Podstawy zarządzania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-MSEM1PZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.001
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy zarządzania |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty dla 1 roku MSEMen realizowane na Wydziale Zarządzania UW sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Pełny opis: |
WYKŁADY: 1. Zarządzanie – podstawowe pojęcia i definicje: • Definicje zarządzania; • Pojęcie i istota zarządzania; • Istota zarządzania na poziomie organizacji; • Istota zarządzania na poziomie procesu; • Istota zarządzania na poziomie stanowiska; • Zarządzanie – nauka, praktyka, czy sztuka? 2. Charakterystyka organizacji: • Pojęcie i definiowanie organizacji; • Systemowe ujęcie organizacji, • Rodzaje organizacji: • Interesariusze i środowisko organizacji. 3. Szkoły i kierunki zarządzania: • Klasyczna szkoła zarządzania; • Szkoła behawioralna; • Szkoła ilościowa (matematyczna); • Podejście systemowe; • Podejście sytuacyjne; • Podejście integrujące. 4. Analiza procesu decyzyjnego w organizacji: • Decyzje i proces decyzyjny; • Problem i rozwiązywanie problemów; • Uwarunkowania procesu decyzyjnego; • Teoria decyzji, modele i techniki jej podejmowania. 5. Zarządzanie celami i planowanie w organizacji: • Cele organizacji i zarządzanie poprzez cele; • Istota i cele planowania; • Etapy planowania; • Metody i techniki planowania; • Rodzaje planów i ich przydatność; • Bariery planowania. 6. Zarządzanie strategiczne: • Istota zarządzania strategicznego; • Strategia – istota, cechy i funkcje; • Etaty przygotowania i wdrażania strategii; • Analiza strategiczna i jej metody; • Zasady zarządzania strategicznego; • Rodzaje strategii. 7. Organizowanie w zarządzaniu : • istota i etapy organizowania, • formalizacja organizacji, • struktury organizacyjne i ich typy, • uwarunkowania wyboru struktur organizacyjnych. 8. Zarządzanie zmianą: • Cykl życia organizacji i jej zmian; • Rodzaje zmian organizacji; • Przygotowanie zmian w organizacji; • Modele procesu zmian; • Innowacyjność i przedsiębiorczość w organizacji; • Zachowanie wobec zmian. • Modele i rodzaje władzy oraz autorytetu; • Istota i źródła przywództwa; • Style zachowania się menedżera w pracy; • Style kierowania i przewodzenia; • Siatka kierownicza; • Zakres i uwarunkowania delegowania władzy. • Istota motywacji i motywowania; • Modele motywacji: • Teorie motywacji: • Wynagrodzenie i niematerialne formy motywacji; • Zasady motywowania pracowników. 11. Zarządzanie zasobami ludzkimi: • Istota zarządzania zasobami ludzkimi; • Planowanie zatrudnienia; • Rekrutacja pracowników; • Ocena pracy; • Rozwój zasobów ludzkich; • Zarządzanie przez konflikt w organizacji; 12. Kultura i etyka w organizacji: • Pojęcie kultury organizacyjnej; • Model kultury organizacyjnej wg E. Scheina; • Funkcje kultury organizacyjnej; • Typologie kultur; • Uwarunkowania kultury organizacyjnej; • Zarządzanie przez kulturę; • Etyka w zarządzaniu. 13.Społeczna odpowiedzialność organizacji: • Zakres i rodzaje odpowiedzialności organizacji; • Istota społecznej odpowiedzialności organizacji w ujęciu historycznym; • Wybrane modele społecznej odpowiedzialności organizacji; • Wybrane programy CRS; • Instrumenty wprowadzania CRS przez organizację. 14. Kontrola i controlling: • Istota kontroli w organizacji; • Podstawowe rodzaje kontroli; • Zarządzanie procesami kontroli; • Funkcje i dysfunkcje kontroli; • Controlling w zarządzaniu – jego istota, rodzaje i zastosowanie; 15.Umiędzynarodowienie i zarządzanie międzynarodowe: • Istota i uwarunkowania umiędzynarodowienia; • Rodzaje i formy umiędzynarodowienia działalności organizacji; • Podstawowe teorie umiędzynarodowienia organizacji; • Zarządzanie organizacją międzynarodową. ĆWICZENIA: 1. Wprowadzenie do zarządzania: • Omówienie programu, sposobu prowadzenia zajęć i zasad zaliczania; • Istota zarządzania i jego definiowanie; • Podstawowe pojęcia w zarządzaniu; • Koncepcje zarządzania; • Charakterystyka metody analizy przypadku (case study). 2. Struktury organizacyjne: • Istota organizacji i jej cele; • Struktury organizacyjne i ich typy; • Zalety i wady różnych struktur organizacyjnych; • Role organizacyjne i więź organizacyjna; • Istota i etapy organizowania; • Projektowanie struktury organizacyjnej; • Uwarunkowania wyboru struktur organizacyjnych; • Rozpiętość kierowania i podział władzy w organizacji. 3. Otoczenie organizacji i jego analiza: • Otoczenie organizacji i jego rodzaje; • Stosunki między organizacją i otoczeniem; • Istota i zakres analizy otoczenia organizacji; • Metody analizy makrootoczenia; • Metody analizy mikrootoczenia; • Przydatność metod analizy otoczenia. 