Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza zaburzeń osobowości: Ustrukturalizowany wywiad kliniczny do badania zaburzeń osobowości z osi II DSM-IV (SCID-II)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-FS7-05
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Diagnoza zaburzeń osobowości: Ustrukturalizowany wywiad kliniczny do badania zaburzeń osobowości z osi II DSM-IV (SCID-II)
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Fakultety stosowane
Metodologia, Statystyka i Psychometria
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Kryteria naboru

1. lata studiów III-V

2. pierwszeństwo zapisów

Tryb prowadzenia:

w sali

Efekty uczenia się:

Poznanie siatki podstawowych terminów z zakresu psycholingwistyki, znajomość głównych kierunków badań nad językiem i procesami komunikowania się ludzi

Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:

Student

-umie przedstawić relacje pomiędzy wymiarem syntaktycznym, semantycznym i pragmatycznym języka

-ma uporządkowaną wiedzę na temat kompetencji językowej

i kompetencji komunikacyjnej (jakie są ich składniki, jakie przejawy, jakie ograniczenia)

Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:

Student

-potrafi ukazać związki języka z poznaniem i kulturą

-potrafi przytoczyć argumenty świadczące o wpływie dwujęzyczności na rozwój poznawczy

Efekty kształcenia w zakresie innych kompetencji:

Student

-rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (np. innych języków, w tym języka migowego)

- jest odpowiedzialny za słowo

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Bogdan Zawadzki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ćwiczenia dotyczą diagnozowania zaburzeń osobowości za pomocą Ustrukturalizowanego wywiad klinicznego do badania zaburzeń osobowości z osi II DSM-IV (SCID-II).

Literatura:

Ćw. 1. Millon, T., Davis, R. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.

Ćw. 1. Popiel, A., Keegan, E. (przyjęty do druku, 2017). Zaburzenia osobowości – krótkie wprowadzenie historyczne. Roczniki Psychologiczne, 20(2).

Ćw. 2. Millon, T., Davis, R. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia: Rozdział 10. Osobowość schizoidalna (s 417-457); Rozdział 11. Osobowość schizotypowa (s 460-499); Osobowość paranoiczna (502-551). Rozdział 5.Osobowość unikająca (s 187-228); Rozdział 6. Osobowość obsesyjno-kompulsyjna (s. 231-275); Rozdział 7. Osobowość zależna (277-314).

Ćw. 3. Millon, T., Davis, R. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia: Rozdział 8. Osobowość histrioniczna (s. 317-361); Rozdział 13. Osobowość z pogranicza (s. 554-603).

Ćw. 3. Popiel A.(2011) Zaburzenie osobowości z pogranicza wyzwanie terapeutyczne. Psychiatria, 8,2, 64-79.

Ćw. 4. Millon, T., Davis, R. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia: Rozdział 4. Osobowość antyspołeczna (s. 135-183); Rozdział 9. Osobowość narcystyczna (s. 364-414).

Ćw. 5. Furnham, A., Richards, S. C., Paulhus, D. L. (2013).The Dark Triad of Personality: A 10 year review. Social and Personality Psychology Compass, 7/3, 199–216.

Ćw. 6. Zawadzki, B. (2009). Pięcioczynnikowa Teoria Osobowości a zaburzenia psychiczne. W: J. Siuta (red.), Diagnoza osobowości. Inwentarz NEO-PI-R w teorii i praktyce (s. 220-237). Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Ćw. 6. Zawadzki, B. (przyjęty do druku, 2017). Lokalizacja zaburzeń osobowości w Kołowym Modelu Metacech Osobowości. Roczniki Psychologiczne, 20(2).

Ćw. 7. Furnham, A., Milner, R., Akhtar, R., De Fruyt, F. (2014). A review of the measures designed to assess DSM-5 personality disorders. Psychology, 5, 1646-1686.

Ćw. 8. Zawadzki, B., Popiel, A., Pragłowska, E., Newman, C. (przyjęty do druku, 2017). Specyfika dezadaptacyjnych przekonań w zaburzeniach osobowości: charakterystyka psychometryczna polskiej translacji i trawestacji Kwestionariusza Przekonań (Personality Beliefs Questionnaire). Roczniki Psychologiczne, 20(2).

