Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teorie zaburzeń rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP302-02
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teorie zaburzeń rodziny
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia kliniczna dziecka i rodziny
Strona przedmiotu: https://www.facebook.com/szymon.krzysztof.77
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Skrócony opis:

Wykład poświęcony jest prezentacji głównych teorii dotyczących zaburzeń funkcjonowania rodziny tj. podejścia psychodynamicznego, poznawczo-behawioralnego, transgeneracyjnego, podejścia Bowena oraz Stierlina, klasycznych szkół systemowych tj. strukturalnej i strategicznej oraz szkół postsystemowych. Przedstawione zostaną założenia każdej ze szkół i sposoby ujmowania zaburzenia. W drugiej części kursu omówione zostaną wybrane problemy rodzin osób z zaburzeniami psychicznymi, osób uzależnionych, rodzin z problemem przemocy, a także rodzin osób starszych.

Efekty uczenia się:

- Znajomość głównych szkół terapii rodzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Szymon Chrząstowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

"Wykład poświęcony jest prezentacji głównych teorii dotyczących zaburzeń funkcjonowania rodziny, tj. podejścia psychodynamicznego, poznawczo-behawioralnego, transgeneracyjnego, podejścia Helma Stierlina, klasycznych szkół systemowych, tj. strukturalnej, strategicznej i komunikacyjnej, oraz szkół postsystemowych. Przedstawione zostaną założenia każdej ze szkół i sposoby ujmowania zaburzenia. Prezentacje poszczególnych zagadnień zamyka wykład dotyczący narracyjnej terapii więzi.

Szczególna uwaga zostanie poświęcona porównaniu poszczególnych modeli zaburzeń funkcjonowania rodziny oraz różnicom między terapią rodzin a terapią indywidualną. Ważnym elementem wykładu jest również pokazanie związków między problemami dzieci a zaburzonym funkcjonowaniem ich rodzin.

Jeśli dalej wahasz się, czy zapisać się na ten kurs, to pomyśl, że w jego trakcie posłuchasz piosenek Mariach Carry oraz Alicji Majewskiej.

https://www.youtube.com/watch?v=zochPeuCI5Q

https://www.youtube.com/watch?v=9un0ZU8HZO8

Dlaczego akurat tych, dowiesz się podczas wykładu!

"

Literatura:

"Tryjarska, B. (2006). Terapia Rodzin. W: L. Grzesiuk (red.) Psychoterapia. Praktyka. Podręcznik Akademicki (s. 75-142). Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury Eneteia.

de Barbaro, B. (red.) (1997).Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. s.31-109

Chrząstowski, S. i de Barbaro, B. Postmodernistyczne inspiracje w psychoterapii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. s. 19-85

Bujnowska J., Chrząstowski, S. (2010). Narracyjna terapia więzi – próba integracji teorii przywiązania z terapią systemową i narracyjną. Nowiny Psychologiczne, 1, 69-88"

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)