Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Coaching jako metoda

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP309-23
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Coaching jako metoda
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Wspieranie rozwoju osobowości
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Ukończone i zaliczone zajęcia wymagane do realizacji wcześniej w ramach danej specjalizacji.


Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z coachingiem jako metodą wspierania jednostek i zespołów, w tym przede wszystkim w organizacjach. A zatem pokazanie, jakim celom może służyć coaching w organizacji, jakie są jego uwarunkowania i wyznaczniki jego skuteczności. Wykład dostarcza wiedzę o coachingu, definicjach, podejściach, a także planowaniu i realizowaniu coachingu w organizacji. Wskazuje na kluczowe korzyści dla organizacji z wdrożenia coachingu, ale też zwraca uwagę na wyzwania i ograniczenia towarzyszące wykorzystaniu coachingu w rozwoju zasobów ludzkich w organizacjach.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- na temat coachingu jako metody oraz porównanie do innych form wspierania rozwoju jednostek i zespołów,

- na temat planowania i realizacji coachingu w organizacji,

- znajomość zasad etycznych i zawierania kontraktu w coachingu,

- przykładowych projektów badawczych dotyczących coachingu.

Postawy:

- odpowiedzialność i profesjonalizm w realizacji coachingu.

Umiejętności:

- rozumienia specyfiki coachingu jako metody oraz jego realizacji w organizacji, w tym: planowanie coachingu, zawieranie kontraktu z klientem i umowy z organizacją.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Kobylińska
Prowadzący grup: Mirosława Huflejt-Łukasik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z coachingiem jako metodą wspierania jednostek i zespołów, w tym przede wszystkim w organizacjach. A zatem pokazanie, jakim celom może służyć coaching w organizacji, jakie są jego uwarunkowania i wyznaczniki jego skuteczności. Wykład dostarcza wiedzę o coachingu, definicjach, podejściach, rodzajach coachingu, a także planowaniu i realizowaniu coachingu w organizacji. Wskazuje na kluczowe korzyści dla osób i organizacji z korzystania z coachingu. Zwraca też uwagę na wyzwania i ograniczenia towarzyszące wykorzystaniu coachingu w rozwoju zasobów ludzkich w organizacjach.

Literatura:

Huflejt-Łukasik, M. (2010). The practical meaning of a coaching contract. W: L.D. Czarkowska (red.). Coaching as a method of developing human potential, 245-252. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

• Huflejt-Łukasik, M. (2010). Zasady etyczne w psychoterapii i w coachingu. W: W. Kaczyńska (red.), Wokół etyki służb społecznych. Wydanie II rozszerzone. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.53-370. Warszawa: Eneteia.

• Huflejt-Łukasik, M., (2012). Coaching a psychoterapia. www.treco.pl.

• Huflejt-Łukasik, M., Peczko, B. (2012). Coaching. W: L. Grzesiuk, H. Suszek, Psychoterapia. Pogranicza. Warszawa: Eneteia.

• Huflejt-Łukasik, M., Turkowski, P. (2011). Funkcje coachingu w organizacji i dobór coacha. W: L.D. Czarkowska (red.). Coaching katalizator rozwoju organizacji, 124-138. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

• Huflejt-Łukasik, M., Turkowski, P., Zawiłowski, G. (2014). Coaching w organizacji: coaching a zarządzanie. W: L. D. Czarkowska, Coaching transformacyjny jako droga ku energii, 41-53. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.

• Huflejt-Łukasik, M., Zawiłowski, G., Budkowski, M. (2015). Co powinien wiedzieć i potrafić profesjonalny coach: jak wybierać coachów do organizacji. W: L. D. Czarkowska, Business coaching jako dźwignia rozwoju przedsiębiorczości, 67-88. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.

• Huflejt-Łukasik, M., Zawiłowski, G., Jędrzejczyk, J. (2017). Współpraca i motywacja w zespole - jak budować poprzez coaching W: L. D. Czarkowska, Coaching jako klucz do motywacji wewnętrznej, 161-177. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.

• Zawiłowski, G., Huflejt-Łukasik, M., Skoniecki. M. (2016). Dialog w coachingu – zwykła rozmowa czy profesjonalne narzędzie? W: L. D. Czarkowska, Coaching jako konstruktywny dialog, 105-121. Warszawa: Wydawnictwo Poltext

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)