Etyka w biznesie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-MSMdz2EB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka w biznesie |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku MSM dzienne sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
"Etyka w biznesie" zapewnia kompleksowe wprowadzenie do etycznych podstaw działalności gospodarczej, łącząc teoretyczne ramy etyki z praktycznymi aspektami zarządzania. Porusza tematykę etyki opisowej i normatywnej, kognitywizmu i nonkognitywizmu w teoriach moralności, a także różnorodne podejścia do etyki w kontekście biznesowym, w tym utylitaryzm, kantyzm i relatywizm. Zajmuje się także związkami między rynkiem a sprawiedliwością, analizując etykę zysku, kapitalizmu, teorie sprawiedliwości oraz etyczne podejścia do zarządzania biznesem. Obejmuje również praktyczne aspekty, takie jak kodeksy etyczne, programy antykorupcyjne, etyczne inwestowanie oraz wyzwania związane z korupcją, mobbingiem i dyskryminacją. Program kursu podkreśla znaczenie zrównoważonego rozwoju i ekologii w strategiach biznesowych oraz zachęca do krytycznego myślenia o etycznych aspektach działalności gospodarczej. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Zakres i cel etyki biznesu: - miejsce etyki biznesu w zarządzaniu, - etyka – filozofia – biznes - etyka deksryptywana/preskryptywna - krytyczna analiza etyczna - postępowanie badawcze w etyce biznesu - moralność, osąd moralny. - teorie moralności: kognitywizm, nonkognitywizm, konsekwencjalizm, nonkonsekwencjalizm, - etyki religijne, - utylitaryzm, kantyzm, relatywizm etyczny 2. Rynek, biznes i sprawiedliwość: - etyka i zysk, - kapitalizm i sprawiedliwość, - teoria sprawiedliwości Rawlsa, - podejście Friedmana, - teoria interesariuszy Freemana, - wizja unit ariańska, - separatystyczna, integracyjna, 3. Kodeksy i programy etyczne: - wartości i ich systemy, - rodzaje, struktura, treść kodeksów, - proces projektowania i wdrażania. 4. Etyka ekologiczna: - ekologia, - ochrona środowiska i zrównoważony rozwój w biznesie, - świadomość ekologiczna, - ekologia głęboka Naessa, - humanizm ekologiczny Skolimowskiego, - ekologia społeczna Znanieckiego. 5. Etyczna strona inwestowania: - społecznie odpowiedzialne inwestycje, - czynniki ESG, - zielone inwestowanie, - inwestycje oparte na systemach religijnych, - społecznie odpowiedzialne indeksy giełdowe, 6. Korupcja i nadużycia finansowe w biznesie: - mechanizm korupcyjny, - cele działań korupcyjnych, - rodzaje łapówek, - problemy w procedurach przetargowych, - programy antykorupcyjne, - pranie pieniędzy (istota problemu, schemat systemu przeciwdziałania, działania organizacji nadzorujących: ONZ, UE, Financial Action Task Force), - piramidy finansowe (typy, schemat Ponziego, Madoff, Amber Gold) 7. Mobbing i dyskryminacja: - znamiona i fazy mobbingu, - molestowanie, - procedury antymobbingowe, - dyskryminacja, kryteria dyskryminacyjne, dyskryminacja ze względu na płeć, wiek, rasowa, - segregacja pionowa i pozioma, - dyskryminacja w rekrutacji i selekcji, w awansach, - szklany sufit i jego odmiany, sabotaż i anomia pracownicza, - Whistleblowing. |
Literatura: |
Podstawowa pozycja: A. Crane, A., D. Matten. (2013). Business Ethics, 2nd ed. Oxford: Oxford University Press. |
Efekty uczenia się: |
Student/Studentka po ukończeniu kursu: W zakresie wiedzy: • Zna i rozumie terminologię i podstawowe modele teoretyczne w zakresie etyki w biznesie (K_W01) • Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady, procedury i praktyki dotyczące działalności marketingowej różnych typów organizacji (K_W02). • Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu regulacje prawne dotyczące funkcjonowania organizacji i w zakresie etycznym (K_W04). • Zna i rozumie procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne i ekologiczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji, w szczególności w odniesieniu do etyki w biznesie (K_W05). • Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości w kontekście etycznym(K_W06). W zakresie umiejętności: • Potrafi wykorzystać teorię etyki do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych funkcjonowaniem organizacji na rynku (K¬_U01). • Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji w zakresie etyki w biznesie (K_U06). W zakresie postaw: • Gotów jest do przestrzegania standardów etycznych związanych z działalnością gospodarczą (K_K03). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu: – Egzamin pisemny - test wielokrotnego wyboru (100% oceny) – Do egzaminu mogą przystąpić osoby zapisane na kurs. – Minimalna liczba punktów z egzaminu – 60 punktów (60%). Łącznie podczas egzaminu będzie można zdobyć 100 punktów, których liczba będzie określała końcową ocenę: 0 – 60 punktów (0 – 60%) ocena 2.0 61 – 67 punktów (61 – 67%) ocena 3.0 68 – 75 punktów (68 – 75%) ocena 3.5 76 – 85 punktów (76 – 85%) ocena 4.0 86 – 95punktów (86 – 95%) ocena 4.5 96 – 100 punktów (96 – 100%) ocena 5.0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Łudzińska | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Botwina, Karolina Łudzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.