Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Jak osiągać swoje cele? Teoria i praktyka psychologii motywacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP309-20
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Jak osiągać swoje cele? Teoria i praktyka psychologii motywacji
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Wspieranie rozwoju osobowości
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem seminarium jest przedstawienie uczestnikom klasycznych i współczesnych podejść do ludzkiej motywacji ze szczególnym naciskiem na kontekst realizowania celów. Omówione oraz przećwiczone zostaną metody, które wspomagają skuteczne osiąganie celów osobistych i zawodowych. Zaprezentowane zostaną także ich podstawy teoretyczne. Zajęcia będą miały formę zarówno wykładu, jak i dyskusji, pracy w grupach oraz ćwiczeń. Podczas seminarium zostanie przeprowadzony jeden krótki sprawdzian pisemny i jeden dłuższy, podsumowujący zajęcia. Oprócz tego wymagana będzie krótka praca pisemna.

Pełny opis:

Pełny opis:

1. Wprowadzenie

Omówienie kwestii organizacyjnych i zasad zaliczenia. Poznanie się. Podstawowe pojęcia (motywacja, samoregulacja, samokontrola, cel).

2. Klasyczne teorie motywacji

Od behawioryzmu i psychoanalizy, do psychologii humanistycznej i poznawczej.

Łukaszewski, W. (2001). Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych. [w:] Strelau, J (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki, T2 (s. 427-440). Gdańsk: GWP.

3. Cele i cybernetyka – model kontroli działania

Carver, C. S. i Scheier, M. F. (2012). Cybernetic control processes and the self-regulation of behavior. [w:] Ryan, R.M. (Red.), Oxford Handbook of Human Motivation (s. 28-42). New York, NY: Oxford University Press.

4. Jak formułować swoje cele?

Locke, E.A. i Latham, G.P. (2002). Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey. American Psychologist, 57, 705–717.

5. Cele, procesy poznawcze i mózg: modele procesów dualnych

Hofmann, W., Friese, M. i Strack, F. (2009). Impulse and self-control from a dual-systems perspective. Perspective on Psychological Science, 4(2), 162–176.

6. Mam cel, ale go nie realizuję – prokrastynacja

Steel, P. (2007). The nature of procrastination : A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory Failure. Psychological Bulletin 133(1), 65–94.

7. Czy pozytywne myślenie wspiera osiąganie celów?

Oettingen, G. (2012). Future thought and behaviour change. European Review of Social Psychology, 23(1), 1-63.

8. Planowanie poszczególnych etapów celu

Praca z celem na linii czasu – ćwiczenie.

9. Jak wdrażać zachowanie? Intencje implementacji

Gollwitzer, P. M., (2014). Weakness of the will: Is a quick fix possible? Motivation and Emotion, 38(3), 305-322.

10. Wiara w swoje kompetencje – poczucie własnej skuteczności

Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37(2), 122–147.

11. Przekonania a realizacja celów

Dweck, C. S., Chiu, C., i Hong, Y. (1995). Implicit theories and their role in judgments and reactions: A world from two perspectives. Psychological Inquiry, 6(4), 267–285.

12. Jak kształtować motywację wewnętrzną? Teoria autodeterminacji

Ryan, R. M., i Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78.

13. Cele i buddyzm: uważność

Teper, R., i Inzlicht, M. (2013). Meditation, mindfulness and executive control: The importance of emotional acceptance and brain-based performance monitoring. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 8, 85–92.

14. Cele i buddyzm: samowspółczucie

Barnard, L. K., i Curry, J. F. (2011). Self-compassion: Conceptualizations, correlates, & interventions. Review of General Psychology, 15(4), 289-303.

15. Egzamin

Efekty uczenia się:

Wiedza

- zna podstawowe koncepcje motywacji

- definiuje zasadnicze pojęcia z zakresu psychologii motywacji

- wymienia mechanizmy, na których oparte są poszczególne metody praktyczne

Umiejętności

- potrafi formułować swoje cele

- potrafi planować ich osiągnięcie

- potrafi wdrażać, monitorować oraz modyfikować zachowania prowadzące do celu

Postawy

- rozumie złożoność procesów wpływających na osiąganie celów

- postrzega motywację jako zjawisko wielowymiarowe, integrujące wiele subdyscyplin psychologii

- ocenia skuteczność metod, które mają wspierać osiąganie celów

Metody i kryteria oceniania:

Wymagana jest obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności).

Praca pisemna: raport dotyczący zastosowania metod z zajęć do osiągnięcia własnego celu – 30% oceny końcowej.

Kolokwium w połowie semestru: 20% oceny końcowej.

Egzamin: 50% oceny końcowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jan Jędrzejczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)