4. Podejmowanie decyzji w organizacji: • Decyzje i proces decyzyjny; • Problem i rozwiązywanie problemów; • Uwarunkowania procesu decyzyjnego; • Teoria decyzji, modele i techniki jej podejmowania. 5. Planowanie i zarządzanie strategiczne w organizacji: • Istota i cele planowania; • Etapy przygotowania planów; • Istota i rodzaje strategii organizacji; • Model strategii; • Główne teorie strategii; • Formułowanie strategii organizacji; • Wdrażanie strategii organizacji; • Bariery planowania oraz przygotowania i wdrażania strategii. • Wybrane metody analizy bieżącej i strategicznej organizacji. 6. Zachowania organizacyjne: • Menedżer i jego rola w kierowaniu organizacją; • Podejścia do kierowania i przywództwa w organizacji; • Podejścia do motywowania pracowników w organizacji; • Zarządzanie potencjałem społecznym organizacji. 7. Kultura organizacyjna: • Pojęcie kultury organizacyjnej; • Typologie kultur; • Uwarunkowania kultury organizacyjnej; • Badanie kultury organizacyjnej; • Tworzenie kultury organizacyjnej; • Zarządzanie przez kulturę; • Kultura organizacyjna a efektywność. 8. Zarządzanie operacjami: • Proces wytwórczy i jego struktura; • Istota działalności operacyjnej i jej roli w strategii organizacji; • Zarządzanie operacjami w cyklu procesu. • Model łańcucha wartości Portera; • Zarządzanie produkcją i przetwórstwem; • Zarządzanie zakupami; • Zarządzanie zapasami: • Rola logistyki i usług posprzedażowych w tworzeniu wartości dodanej; 9. Marketing: • Pojęcie marketingu; • Miejsce marketingu w działalności organizacji; • Kompozycja marketingowa i model STP; • Cykl życia produktu i innowacje produktowe; • Strategie marketingowe. 10. Podsumowanie i zaliczenie zajęć: • Podsumowanie zajęć; • Powtórzenie omawianych zagadnień; • Przygotowanie do egzaminu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Griffin R. W.: Podstawy zarządzania organizacjami. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca: 1. Organizacja i zarządzanie w zarysie – praca zbiorowa pod redakcją J. Bogdanienki, Wyd. Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010. 2. Zarządzanie, organizacje i organizowanie – praca zbiorowa pod redakcją K. Klincewicza, Wyd. Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016. 3. Zarządzanie. Teoria i praktyka – praca zbiorowa pod redakcją A. K. Koźmińskiego i W. Piotrowskiego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010. 4. Zarządzanie. Tradycja i nowoczesność – praca zbiorowa pod redakcją J. Bogdanienki i W. Piotrowskiego, PWE, Warszawa 2013. 5. Koźmiński A., Jemielniak D., Latusek-Jurczak D.: Zasady zarządzania, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2014. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin przeprowadzony zdalnie na platformie Kampus, przy czym ocena końcowa opiera się na teście egzaminacyjnym jednokrotnego wyboru. Sposób wyliczania oceny z testu egzaminacyjnego: 0 – 55% ocena 2.0 56 – 65% ocena 3.0 66 – 75% ocena 3.5 76 – 85% ocena 4.0 86 – 95 ocena 4.5 96 – 100% ocena 5.0 Aby zostać dopuszczonym do egzaminu należy uzyskać zaliczenie ćwiczeń. Osoby, które nie zdały egzaminu w pierwszym terminie, mogą przystąpić do egzaminu w sesji poprawkowej. Ćwiczenia: Zaliczenie na podstawie uzyskanych punktów: za prace grupowe i indywidualne (max. 150 punktów) oraz aktywność (max. 28 punktów), Poszczególne prace cząstkowe będą realizowane jako prace indywidualne lub zespołowe. Na każdych zajęciach będzie przeprowadzone przynajmniej jedno zadanie punktowane, a po każdych zajęciach zadawane będą prace domowe mające formę lektur uzupełniających lub studiów przypadków. Część zadań będzie wykonywana podczas zajęć, a część w domu. Każda praca powinna być oddana w ściśle określonym terminie i formie, ustalonym na zajęciach (nie ma możliwości późniejszego oddania pracy ani usprawiedliwienia jej nieoddania – oznacza to utratę punktów zaliczeniowych). Sposób wyliczenia oceny z ćwiczeń jest podobny, jak wyliczenia oceny z testu egzaminacyjnego, tzn. osoby, które nie uzyskają co najmniej 56% punktów zaliczeniowych, otrzymują ocenę ndst (2) w pierwszym terminie itd. Dozwolone są 3 nieobecności na zajęciach w semestrze, a każda kolejna musi zostać zaliczona na dyżurze. Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem koniecznym do podchodzenia do egzaminu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Wiatrak | |
Prowadzący grup: | Michał Mijal, Andrzej Wiatrak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Wiatrak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Klimczuk-Kochańska, Michał Mijal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.