Problemy kliniczne i pomoc psychologiczna dla małego dziecka i jego rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP302-04 | Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Problemy kliniczne i pomoc psychologiczna dla małego dziecka i jego rodziny | ||
Jednostka: | Wydział Psychologii | ||
Grupy: |
Psychologia kliniczna dziecka i rodziny |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
||
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z sytuacją psychologiczną małych dzieci i ich rodzin z perspektywy rozwojowej i klinicznej. Zajęcia dotyczą problematyki rozwoju psychicznego dzieci w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym i przedszkolnym, najczęściej występujących w tym okresie trudności rozwojowych i problemów klinicznych, jak również różnych form pomocy psychologicznej dziecku i jego rodzinie. |
||
Pełny opis: |
Program zajęć składa się z trzech części. W części pierwszej przedstawione zostaną podstawowe ramy teoretyczne, pozwalające na zrozumienie zarówno zmian rozwojowych jak i problemów klinicznych dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa w kontekście relacji z rodzicami. W części drugiej omówione zostaną najczęstsze problemy rozwojowe i kliniczne. Część trzecia poświęcona została zagadnieniom profilaktyki, wczesnej interwencji, poradnictwa i psychoterapii adresowanych do małych dzieci i ich rodzin, jak również roli współpracy interdyscyplinarnej. Zajęcia będą obejmowały analizę wielu przykładów klinicznych oraz różnego typu zadania praktyczne. Szczegółowe zagadnienia: • Rozwój psychiczny i jego zaburzenia w ujęciu transakcyjnym i kontekstualnym; czynniki ryzyka oraz mechanizmy chroniące • Temperament w ujęciu rozwojowym Mary Rothbart; temperament a problemy kliniczne małych dzieci i funkcjonowanie rodziny • Rozwój więzi emocjonalnej i jego zaburzenia • Rozwój poczucia siebie w ujęciu Daniela Sterna - implikacje dla zrozumienia problemów klinicznych małych dzieci • Rozwój intersubiektywności w ujęciu Colwyna Trevarthena; - implikacje dla zrozumienia problemów klinicznych małych dzieci • Rozwój samoregulacji jako rama do zrozumienia problemów klinicznych małego dziecka i jego rodziny • Specyfika diagnozy psychologicznej w odniesieniu do małego dziecka i jego rodziny; znaczenie klasyfikacji diagnostycznych na przykładzie DC:0-3R; • Interakcje rodziców i dzieci - znaczenie diagnostyczne i terapeutyczne • Typowe problemy kliniczne okresu wczesnego dzieciństwa: trudności ze snem, karmieniem, zaburzenia regulacji, zaburzenia lęku separacyjnego, zaburzenia adaptacyjne i inne • Małe dziecko z grupy ryzyka zaburzeń rozwoju i jego rodzina na przykładzie wcześniactwa • Małe dziecko z niepełnosprawnością i jego rodzina • Małe dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i jego rodzina • Wczesna interwencja psychologiczna dla dziecka i rodziny; znaczenie współpracy interdyscyplinarnej • Poradnictwo i psychoterapia; zagadnienia etyczne |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza- student: –- opisuje sytuację psychologiczną małego dziecka i jego rodziców w ujęciu rozwojowym i klinicznym - charakteryzuje i analizuje typowe problemy kliniczne dzieci w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym i przedszkolnym z różnych perspektyw teoretycznych (np. podejście interpersonalne, podejście interakcyjno - poznawcze) - wyjaśnia mechanizmy zaburzeń dziecka odwołując się do teorii psychopatologii - rozpoznaje etyczne problemy związane z diagnozą i pomocą psychologiczną dla małych dzieci i ich rodzin Umiejętności – student: - przygotowuje plan obserwacji niemowlęcia, dziecka w wieku poniemowlęcym oraz w wieku przedszkolnym - analizuje dane obserwacyjne zarejestrowane na wideo odwołując się do znanych mu teorii psychopatologii - przygotowuje plan rozmowy z rodzicami - przeprowadza analizę studium rodziny małego dziecka pod kątem planu pomocy psychologicznej (stawia hipotezy, planuje działania diagnostyczne i interwencyjne, planuje sposób oceny efektów działań) Postawy- student: - zachowuje krytycyzm do postawionych przez siebie hipotez interpretacyjnych - jest uwrażliwiony na potencjalne wyzwania etyczne w pracy psychologa z małym dzieckiem i jego rodziną -rozumie potrzebę współpracy interdyscyplinarnej i potrafi wymienić związane z nią korzyści dla rodziny objętej pomocą psychologiczną, ale też możliwe wyzwania etyczne. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności. Ocena ciągła (przygotowanie do zajęć, aktywność). - praca w grupach - 10% oceny końcowej - praca śródsemestralna - 20% oceny końcowej - kolokwium - 70% oceny końcowej Kryteria oceny końcowej: 51-60% dst 61-70% dst+ 71-80% db 81-90% db+ 91-99% bdb |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grażyna Kmita | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grażyna Kmita | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.