Biologiczne mechanizmy zachowania I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-OB1Z-3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Biologiczne mechanizmy zachowania I |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Zajęcia obligatoryjne Zajęcia obligatoryjne Psychologia 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów pierwszego roku psychologii z podstawową wiedzą dotyczącą biologicznych mechanizmów leżących u podstaw związku mózg-zachowanie oraz dostarczenie ram pojęciowych do dalszego kształcenia na kierunku psychologia. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po zakończeniu kursu student: - zna budowę i działanie komórki nerwowej i glejowej - zna mechanizm przewodzenia impulsu nerwowego w neuronie i w synapsie - zna działanie podstawowych neurohormonów i neurotransmiterów - zna budowę i działanie ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego człowieka - zna relacje funkcjonalne zachodzące między aktywnością ośrodkowego układu nerwowego a czynnościami poznawczymi, ruchowymi i emocjonalnymi człowieka - zna podstawowe mechanizmy odpowiedzialne za odbiór bodźców zewnętrznych w receptorach - zna neurofizjologiczne mechanizmy regulacji aktywności mięśni i organów wewnętrznych - zna podstawowe metody pomiaru psychofizjologicznego oraz biologiczne mechanizmy leżące u podłoża mierzonych zmiennych UMIEJĘTNOŚCI Po zakończeniu kursu student: - umie wskazać na schematach i rysunkach oraz nazwać struktury obwodowego i ośrodkowego układu nerwowego - umie rozróżnić na rysunkach elementy neuronu - umie powiązać aktywność organów wewnętrznych z poszczególnymi gałęziami OUN - umie powiązać zjawiska sensoryczne i ruchowe z poszczególnymi elementami OUN - umie połączyć zjawiska sensoryczne z działaniem układu nerwowego i receptorów - rozróżnia sygnały elektrofizjologiczne: EKG, EMG, GSR i EEG - umie ocenić, jak zmiany poziomu podstawowych neurohormonów i neurotransmiterów wpłyną na zachowanie i funkcjonowanie psychiczne człowieka - umie zaproponować techniki pomiaru i procedury eksperymentalne do badania procesów poznawczych i emocjonalnych KOMPETENCJE SPOŁECZNE Po zakończeniu kursu student: - rozumie, że złożony charakter powiązań między badaniami psychologicznymi a innymi obszarami wiedzy sprawia, że dziedziny te stale się rozwijają, z czego wynika konieczność ciągłego uczenia się i uaktualniania posiadanej wiedzy - jest świadom własnych ograniczeń jako psychologa i wie, kiedy zwrócić się do ekspertów we właściwej dziedzinie nauki lub praktyki |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WT SEM
SEM
SEM
SEM
ŚR SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
CZ SEM
SEM
SEM
SEM
PT SEM
SEM
SEM
SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Rynkiewicz, Marta Sobańska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Bala, Julia Kluska, Ewa Malinowska, Agnieszka Olejnik, Andrzej Rynkiewicz, Jakub Skałbania, Marta Sobańska, Aleksandra Świderska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Seminarium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów pierwszego roku psychologii z podstawową wiedzą dotyczącą biologicznych mechanizmów leżących u podstaw związku mózg-zachowanie oraz dostarczenie ram pojęciowych do dalszego kształcenia na kierunku psychologia. Na kursie omówiona zostanie budowa i funkcjonowanie układu nerwowego człowieka. Studenci zapoznają się z aktualnym stanem wiedzy na temat biologicznego podłoża różnych form doznań psychicznych oraz form zachowania. Przedstawione zostaną właściwości neuronów i komórek glejowych, podstawowe podziały anatomiczne układu nerwowego oraz podstawy jego funkcjonowania, a także neurobiologiczne mechanizmy percepcji, zachowań ruchowych, emocji, stresu, pamięci, uczenia się i mowy. Ponadto studenci zapoznają się ze współczesnymi metodami badania struktury i pracy ośrodkowego układu nerwowego. |
|
Literatura: |
Jaśkowski, P. (2009). Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł. Warszawa: VIZJAPRESS&IT. Kalat, J. W. (2007). Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa: PWN. Sadowski, B. (2012). Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Warszawa: PWN. Walsh, K., Darby D. (2014). Neuropsychologia kliniczna (Wydanie 5; rozdział 2). Sopot: GWP. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.