Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Experiential learning of R-CRAN statistical program by using a generative AI model (Chat GPT)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2400-ZU2WW084
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Experiential learning of R-CRAN statistical program by using a generative AI model (Chat GPT)
Jednostka: Wydział Nauk Ekonomicznych
Grupy: Przedmioty wolnego wyboru dla II roku studiów zaocznych
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Kurs ma na celu wprowadzenie do statystycznego programu R-cran. Jest przeznaczony dla programu magisterskiego dla wszystkich, którzy chcą nauczyć się zaawansowanego oprogramowania statystycznego i używać go w analizie biznesowej oraz pracy naukowej. Programowanie w R-cran będzie nauczane w sposób eksperymentalny. Po krótkim wprowadzeniu, od studentów oczekuje się aktywnego wykorzystywania możliwości generatywnej sztucznej inteligencji (Chat GPT) do tworzenia własnych kodów. Kurs odbywa się w laboratorium komputerowym, ale w przypadku braku laboratoriów, studenci muszą pracować na własnych laptopach. Wymagania do zaliczenia: aktywność podczas zajęć oraz projekt grupowy.

Pełny opis:

Głównym celem tego kursu jest zapoznanie studentów z zaawansowanym oprogramowaniem statystycznym, co wymaga umiejętności programowania. Skoncentrujemy się na trzech kluczowych obszarach: i) tworzeniu efektywnego środowiska pracy, ii) organizacji różnych typów danych oraz iii) wizualizacji danych. Uczestnicy zdobędą niezbędną wiedzę z zakresu języka programowania R, aby skutecznie korzystać z pakietów R oraz samodzielnie tworzyć aplikacje wykorzystujące te zasoby. Ponadto kurs zapewnia wgląd w umiejętności informatyczne oraz praktyczne przykłady zastosowania analizy danych, motywując studentów do stosowania tych technik w ich własnych dziedzinach. Program nauczania jest podzielony na cztery bloki.

Programowanie w R-cran będzie nauczane metodami eksperymentalnymi. Po krótkim wprowadzeniu, studenci są zachęcani do aktywnego angażowania się w technologie generatywnej AI, takie jak ChatGPT, w celach programistycznych.

Blok 1: Wykorzystując swoje doświadczenie prowadzący przedstawi minimalne wprowadzenie do środowiska R tj. podstawowe elementy niezbędne do wykonania zadań analitycznych. Ten blok mocno wykorzystuje zasadę Pareto w swoim podejściu dydaktycznym. Przekazanie studentom podstawowy zestawu narzędzi pozwala przejść bezpośrednio do wykorzystania generatywnej AI w tworzenia własnych kodów.

Blok 2: Przegląd - Moduł ten bada możliwości oprogramowania do analizy różnych danych statystycznych.

Blok 3: Opanowanie - Skupienie na rozwijaniu umiejętności i wprowadzaniu zaawansowanych technik czyszczenia i przygotowywania danych.

Blok 4: Współpraca - Grupy podejmą projekty obejmujące czyszczenie i przygotowywanie danych. Od uczestników oczekuje się dzielenia się swoimi zbiorami danych i spostrzeżeniami dotyczącymi zarządzania takimi danymi.

Szacunkowy nakład pracy studenta:

Typ aktywności K (kontaktowe) S (samodzielne)

zajecia konwersatoryjne 12 0

konsultacje 3 0

przygotowanie do zajec 0 10

przygotowanie projektu zaliczeniowego 25

Razem 15 35 = 50

Literatura:

Kurs ten będzie oparty na Twoich własnych materiałach; docelowo materiały te przyjmą formę podręcznika/skryptu. Wykorzystane zostaną podręczniki internetowe (głównie w języku angielskim), takie jak:

• Wprowadzenie do metod badawczych, Eric van Holm [https://bookdown.org/ejvanholm/Textbook/]

• Wickham, H. i Grolemund, G. (2016). R jak nauka danych.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student:

• zna metodologie ilościowych badań społecznych i ekonomicznych,

UMIEJĘTNOŚCI

Student:

• osiąga biegłość w środowisku obliczeniowym R-CRAN,

• jest zdolny do przeprowadzenia zawansowanej analizy statystycznej pozyskanych danych,

• potrafi zintegrować R-CRAN z funkcjonalnościami AI,

• potrafi znaleźć związek między uzyskanymi wynikami a teorią ekonomiczną.

POSTAWY

Student:

• potrafi połączyć wiedzę ekonomiczną z pracą zawodową i innymi obszarami nauk społecznych,

• rozumie potrzebę posiadania „naukowej ciekawości”,

• wykazuje kompetencje w pracy zespołowej i angażowaniu się działania zespołowe.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Podstawą oceny są:

• aktywność podczas zajęć: studenci mają przygotować raport ze swojej pracy i zamieścić go na platformie Moodle do końca dnia (40% oceny),

• prezentacja raportu badawczego, który może być przygotowany w grupie do 3 osób (60% oceny).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-06-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Kopczewski
Prowadzący grup: Tomasz Kopczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The course aims to introduce the statistical program R-cran. It is dedicated to a master's program for all who want to learn advanced statistical software and use it in business analytics and scientific work. R-cran coding will be taught in an experimental way. After minimal introduction, students are expected to actively use the capabilities of generative AI (Chat GPT) to create their own codes. The course is taught in a computer lab, but if there is a shortage of labs, students have to work on their own laptops. The passing requirements: activity during classes and a group project.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

The primary objective of this course is to acquaint students with advanced statistical software, necessitating coding proficiency. We will concentrate on three key areas: i) setting up an efficient work environment, ii) organizing various data types, and iii) data visualization. Participants will gain essential knowledge in R programming language to effectively utilize R packages and independently create applications using these resources. Moreover, the course offers insights into IT skills and practical examples of data analysis applications, motivating students to apply these techniques in their respective fields. The curriculum is structured into four distinct segments.

R-cran programming will be taught through experimental methods. Following a brief introduction, students are encouraged to actively engage with generative AI technologies, like ChatGPT, for coding purposes.

Block 1: Introduction Using his experience, the lecturer will present a minimal introduction to the R environment, i.e. the basic elements necessary to perform analytical tasks. This block makes strong use of the Pareto principle in its teaching approach. Giving students a basic set of tools allows them to move directly to using generative AI to create their own codes.

Block 2: Overview This module explores the software's capabilities for analyzing a range of statistical data.

Block 3: Mastering The focus shifts to enhancing skills and introducing advanced techniques for data cleaning and preparation.

Block 4: Collaboration Groups will undertake projects involving data cleaning and preparation. Participants are expected to share their datasets and insights on managing such data.

Literatura: (tylko po angielsku)

This course will be based on your own materials and ultimately these materials will take the form of a textbook/script. Online textbooks (mainly in English) will be used, such as:

Introduction to Research Methods, Eric van Holm [https://bookdown.org/ejvanholm/Textbook/]

Wickham, H., & Grolemund, G. (2016). R for data science.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-174564f21 (2025-11-05)