Ćw. 8. Staniaszek, K., Popiel, A. (przyjęty do druku, 2017). Diagnoza wczesnych schematów dezadaptacyjnych – opracowanie i walidacja polskiej skróconej wersji Kwestionariusza Schematów Younga (YSQ-S3-PL). Roczniki Psychologiczne, 20(2).

Ćw. 9-14. First, M. B., Gibbon, M., Spitzer, R. L., Williams, J. B, Benjamin, L. S. (2010). [red. wyd. pol. Zawadzki, B., Popiel, A., Pragłowska, E.]. Ustrukturalizowany wywiad kliniczny do badania zaburzeń osobowości z osi II DSM IV (SCID-II). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.

Ćw. 15. Strus, W., Rowiński, T., Cieciuch, J., Kowalska-Dąbrowska, M., Czuma, I., Żechowski, C. (przyjęty do druku, 2017). Patologiczna Wielka Piątka: próba zbudowania pomostu pomiędzy psychiatryczną klasyfikacją zaburzeń a cechowym modelem osobowości zdrowej. Roczniki Psychologiczne, 20(2).

Literatura dodatkowa (nieobowiązkowa):

Ćw. 1. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD 10. Badawcze kryteria diagnostyczne (1998). Kraków–Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Ćw. 1. American Psychiatric Association (2008). Kryteria diagnostyczne według DSM-IV-TR. Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner.

Ćw. 2. Rosell, D. R. Futterman, S. E., McMaster, A., Siever, L. J. (2014). Schizotypal personality disorder: A current review. Current Psychiatry Reports, 16:452. DOI 10.1007/s11920-014-0452-1.

Ćw. 2. Triebwasser, J., Chemerinski, E., Roussos, P., Siever, L. J. (2012). Schizoid personality disorder. Journal of Personality Disorders, 26(6), 919–926.

Ćw. 2. Triebwasser, J., Chemerinski, E., Roussos, P., Siever, L. J. (2013). Paranoid personality disorder. Journal of Personality Disorders, 27(6), pp. 795–805.

Ćw. 2. Weinbrecht, A., Schulze, R., Boettcher, J., Renneberg, B. (2016). Avoidant personality disorder: A current review. Current Psychiatry Reports, 18: 29. DOI 10.1007/s11920-016-0665-6.

Ćw. 2. Disney, K. L. (2013). Dependent personality disorder: A critical review. Clinical Psychology Review, 33, 1184–1196.

Ćw. 2. Diedrich, A., Voderholzer, U. (2015). Obsessive–Compulsive personality disorder: A current review. Current Psychiatry Reports, 17: 2. DOI 10.1007/s11920-014-0547-8.

Ćw. 4. Hare, R. D., Neumann, C. S. (2008). Psychopathy as a clinical and empirical construct. Annual Review od Clinical Psychology, 4, 217-246. doi: 10.1146/annurev.clinpsy.3.022806.091452

Ćw. 4. Glenn, A. L., Johnson, A. K., Raine, A. (2013). Antisocial personality disorder: A current review. Current Psychiatry Reports, 15:427. DOI 10.1007/s11920-013-0427-7.

Ćw. 4. Ronningstam, E. (2010). Narcissistic personality disorder: A current review. Current Psychiatry Reports, 12:68–75. DOI 10.1007/s11920-009-0084-z.

Ćw. 6. Strus, W., Cieciuch, J, Rowiński, T. (2014). The Circumplex of Personality Metatraits: A synthesizing model of personality based on the Big Five. Review of General Psychology, 18, 273–286.

Ćw. 6. Simms, L. J., Yufik. T., Gros, D. F. (2010). Incremental validity of Positive and Negative Valence in predicting personality disorder. Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment, 1 (2), 77–86.

Ćw. 15. American Psychiatric Association (2015). Kryteria diagnostyczne według DSM-5. Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)