Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Innovation and Technology Management

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-MSz2ITMen
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Innovation and Technology Management
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: Konwersatoria English dla MSM i MSZFR zaoczne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Kurs stanowi wprowadzenie do zarządzania innowacjami i technologiami, łącząc kluczowe koncepcje teoretyczne i rzeczywiste przykłady z całego świata.

Wyjaśnimy kwestie związane z innowacjami i technologią, takie jak: W jaki sposób mają miejsce innowacje i postęp technologiczny? Ile jest rodzajów innowacji? Dlaczego niektóre kraje lub regiony są bardziej innowacyjne i zaawansowane technologicznie niż inne? Czym jest Przemysł 4.0 i rewolucje technologiczne, co to zmienia w naszym życiu?

Zidentyfikujemy głównych aktorów innowacji, a następnie przybliżymy dwóch z nich: innowacyjną firmę i przedsiębiorczy uniwersytet. Przyjrzymy się również kluczowym koncepcjom związanym z zarządzaniem technologią i przeanalizujemy niektóre kwestie związane z polityką i zarządzaniem innowacjami i technologią, np. kto tworzy te polityki, jakie narzędzia polityczne są wykorzystywane, jaki jest proces zarządzania na poziomie krajowym, regionalnym i unijnym?

Pełny opis:

Wykład 1: Wprowadzenie do zarządzania innowacjami i technologią (4h15')

- Definicje; Znaczenie innowacji i technologii; Główne rodzaje innowacji; Radykalne innowacje i rewolucje przemysłowe)

- Modele innowacji: Ewolucja w czasie i obecne wyzwania (modele liniowe, modele interaktywne, modele sieciowe - Krajowe Systemy Innowacji, Regionalne Systemy Innowacji, modele Triple/Quadruple/Quintuple Helix, modele przejściowe).

Wykład 2: Kluczowi aktorzy innowacji: Innowacyjna firma i przedsiębiorczy uniwersytet. Czynniki wpływające na ich zdolność innowacyjną i technologiczną (4h15')

Innowacyjna firma (część 1): Innowacje i badania i rozwój (ewolucja badań i rozwoju w przemyśle, główne cechy innowacyjnej firmy; najwięksi innowatorzy w dziedzinie badań i rozwoju; innowatorzy nie zajmujący się badaniami i rozwojem).

Innowacyjna firma (część 2): Wielkość firmy, Kompetencje i możliwości specyficzne dla firmy; Zdolność absorpcyjna; Przewaga konkurencyjna)

Przedsiębiorczy uniwersytet: Czym jest przedsiębiorczy uniwersytet?; Trzy misje uniwersytetu; Powiązania między uniwersytetem a przemysłem; Start-upy i spin-offy; Transfer technologii i komercjalizacja badań akademickich. Zarządzanie prawami własności intelektualnej (patentowanie i licencjonowanie)

Wykład 3: Kluczowe koncepcje zarządzania technologią

Cykl życia technologii, paradygmaty technologiczne, trajektorie technologiczne, krzywa przyjęcia technologii, dojrzałość technologiczna - poziomy gotowości technologicznej TRL)

Kwestie polityki innowacji i technologii: kombinacje polityk, zarządzanie, wskaźniki

Literatura:

Tidd, J. and Bessant, J. (2020), Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change, Wiley (7th edition).

Bessant, J. and J. Tidd (2015) Innovation and Entrepreneurship, Wiley (Third edition).

Dodgson, M. (2017), Innovation Management: A Research Overview, Routledge.

Wright, M., Clarysse, B., Mustar, P. and Lockett, A. (2008), Academic Entrepreneurship in Europe, Edward Elgar Publishing

Vanhaverbeke, W. (2018), Managing Open Innovation in SMEs, Cambridge University Press.

Efekty uczenia się:

Po pomyślnym ukończeniu tego kursu studenci zdobędą unikalne połączenie specjalistycznej wiedzy i świadomości kontekstów społeczno-gospodarczych i instytucjonalnych, w których opracowywane i stosowane są innowacje i technologie. Studenci będą:

• Posiadać syntetyczny pogląd na kluczowe koncepcje i podmioty w zarządzaniu innowacjami i technologiami

• rozumieć dynamikę rozwoju innowacji i technologii oraz wkład tych dziedzin we wzrost gospodarczy i konkurencyjność

• Zapoznają się z dynamiką powstawania i rozwoju firm oraz wewnętrznymi mechanizmami tworzenia wartości w środowisku korporacyjnym i akademickim

• Zdobędą umiejętności analityczne pozwalające na ocenę kluczowych czynników wpływających na technologię i innowacje.

• Będą potrafili korzystać z określonych wskaźników w celu zrozumienia dynamiki innowacji i technologii

Metody i kryteria oceniania:

Zadania pisemne na wybrane tematy na podstawie wykładów i indywidualnych badań przeprowadzonych przez studenta.

Kryteria oceny:

1. Kompletność: Zadanie zapewnia dobre pokrycie punktów sugerowanych do analizy w briefie zadania i zawiera istotne aspekty; poprawnie identyfikuje ograniczenia i odnosi się do tych punktów w sposób zniuansowany i dobrze sformułowany;

2. Wykorzystanie źródeł informacji: Zadanie wykorzystuje szeroki zakres źródeł informacji, w tym wykłady i zalecane lektury, a także literaturę akademicką i inne. Wykazuje dobre zrozumienie i wykorzystanie literatury w analizie pytań zadania. Powiązania między literaturą a pytaniami są jasno sformułowane i omówione;

3. Analiza krytyczna: Zadanie zawiera krytyczną dyskusję na temat omawianych kwestii, dobrą argumentację i trafne wnioski;

4. Jasność, zwięzłość, poprawność: Zadanie zawiera jasne, zwięzłe, dobrze skonstruowane odpowiedzi, bez błędów typograficznych i gramatycznych;

5. Odniesienia: Prawidłowe i kompletne odniesienia w tekście, lista referencyjna podana na końcu zadania z pełnymi odniesieniami.

6. Uczciwość akademicka: Wymagane jest odpowiednie cytowanie prac innych osób. Plagiat nie będzie tolerowany. Każda praca, która nie będzie zawierała odpowiednich cytatów, otrzyma ocenę niedostateczną. Oczekuje się, że wszystkie prace przedłożone w celu spełnienia wymagań kursu będą własną pracą studenta

Poniżej przedstawiono schemat oceniania, który zostanie zastosowany do zadań.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Dziewanowska, Liana Ranga
Prowadzący grup: Liana Ranga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)