Zachowania organizacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-MSEM1ZO |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.002
|
Nazwa przedmiotu: | Zachowania organizacyjne |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty dla 1 roku MSEMen realizowane na Wydziale Zarządzania UW sem letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
1. Kształtowanie własnej efektywności i kariery zawodowej w organizacji Zarządzanie sobą w czasie. Koncepcja perspektyw czasowych Ph. Zimbardo Podnoszenie skuteczności pracy intelektualnej Atuty i słabości, szanse i ograniczenia w budowaniu kariery zawodowej Modele kariery zawodowej a indywidualny rozwój menedżera 2. Psychiczne podstawy zachowania człowieka w organizacji Osobowość i temperament a uczestnictwo w organizacji Kształtowanie własnego wizerunku w relacjach społecznych Zachowanie w sytuacjach trudnych i stres organizacyjny Inteligencja emocjonalna w pracy 3. Poczucie sprawstwa Umiejscowienie poczucia kontroli Zapobieganie wyuczonej bezradności Koncepcja wyuczonego optymizmu M. Seligmana 4. Komunikacja interpersonalna w organizacji Informacja zwrotna w relacjach interpersonalnych. Modele komunikacji Werbalne i niewerbalne aspekty porozumiewania się Bariery komunikacyjne i ich przełamywanie 5. Motywacyjne uwarunkowania zachowania się w organizacji Skuteczność koncepcji motywacji w praktyce zarządzania Modyfikacja zachowania – zmiana nawyków Warunki i programy uczestniczenia w organizacji Warunki motywacji autonomicznej 6. Uczestnictwo w organizacji Kontrakt społeczny i psychologiczny Zaangażowanie organizacyjne 7. Zachowanie w grupie i budowanie zespołu Atrybuty grupy: wartości, normy, role, struktury Budowanie zwartości grupy. Efekt synergii Zagrożenia efektywności grupy Leadership 8. Konflikt organizacyjny Organizacja jako gra społeczna. Interesy i atuty aktorów Etiologia i dynamika konfliktu Strategie negocjacyjne w konflikcie 9. Kultura organizacyjna i wpływ społeczny Modele i metody diagnozowania kultury organizacyjnej Kultura organizacyjna a narodowa Metody obrony przed manipulacją 10. Kreatywność i twórcze rozwiązywanie problemów Indywidualny i grupowy wymiar kreatywności Heurystyki w rozwiązywaniu problemów menedżerskich Rozwój postawy i kompetencji twórczych Pokonywanie barier myślenia twórczego |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Robbins P.S., Judge T.A. 2012. Zachowania w organizacji, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Literatura uzupełniająca: • Brooks I. 2018. Organisational behavior. Individuals, Groups and Organisation, UK: Pearson • Kuc B., Moczydłowska J. 2009. Zachowania organizacyjne. Podręcznik akademicki. Warszawa: Difin • Kożusznik B. 2014. Zachowanie człowieka w organizacji, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne • Makin P., Cooper C., Cox Ch. 2000. Organizacje a kontrakt psychologiczny, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Quiz, pytania prawda/fałsz, jednokrotnego wyboru; 60% pytań o podstawową wiedzę, 40% pytań problemowych, kompetencyjnych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.