów z zastosowaniami AI, umożliwienie im zrozumienia, wykorzystania i krytycznej oceny jego zastosowań. Zaczynając od eksploracji podstaw AI (w tym dyskusji o strukturze i szkoleniu Wielkich Modeli Językowych - LLM) oraz znaczeniu kreatywności, kurs przechodzi do praktycznej komunikacji z AI poprzez skuteczne prompty. Studenci uczą się praktycznych zastosowań AI, generując tekst, grafikę i inne media. Zajęcia z modułu krytycznego myślenia rozwijają umiejętności rozpoznawania, oceniania i ulepszania wyników AI, biorąc pod uwagę potencjalne halucynacje AI. Przedmiotem dyskusji będą również etyczne i prawne kwestie dotyczące Sztucznej Inteligencji, podkreślając odpowiedzialne korzystanie z AI w środowiskach akademickich i zawodowych

Pełny opis:

Zajęcia 1: Zrozumienie AI

• Wprowadzenie do AI, modeli LLM i ich zastosowań w analizie danych.

• Narzędzia AI - okrywanie "magii" - jak budowane i trenowane są modele LLM.

• Krytyczny przegląd zalet i wad AI.

• Znaczenie kreatywności i jej rola w zastosowaniach AI.

• Dyskusja na temat powtarzalnego charakteru zadań AI.

Zajęcia 2-3: Skuteczna komunikacja z AI - Pisanie skutecznych poleceń i promptów

• Eksploracja modeli generujących tekst, takich jak ChatGPT.

• Wyzwania komunikacji z LLM - koncepcja promptów.

• Znaczenie i tworzenie dobrze skonstruowanych promptów.

• Praktyczne ćwiczenia w pisaniu promptów na przykładzie ChatGPT/Bing (lub podobnych narzędzi).

• Tworzenie ról i kontekstu dla zadań AI.

• Przykłady i szczegółowe tworzenie poleceń do generowania tekstu.

Zajęcia 4-5: Zastosowania AI poza tekstem - Generowanie grafik, dźwięków, wideo i innych

• Przegląd zastosowań AI poza generowaniem tekstu.

• Wprowadzenie do chatbotów i innych narzędzi AI do generowania grafiki, głosu i wideo.

• Dyskusja i wymiana doświadczeń na temat nowych technik AI.

• Ćwiczenia z generowania grafiki.

Zajęcia 6-7: Myślenie krytyczne i AI

• Znaczenie myślenia krytycznego w ocenie treści generowanych przez AI.

• Praktyczne ćwiczenia w ocenianiu i weryfikowaniu wyników z modeli AI.

• Halucynacje AI - czym są, jak je identyfikować, jak je poprawiać.

• Dyskusja na temat ewoluującej natury i rosnącego znaczenia myślenia krytycznego w erze AI.

• Ćwiczenia z myślenia krytycznego.

Zajęcia 8: Zagrożenia, etyka i prawne aspekty AI

• Eksploracja zagrożeń związanych z AI, takich jak deep fakes i dezinformacja.

• Przykłady ingerencji AI w media i wiadomości polityczne.

• Techniki rozpoznawania fałszywych zdjęć i wideo.

• Rola myślenia krytycznego w adresowaniu zagrożeń związanych z AI.

• Etyczne rozważania na temat akademickiego i zawodowego użycia AI.

• Ograniczenia prawne i rozważania na temat bezpieczeństwa danych i potencjalnych wycieków informacji.

Zajęcia 9-10: Wykorzystanie AI w analizie danych i w zdobywaniu wiedzy. Czy AI może być pomocnikiem w naszej pracy?

• AI jako asystent na uczelni czy w pracy akademickiej, w tym poprawa tekstu i dopracowywanie pomysłów.

• Dyskusja na temat obszarów, w których użycie AI nie jest wskazane, ze względu na problemy z oryginalnością i etyką akademicką.

• Praktyczne wykorzystanie AI w projektach analizy danych.

• Wykorzystanie aplikacji AI do powtarzalnych zadań, podkreślając znaczenie własnego stylu, oryginalności i rozwijania ludzkiej kreatywności.

• Dyskusja na temat ograniczonego zaufania do treści generowanych przez AI - krytyczna ocena wyników AI.

