Analiza strategiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-MSMz1abAS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza strategiczna |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty specjalnościowe dla 1 roku MSM zaoczne sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedstawienie podstawowego pakietu analiz strategicznych użytecznych dla studenta w dalszym toku studiów, ale również dla studenta, jako przyszłego analityka czy menedżera. Zajęcia na tym przedmiocie rozpoczynają się od określenia definicji zarządzania strategicznego oraz jego głównych elementów. Szczególna uwaga zostanie poświęcona problemowi przewagi konkurencyjnej organizacji oraz głównym cechom dobrze sformułowanych strategii. Zagadnienia poruszane na zajęciach będą dotyczą metod analizy dalekiego i bliskiego otoczenia organizacji, przeprowadzania diagnozy silnych i słabych stron organizacji, dokonywania na tej podstawie wyborów w zakresie decyzyji strategicznych dotyczących domeny, przewagi, celów oraz funkcjonalnych programów działania oraz wdrażania strategii. Zajęcia poświęcone są m.in. praktyce metod i technik analizy strategicznej otoczenia, diagnozy organizacji oraz praktyce budowy i wdrażania strategii. |
Pełny opis: |
1. Pojęcie analizy strategicznej – błędy poznawcze 2. Model wyborów strategicznych (Obłoja) 3. Analiza SWOT – rozpoznanie obszarów analitycznych (wewnątrz i na zewnątrz organizacji) 4. Strategiczna diagnoza otoczenia organizacji a. PEST/PESTEL b. Diament konkurencyjności Portera c. Model 5 sił Portera d. Analiza interesariuszy e. Mapy grup strategicznych f. Analiza sieci wartości (value net/PARTS) 5. Strategiczna diagnoza organizacji a. Pryzmat teorii gier b. Jeszcze o SWOT/TOWS – budowanie profilu konkurencyjnego c. VRIO d. Strategia „błękitnego oceanu” e. Łańcuch wartości Portera f. Inne podejścia do kwestii łańcucha wartości 6. Analiza sieci a. Struktura sieci |
Literatura: |
Podstawowa: Obłój K., Strategia organizacji, PWE, 2014 Ciszewska-Mlinarič M., Obłój K., Wąsowska A., Strategia korporacji, WN, 2021 Uzupełniająca: Obłój K., Myśl strategicznie!, Poltext, 2022 Obłój K., Pasja i dyscyplina strategii, Poltext, 2016 Obłój K., Praktyka strategii firmy, Poltext, 2020 Grant R.M., Contemporary Strategy Analysis, WILEY, 2020 Zdziarski M., Analiza sieci, w: Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii i praktyki zarządzania, C.H.Beck, 2012. Chan Kim W., Mauborgne R., Strategia Błękitnego Oceanu, MTBiznes, 2010 Taleb N.N., Czarny Łabędź, Zysk i S-ka, 2020 Kahneman D., Pułapki myślenia, MR, 2012 |
Efekty uczenia się: |
Student: K_W01 – Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię prowadzenia analiz strategicznych i terminologię w zakresie zarządzania strategicznego i analiz z nim związanych K_W02 - Zna i rozumie złożone procesy i zjawiska zachodzące w różnych typach organizacji oraz w otaczającym ich świecie, wykorzystuje teorię zarządzania i dyscyplin uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne) do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych ze strukturą organizacji oraz z jej otoczeniem oraz integracji rozwiązań problemów w ramach strategii organizacji. K_U01 - Potrafi wykorzystać analizy strategiczne do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów związanych z kluczowymi funkcjami w organizacji oraz ich integrowania w ramach strategii organizacji, stosując właściwy dobór źródeł oraz przystosowując istniejące lub opracowując nowe metody. K_U02 - Potrafi prawidłowo interpretować złożone procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji i całości gospodarki, stosując właściwy dobór źródeł. K_U03 - Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące złożonych i nietypowych problemów związanych z funkcjonowania organizacji, sektora i całej gospodarki oraz komunikatywnie je prezentować, także w języku angielskim - wykorzystując zaawansowane narzędzia informatyczno-komunikacyjne. K_K01 - Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do złożonych sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem organizacji, sektora i całej gospodarki. Potrafi przeprowadzić odpowiednią interpretację wyników analizy w praktyce. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zakończony oceną pracy, aktywności i frekwencji w trakcie semestru (ocena końcowa w oparciu o zdobyte punkty)) 1. Frekwencja: obecność +1, nieobecność -1, nieobecność uspr. 0. 2. Aktywność: do 2 punktów za jedne zajęcia 3. Przykładowe prace do wykonania i punktacja: a. Praca na temat modelu Obłoja dla małego przedsiębiorstwa: do 5 punktów (indywidualnie) b. Praca dotycząca analizy SWOT: do 5 punktów (indywidualnie) c. Analiza PESTEL dla dużej spółki: do 10 punktów (zespołowo) d. Budowa mapy grup strategicznych dla wybranej branży: do 10 punktów (zespołowo) e. Analiza interesariuszy: do 5 punktów f. Budowa krzywej wartości dla „błękitnego oceanu”: do 10 punktów Maksymalnie razem: 100 punktów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tomasz Ludwicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.