Psychoterapia dzieci i młodzieży - podstawowe zjawiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP302-17 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychoterapia dzieci i młodzieży - podstawowe zjawiska |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia kliniczna dziecka i rodziny |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Kurs jest obowiązkowy dla studentów Specjalizacji Psychologia Kliniczna Dziecka i Rodziny |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony jest namysłowi nad podstawowymi zjawiskami w psychoterapii dzieci i młodzieży. Szczególna uwaga będzie skoncentrowana na pracy z rodzicami i ich roli w procesie leczenia dzieci. Dominującą teoretyczną płaszczyzną odniesienia będzie teoria psychodynamicza. Poznamy jej początki i współczesne twierdzenia. Będziemy odwoływać się także do teorii poznawczych i systemowych. Dokonamy krytycznej oceny wybranych elementów teorii w aspekcie ich użyteczności w pracy klinicznej i psychoterapii dzieci i młodzieży. Tezy teoretyczne będą bogate ilustrowane przy pomocy materiału klinicznego pochodzącego z praktyki klinicznej osoby prowadzącej. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie. Szkolenie w psychoterapii dzieci i młodzieży. Problemy etyczne 2. Specyfika terapii dzieci w ujęciu psychodynamicznym – perspektywa historyczna i współczesna. Istota terapii dzieci w nurcie behawioralno-poznawczym. 3. Diagnoza w terapii dzieci i młodzieży. Czy diagnoza poprzez terapię jest zjawiskiem uzasadnionym teoretycznie i klinicznie? 4. Diagnoza poziomu rozwoju Ja cielesnego. Miejsce ciała i cielesności w psychoterapii dzieci Różne podejścia teoretyczne. 5. Diagnoza problemów dziecka i sposobu funkcjonowania jego rodziców. Formułowanie prognozy procesu psychoterapii 6. Wprowadzenie do problematyki przeniesienia. Diagnoza przeniesienia 7. Opór w terapii dzieci i młodzieży – opór dzieci czy opór rodziców? 8. Praca z rodzicami w terapii dzieci i młodzieży 9. Przeciwprzeniesienie psychoterapeuty 10. Specyfika psychoterapii młodzieży 11. Elementy twórcze w psychoterapii; zjawisko korektywnego doświadczenia emocjonalnego 12. Kończenie terapii. Kiedy wiadomo, że można kończyć terapię dziecka i jego rodziny? Co to znaczy „udana" terapia? |
Literatura: |
Kendall, Ph. C. (2010). (red.), Terapia dzieci i młodzieży. Procedury poznawczo-behawioralne. Kraków: Wydawnictwo UJ. (Wybrane rozdziały) McWilliams, N. (2009). Diagnoza psychoanalityczna. Gdańsk: GWP (rozdz. 2, s. 64-87). Schier, K. (2000). Terapia psychoanalityczna dzieci i młodzieży: przeniesienie. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Schier, K. (2007). Problemy etyczne w psychoterapii dzieci. W: A. I. Brzezińska, Z. Toeplitz (red.). Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży. (s. 223-236). Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. Schier, K. (2006). Faeton – dramat dorastania dziecka adoptowanego (s. 66-77) oraz Chiron – trauma utraty i proces żałoby psychicznej w procesie psychoanalizy adolescenta (s. 91-108). W: K. Schier, M. Zalewska (2006). Krewni i znajomi Edypa. Kliniczne studia dzieci i ich rodziców. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe Scholar. Schier, K. (2012). Psychoterapia psychoanalityczna dzieci i młodzieży. W. I. Namysłowska (red.). Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydanie II rozszerzone i uaktualnione. (489-513). Wydawnictwo Lekarskie PZWL: Warszawa. Summers, R. F., Barber, J. P. (2014). Terapia psychodynamiczna. Praktyka oparta na dowodach. Kraków. Wydawnictwo UJ. (rozdział 4, 10 i 14). Totton, N. (2011). Body psychotherapy. An introduction. Maidenhead, Philadelphia: Open University Press (wybrane rozdziały). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Studenci: – Poznają podstawowe zjawiska w psychoterapii dzieci i młodzieży – Rozumieją specyfikę diagnozy funkcjonowania psychicznego w podejściu psychodynamicznym Postawy. Studenci: – Potrafią poddać refleksji istotę trudności w pracy psychoterapeutycznej z dziećmi i młodzieżą – Mogą dostrzec związek między zachowaniem pacjenta dziecięcego w procesie psychoterapii i przeciwprzeniesieniem terapeuty Umiejętności. Studenci: – Zdobędą umiejętności dotyczące stosowania wiedzy psychologicznej w kontakcie z dzieckiem i jego rodziną – Będą w stanie rozpoznać zasady wyboru najlepszych metod pomocy psychologicznej dla dziecka, pacjenta młodzieżowego lub rodziny |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (możliwe są dwie nieobecności) Kolokwium zaliczeniowe – 100% |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gambin, Małgorzata Woźniak-Prus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Kurs poświęcony jest przedstawieniu podstawowych zjawisk w psychoterapii dzieci i młodzieży. Przedstawione będą różne nurty stosowane w pracy terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą w tym psychodynamiczny, poznawczo-behawioralny, humanistyczny (niedyrektywna terapia oparta o zabawę, podejście Gestalt). Omawiane będą też metody terapii oparte o mentalizację czy uważność. Szczególna uwaga będzie skoncentrowana na pracy z rodzicami i ich roli w procesie leczenia dzieci. Dokonamy krytycznej oceny wybranych elementów teorii w aspekcie ich użyteczności w pracy klinicznej i psychoterapii dzieci i młodzieży. Tezy teoretyczne będą ilustrowane przy pomocy materiału klinicznego pochodzącego z praktyki klinicznej osób prowadzących oraz wzbogacone ćwiczeniami praktycznymi. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Biała, M. (1994). Teoria zabawy według koncepcji D. W. Winnicotta, Nowiny Psychologiczne, 4, 25-28. Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Praktyka. (wybrane rozdziały ) Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Problemy pacjentów (wybrane rozdziały) Kendall, P., Hedtke, K. A. (2013). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci. Podręcznik terapeuty, Gdańsk: GWP. Kołakowski, A., Pisula, A. (2014). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP (wybrane rozdziały) Landreth, G. ( 2016). Terapia zabawą. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (wybrane fragmenty). Oaklander, V. (2006). Hidden treasure. (wybrane fragment) Stallard, P. (2006). Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi. Poznań:Zysk i S-ka Toeplitz, Z. (2019). Niepełnoletni jako klient psychologa w: J. Brzeziński, B. Chyrowicz, Z. Toeplitz, M. Toeplitz-Winiewska (red.), Etyka zawodu psychologa (s. 427-447). Warszawa: PWN Woźniak-Prus, M., Gambin, M. (2016). Niedyrektywna terapia zabawą skoncentrowana na dziecku w pracy z dziećmi chorymi somatycznie. W: L. Zabłocka-Żytka, E. Sokołowska (Red). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Warszawa: Diffin Literatura uzupełniająca: Axline, V. (1986). Dibs in Search Of Self . Nowy Jork: The Random House Publishing Group Oaklander, V. (2021). Okna do naszych dzieci. Terapia dzieci i młodzieży w podejściu Gestalt. Oficyna Związek Otwarty |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.