• Wykorzystanie AI jako asystenta do nauki, pisania i korekty - przyspieszanie pracy i zwiększanie jej efektywności z pomocą AI.

Zajęcia 11: Wykorzystanie wtyczek AI i zrozumienie ich działania

• Przegląd istniejących wtyczek AI - przykłady i dyskusja.

• Dyskusja na temat sposobu działania wtyczek i rozszerzeń narzędzi AI.

• Struktura wtyczek AI - jak wyniki modelu LLM mogą być połączone z twoimi aplikacjami.

Zajęcia 12: Wykorzystanie AI w codziennym życiu

• Dyskusja na temat kreatywnych sposobów wykorzystania możliwości AI w życiu codziennym.

• Stosowanie AI w codziennych scenariuszach.

• Budowanie planów podróży, nauka języków, tworzenie modeli biznesowych i generowanie treści dla mediów społecznościowych przy użyciu AI.

• Czy AI to nowe Google? Dyskusja i burza mózgów na temat relacji między treścią generowaną przez użytkowników a treścią generowaną przez AI w codziennych zastosowaniach.

Zajęcia 13-14: Skuteczne wykorzystanie transformacji AI

• Identyfikacja i praktyka kluczowych umiejętności niezbędnych do sukcesu w erze AI.

• Rozwój umiejętności myślenia krytycznego i kreatywności.

• Rozpoznanie możliwości i wyzwań integracji AI.

• Wykorzystanie AI jako osobistego asystenta - stawanie się bardziej efektywnym, przyspieszanie powtarzalnych zadań za pomocą automatyzacji AI.

• Wykorzystanie AI jako narzędzia do osobistego i zawodowego rozwoju.

• Strategie bieżącego pozyskiwania informacji i rozwijania wiedzy na temat szybko ewoluującej dziedziny AI.

Zajęcia 15: Podsumowanie kursu i refleksja

• Podsumowanie kluczowych pojęć i umiejętności zdobytych w trakcie kursu.

• Refleksja nad osobistym rozwojem własnych kompetencji w trakcie kursu.

• Otwarta dyskusja na temat przyszłych zastosowań i trendów w AI.

Uwaga: Program zajęć może ulegać drobnym modyfikacjom, ze względu na dynamiczny rozwój narzędzi AI oraz potrzeby danej grupy zajęciowej.

Ocena:

Obecność na wykładach i udział w dyskusjach na temat myślenia krytycznego.

Cotygodniowe zadania i praktyczne ćwiczenia.

Projekt końcowy włączający narzędzia AI.

Literatura:

- własne materiały i skrypty przygotowane do zajęć.

Literatura:

- Bell, S. (2023). The write algorithm: promoting responsible artificial intelligence usage and accountability in academic writing. BMC medicine, 21(1), 334.

- Eke, D. O. (2023). ChatGPT and the rise of generative AI: threat to academic integrity?. Journal of Responsible Technology, 13, 100060.

- McKinsey, M. (2023). ChatGPT, GPTs, and LLMs Survey Paper.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu student:

- Rozumie podstawy i założenia AI, w tym modele LLM i ich zastosowania w analityce danych i biznesie.

- Posiada praktyczne umiejętności komunikacji z AI, potrafi pisać skuteczne polecenia i rozumie ich znaczenie.

- Wykorzystuje narzędzia AI w różnych kontekstach, takich jak generowanie tekstu, grafiki i innych mediów.

- Rozwija umiejętności krytycznego myślenia, jest w stanie oceniać i ulepszać treści generowane przez AI, radząc sobie z potencjalnymi problemami, takimi jak halucynacje AI i kwestie oryginalności.

- Zyskuje świadomość etyczną dotyczącą użycia AI w środowiskach akademickich i zawodowych, w tym rozpoznawania i adresowania zagrożeń takich jak deep fakes i dezinformacja.

- Stosuje AI w różnych praktycznych scenariuszach, od zastosowań akademickich i analizy danych po codzienne życie, promując efektywność i kreatywność.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena:

- Obecność na wykładach i udział w dyskusjach, rozwijających umiejętność krytycznego myślenia.

- Cotygodniowe zadania i praktyczne ćwiczenia.

- Projekt końcowy włączający narzędzia AI.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kubara
Prowadzący grup: Maria Kubara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-f5f652ca3 (2025-07-15)