University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Organizational Strategy

General data

Course ID: 2600-MSFRdz2SO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Organizational Strategy
Name in Polish: Strategia organizacji
Organizational unit: Faculty of Management
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku MSZFiR dzienne sem. zimowy
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description:

The lecture is designed to present the basic concepts and methods of forming an organization's strategy in relation to its environment.

Full description: (in Polish)

Wykład

1. (problematyczna) Definicja strategii firmy

- ewolucja definicji strategii

- wyzwania związane z podejmowaniem strategicznych decyzji

- historia i kamienie milowe dyscypliny

- szkoły strategii: planistyczna, ewolucyjna, pozycyjna, zasobowa, prostych reguł

2. Model strategii krok po kroku

- konstruowanie strategii

- rola misji

- definiowanie domeny strategicznej czyli granic organizacji – główne wymiary

- w poszukiwaniu przewagi konkurencyjnej

- formułowanie celów i priorytetów – zasady formułowania i ograniczania tego procesu

- funkcjonalne programy działania

3. Nadawanie sensu otoczeniu i metody analizy otoczenia organizacji

- trendy

- scenariusze

- PEST

- Diament konkurencyjności

- Analiza interesariuszy

- 5 sił Portera

- Model GE

- Analiza grup strategicznych

4. Logika modelu biznesowego organizacji i diagnozy organizacji

- Teoria cyklu życia firmy. Diagnoza organizacji w różnych fazach życia

- Opcje wzrostu strategicznego

- Analiza sił i słabości / SWOT

- Zasoby i umiejętności

- Typy modeli biznesowych

- Łańcuch wartości

- Metody portfelowe

5. Przywództwo i odpowiedzialność. Pasja i dyscyplina strategii

- istota i znaczenie pasji oraz eksperymentów w budowie strategii

- budowa hipotezy strategicznej – pasja i jej tworzywo

- podstawowe cechy strategii

- główne błędy popełniane w budowie strategii

Bibliography:

Basic literature:

K. Obłój: Organization strategy, PWE, 2014

Additional literature:

K Obłój, Think strategically!, Poltex 2022

M. Ciszewska-Mlinaric, K. Obłój, A. Wąsowska: Corporate strategy, Wolters Kluwer, 2015

K. Obłój: Passion and discipline of strategy, Poltext 2013

R. Rumelt: Good strategy, bad strategy, 2015

R. Grant, Contemporary analysis of strategy, KLUWER 2011

M.E. Porter: Porter on competition, PWE, 2001

Journals: Strategic Management Journal, Long Range Planning, Harvard Business Review

Learning outcomes: (in Polish)

Po zaliczeniu przedmiotu student/studentka:

w zakresie wiedzy:

• poprawnie posługuje się terminologią z zarządzania strategią w kontekście organizacji (K_W01)

• rozpoznaje definicje strategii firmy, ewolucję tej koncepcji oraz wyzwania związane z podejmowaniem decyzji strategicznych, z uwzględnieniem różnych szkół strategii i ich historycznego kontekstu (K_W02)

• rozpoznaje etapy budowania strategii firmy, w tym definiowanie misji, domeny strategicznej oraz wyznaczanie celów i priorytetów, z uwzględnieniem przewagi konkurencyjnej i programów działania (K_W02)

• rozróżnia metody analizy otoczenia organizacji, takie jak analiza PEST, 5 sił Portera, diament konkurencyjności, analiza interesariuszy i grup strategicznych (K_W02)

• rozróżnia kluczowe trendy i scenariusze strategiczne (K_W02)

• rozpoznaje kluczowe elementy modelu biznesowego organizacji, w tym cykl życia firmy, analizę SWOT, zasoby i umiejętności, opcje wzrostu strategicznego oraz różne typy modeli biznesowych (K_W02)

w zakresie umiejętności:

• diagnozuje problemy strategiczne związane z funkcjonowaniem organizacji oraz ich modelem biznesowym (K_U01)

• interpretuje wpływ procesów ekonomicznych i społecznych na strategie organizacji oraz ich znaczenie w podejmowaniu decyzji i alokacji zasobów. (K_U02)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Efekty uczenia. Efekty uczenia z wykładu weryfikowane będą w trakcie egzaminu w formie testu.

Wykład:

- Test (100 %)

0-50% – ocena 2

51-60%– ocena 3

61-70 % – ocena 3,5

71-80 % – ocena 4

81-90 % – ocena 4,5

91-100 % – ocena 5

Classes in period "Winter semester 2024/25" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Małgorzata Kuczara
Group instructors: Małgorzata Kuczara, Michał Rogatko
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Examination
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-a1f734a9b (2025-06-25)