Umiejętności akademickie
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-OB1Z-6 |
| Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
| Nazwa przedmiotu: | Umiejętności akademickie |
| Jednostka: | Wydział Psychologii |
| Grupy: |
Zajęcia obligatoryjne Zajęcia obligatoryjne Psychologia 1 rok |
| Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Tryb prowadzenia: | w sali |
| Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie studentów pierwszego roku w podstawowe umiejętności akademickie niezbędne na dalszych etapach studiowania. Uzyskane umiejętności będą podstawą do opracowywania prac naukowych z zakresu psychologii. |
| Pełny opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie studentów pierwszego roku w podstawowe umiejętności akademickie niezbędne na dalszych etapach studiowania. Uzyskane umiejętności będą podstawą do opracowywania prac naukowych z zakresu psychologii. Podczas seminarium studenci zostaną wprowadzeni w zasady naukowego myślenia, korzystania ze źródeł naukowych oraz prezentowania. Tematy zajęć: 1. Zajęcia wprowadzające; wybór wstępnego tematu pracy 2. Konsultacje tematów 3. Przeszukiwanie literatury i elektronicznych baz danych 4. Dobór danych do pracy – krytyczne myślenie; sporządzanie notatek z literatury 5. Tworzenie planu pracy; struktura prac naukowych 6. Praca z artykułem naukowym 7. Abstrakt i słowa kluczowe 8. Cytowanie literatury - styl APA 9. Konsultacje pracy zaliczeniowej 10. Konsultacje pracy zaliczeniowej 11. Zasady tworzenia i wygłaszania prezentacji 12. Oddanie prac i wstępna ocena formalna 13. Prezentacje 14. Prezentacje 15. Omówienie prac |
| Literatura: |
Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA. Warszawa: Liberi Libri. Jordan, C. H., Zanna, M. P. (1999). How to read a journal article in social psychology? W: R. F. Baumeister (red.), The Self in Social Psychology (s. 461-470). Philadelphia: Psychology Press. |
| Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student: - zna specyfikę języka naukowego psychologii, rozróżnia pojęcia naukowe i potoczne - zna terminologię i główne nurty psychologii naukowej - zna podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i stosuje je w swoim postępowaniu. UMIEJĘTNOŚCI Student: - potrafi wybrać dane z literatury potwierdzające stawiane tezy - potrafi rozumować i wyprowadzać wnioski zgodnie z zasadami logiki oraz dostrzegać podstawowe błędy logiczne w rozumowaniu innych ludzi - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z różnych źródeł - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów, opartych na krytycznej analizie literatury - potrafi samodzielnie opracować pisemnie wybrane zagadnienie, zgodnie z zasadami obowiązującymi w pracach o charakterze naukowym. POSTAWY Student: - potrafi współpracować w grupie, przyjmując w niej różne role - jest świadomy własnych ograniczeń, wynikających z wczesnego etapu nabywania wiedzy - rozumie potrzebę stałego samokształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Zuzanna Toeplitz | |
| Prowadzący grup: | Maria Babińska, Katarzyna Bajkowska, Mikołaj Bojnarowicz, Agnieszka Burnos, Mateusz Choiński, Katarzyna Drabarek, Jeremiasz Górniak, Grażyna Katra, Daniel Pankowski, Martyna Popławska, Dominika Pruszczak, Zuzanna Toeplitz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Zuzanna Toeplitz | |
| Prowadzący grup: | Agnieszka Burnos, Mateusz Choiński, Katarzyna Drabarek, Jeremiasz Górniak, Grażyna Katra, Karolina Marcinkowska, Daniel Pankowski, Martyna Popławska, Zuzanna Toeplitz, Julia Tokarz, Anna Żurawska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
| Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie studentów pierwszego roku w podstawowe umiejętności akademickie niezbędne na dalszych etapach studiowania. Uzyskane umiejętności będą podstawą do pisania prac w trakcie studiów – kolejno empirycznej i magisterskiej, a także w przyszłości – pisania artykułów naukowych z dziedziny psychologii. |
|
| Pełny opis: |
Podstawowe umiejętności nabywane w trakcie kursu obejmują: poszukiwanie ważnych z punktu widzenia psychologii tematów, poszukiwanie literatury, tworzenie merytorycznego konspektu pracy, posługiwanie się terminologią psychologiczną, znajomość standardów pisania pracy zgodnych z APA. Uczestnicy będą także uczyli się prezentowania prac empirycznych. Ważnym elementem zajęć jest krytyczne myślenie, w tym zasady korzystania z technologii AI. Część zajęć to seminaria, na których dyskutowane będą proponowane przez uczestników tematy do opracowania, druga część to ćwiczenia, np. z pisania streszczenia. Każdy z uczestników będzie prezentował wybraną pracę empiryczną. |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
