Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

New approaches to leadership in business

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-DSz3NALBen
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: New approaches to leadership in business
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: Konwersatoria English dla DSM i DSZFR zaoczne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Z biegiem czasu przywództwo zyskało coraz większe zapotrzebowanie z różnych powodów. Istnieje ciągłe zapotrzebowanie na silnych liderów zarówno ze strony podmiotów zewnętrznych, jak i wewnętrznych. Menedżerowie muszą poruszać się wśród niezgodnych i sprzecznych wymagań, zamiast realizować własne, spersonalizowane rozwiązania. Oczekiwania zorientowane na relacje i wewnętrzna wydajność zorientowana na zadania mogą być sprzeczne z oczekiwaniami pracowników i ładu korporacyjnego. Aby pozostać konkurencyjnymi, organizacje muszą stosować określone zachowania zachęcające do innowacji i rozwoju. Co więcej, kierowanie start-upem różni się od kierowania firmą o ugruntowanej pozycji lub organizacją sektora publicznego. W szczególności kwestionowanie czegoś jest działaniem, które przynosi rozwój i innowacje, a ostatecznie skuteczne przywództwo w konkurencyjnym środowisku.

Pełny opis:

Głównym celem kursu jest rozwinięcie zdolności analitycznych studentów w celu zrozumienia wielowymiarowej roli liderów, a w szczególności umożliwienie im zrozumienia zadania zmiany i rozwoju. Kurs będzie integrował teorię i praktykę, ponieważ główne teorie przywództwa będą pokryte wraz z przywództwem i efektywnością menedżerską w organizacjach.

1) Natura przywództwa, główne typy teorii przywództwa. Główne perspektywy w teorii przywództwa, kluczowe zmienne w teoriach przywództwa.

2) Różne podejścia do przywództwa, tj. podejście oparte na cechach, podejście oparte na zachowaniu, podejście oparte na władzy i wpływie, podejście sytuacyjne, podejście oparte na wartościach.

3) Współczesne podejścia do przywództwa: Przywództwo transakcyjne i Przywództwo transformacyjne, Przywództwo służebne, Przywództwo charyzmatyczne, Przywództwo autentyczne.

4) Sytuacja przywódcza i przywództwo adaptacyjne, Model Stewarta determinantów sytuacyjnych. Samoocena umiejętności przywódczych.

5) Podejmowanie decyzji i upełnomocnienie przez liderów, Przywództwo partycypacyjne, Normatywny model decyzji, Upełnomocnienie psychologiczne.

6) Przywództwo charyzmatyczne i transformacyjne, Przewodzenie zmianom i innowacjom.

Literatura:

Reference Book

Yukl, G. A., & Gardner III, W. L. (2020). Leadership in organizations. Global edition. utg. Essex: Pearson.

Reference Research Papers

Schedlitzki, D., & Edwards, G. (2021). Studying leadership: Traditional and critical approaches. Sage.

Grint, K. (1997). Leadership: Classical, contemporary, and critical approaches. Oxford University Press.

Voegtlin, C., Patzer, M., & Scherer, A. G. (2012). Responsible leadership in global business: A new approach to leadership and its multi-level outcomes. Journal of business ethics, 105(1), 1-16.

Cinnioğlu, H. (2020). A Review of Modern Leadership Styles in Perspective of Industry 4.01. Agile Business Leadership Methods for Industry 4.0.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Identyfikuje kluczowe aspekty teoretyczne i praktyczne perspektywy przywództwa, opisuje, jak działa skuteczny lider.

Znajomość nowoczesnych podejść do przywództwa i sposobów ich wdrażania w miejscu pracy.

Rozumie rolę skutecznego przywództwa w strategii organizacyjnej.

Umiejętności

Skutecznie komunikuje się z innymi w sposób werbalny i niewerbalny.

Potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role.

Poprawa umiejętności społecznych w kontaktach z różnymi ludźmi.

Poprawa w zakresie podejmowania decyzji i wzmacniania pozycji.

Kompetencje

Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz skutecznego wpływania na innych.

Odpowiedzialność za podejmowane działania i ich wpływ na innych.

Stosuje koncepcje i techniki przywództwa w miejscu pracy.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach (10%)

Udział w zajęciach (20%)

Projekt, praca w grupach (70%)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Dziewanowska, Muhammad Kamran
Prowadzący grup: Muhammad Kamran
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)