Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Strategia organizacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-MSFRdz2SO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Strategia organizacji
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku MSZFiR dzienne sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład ma na celu zaprezentowanie podstawowych pojęć i metod kształtowania strategii organizacji w relacji do jej otoczenia.

Pełny opis:

Wykład

1. (problematyczna) Definicja strategii firmy

- ewolucja definicji strategii

- wyzwania związane z podejmowaniem strategicznych decyzji

- historia i kamienie milowe dyscypliny

- szkoły strategii: planistyczna, ewolucyjna, pozycyjna, zasobowa, prostych reguł

2. Model strategii krok po kroku

- konstruowanie strategii

- rola misji

- definiowanie domeny strategicznej czyli granic organizacji – główne wymiary

- w poszukiwaniu przewagi konkurencyjnej

- formułowanie celów i priorytetów – zasady formułowania i ograniczania tego procesu

- funkcjonalne programy działania

3. Nadawanie sensu otoczeniu i metody analizy otoczenia organizacji

- trendy

- scenariusze

- PEST

- Diament konkurencyjności

- Analiza interesariuszy

- 5 sił Portera

- Model GE

- Analiza grup strategicznych

4. Logika modelu biznesowego organizacji i diagnozy organizacji

- Teoria cyklu życia firmy. Diagnoza organizacji w różnych fazach życia

- Opcje wzrostu strategicznego

- Analiza sił i słabości / SWOT

- Zasoby i umiejętności

- Typy modeli biznesowych

- Łańcuch wartości

- Metody portfelowe

5. Przywództwo i odpowiedzialność. Pasja i dyscyplina strategii

- istota i znaczenie pasji oraz eksperymentów w budowie strategii

- budowa hipotezy strategicznej – pasja i jej tworzywo

- podstawowe cechy strategii

- główne błędy popełniane w budowie strategii

Literatura:

Literatura podstawowa:

K. Obłój: Strategia organizacji, PWE, 2014

Literatura dodatkowa:

K Obłój, Myśl strategicznie!, Poltex 2022

M. Ciszewska-Mlinaric, K. Obłój, A. Wąsowska: Strategia korporacji, Wolters Kluwer, 2015

K. Obłój: Pasja i dyscyplina strategii, Poltext 2013

R. Rumelt: Dobra strategia, zła strategia, 2015

R. Grant, Współczesna analiza strategii, KLUWER 2011

M.E. Porter: Porter o konkurencji, PWE, 2001

Efekty uczenia się:

Po zaliczeniu przedmiotu student/studentka:

w zakresie wiedzy:

• poprawnie posługuje się terminologią z zarządzania strategią w kontekście organizacji (K_W01)

• rozpoznaje definicje strategii firmy, ewolucję tej koncepcji oraz wyzwania związane z podejmowaniem decyzji strategicznych, z uwzględnieniem różnych szkół strategii i ich historycznego kontekstu (K_W02)

• rozpoznaje etapy budowania strategii firmy, w tym definiowanie misji, domeny strategicznej oraz wyznaczanie celów i priorytetów, z uwzględnieniem przewagi konkurencyjnej i programów działania (K_W02)

• rozróżnia metody analizy otoczenia organizacji, takie jak analiza PEST, 5 sił Portera, diament konkurencyjności, analiza interesariuszy i grup strategicznych (K_W02)

• rozróżnia kluczowe trendy i scenariusze strategiczne (K_W02)

• rozpoznaje kluczowe elementy modelu biznesowego organizacji, w tym cykl życia firmy, analizę SWOT, zasoby i umiejętności, opcje wzrostu strategicznego oraz różne typy modeli biznesowych (K_W02)

w zakresie umiejętności:

• diagnozuje problemy strategiczne związane z funkcjonowaniem organizacji oraz ich modelem biznesowym (K_U01)

• interpretuje wpływ procesów ekonomicznych i społecznych na strategie organizacji oraz ich znaczenie w podejmowaniu decyzji i alokacji zasobów. (K_U02)

Metody i kryteria oceniania:

Efekty uczenia. Efekty uczenia z wykładu weryfikowane będą w trakcie egzaminu w formie testu.

Wykład:

- Test (100 %)

0-50% – ocena 2

51-60%– ocena 3

61-70 % – ocena 3,5

71-80 % – ocena 4

81-90 % – ocena 4,5

91-100 % – ocena 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kuczara
Prowadzący grup: Małgorzata Kuczara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kuczara
Prowadzący grup: Małgorzata Kuczara, Michał Rogatko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-c345f6b74 (2024-12-18)