Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Consumers, Media Platforms and Democracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-DSdz3CMPDen
Kod Erasmus / ISCED: 04.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Consumers, Media Platforms and Democracy
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: Konwersatoria English dla DSM i DSZFR dzienne
Przedmioty 4EU+ (z oferty jednostek dydaktycznych)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiot będzie prowadzony w formie interaktywnego seminarium.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie praw jednostki, postrzeganej zarówno jako konsument jak i obywatel, na platformach medialnych. Kurs przedstawia ryzyka dla praw obywatela i konsumenta do wolności słowa, wolności i pluralizmu mediów oraz kontrastuje je z obecnymi i proponowanymi rozwiązaniami prawnymi. Zajęcia skupiają się na sytuacji w Unii Europejskiej, okazjonalnie czerpiąc przykłady z zagranicy.

Zajęcia poruszają następujące tematy:

1. Pluralizm mediów, wolność słowa - perspektywa prawnoczłowiecza

2. Rynki medialne dzisiaj - podobieństwa i różnice między mediami tradycyjnymi, a platformami medialnymi

3. Nowe rozwiązania regulacyjne w UE - jak DMA, DSA, EMFA wpłyną na prawa jednostek na platformach medialnych

4. Wpływ platform mediów społecznościowych na jednostki

5. Prawo do prawdy? Media informacyjne, a prawa konsumenta/obywatela

6. Prawo konkurencji, a media - czy to “rynek jak każdy inny”?

Zajęcia składają się z części wykładowej z prezentacją omawianych tematów i części interaktywnej, zakładającej studium przypadków i dyskusję.

Literatura:

Brogi, Elda (2020). “The media pluralism monitor: Conceptualizing media pluralism for the online environment”.Profesional de la información, v. 29, n. 5, e290529.

Barrie Sander, Democratic Disruption in the Age of Social Media: Between Marketized and Structural Conceptions of Human Rights Law, European Journal of International Law, Volume 32, Issue 1, February 2021, Pages 159–193, https://doi.org/10.1093/ejil/chab022

CAUFFMAN C, GOANTA C. A New Order: The Digital Services Act and Consumer Protection. European Journal of Risk Regulation. 2021;12(4):758-774. doi:10.1017/err.2021.8

Armando J. Garcia Pires, Media pluralism and competition, Eur J Law Econ (2017) 43:255–283, DOI 10.1007/s10657-016-9548-x

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu, student:

- widzi znaczenie wolności słowa i pluralizmu mediów dla demokracji

- dostrzega różnicę w funkcjonowaniu mediów tradycyjnych i platform medialnych

- rozumie nowe rozwiązania prawne przyjęte przez UE w zakresie regulacji platform medialnych

- potrafi wskazać przysługujące konsumentom prawa w odniesieniu do mediów, platform mediów społecznościowych

- wskazuje szanse i zagrożenia dla mediów płynące z transakcji rynkowych i ich oceny

Metody i kryteria oceniania:

Wymagany jest aktywny udział w zajęciach, w tym w części interaktywnej i dyskusjach. Ocenie podlegać będzie również prezentacja pracy grupowej (tematy zostaną przedstawione na zajęciach).

Dozwolona jest jedna nieobecność w semestrze.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Dziewanowska, Marta Sznajder
Prowadzący grup: Marta Sznajder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Przedmiot dedykowany programowi:

4EU+KURSY

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)