Management of human resources in comparative and international perspective
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-MSz2MHRCen |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Management of human resources in comparative and international perspective |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Konwersatoria English dla MSM i MSZFR zaoczne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Podjęte zostaną rozważania dotyczące nowych i najnowszych trendów w zarządzaniu zasobami ludzkimi na rynkach międzynarodowych. Wyjaśniono zostaną najpierw pojęcia odnoszące się do uwarunkowań określających human resources management, a następnie te, które odnoszą się do cech behawioralnych człowieka. Zaakcentowany zostanie związek kultury i rozwoju społeczno-gospodarczego krajów/regionów i jego modyfikujący wpływ na rynek pracy. Następnie przyczynkowo zaprezentowane zostaną przykłady współczesnych trendów; od starszych jak generacje i styl pracy po przykłady zarządzania ludźmi podczas pandemii Covid-19 i AI w zarządzaniu – w ujęciu porównawczym „Polska a reszta świata”. |
Pełny opis: |
1. Określone zostanie relacyjne rozumienie terminu contemporary. Następnie pojęcia trendu oraz czasu, czyli roli historii organizacji w jej zmianach, globalizacji rynku pracy, globalnej siły roboczej; 2. Kulturowe uwarunkowania w organizacji pracy, kultury organizacji preferowane w różnych krajach świata; 3. Globalne poszukiwania talentów na międzynarodowych rynkach pracy; 4. Merytokracja. Ponadto omawiane będą szczegółowo wybrane nowe trendy, w tym regionalne i branżowe zróżnicowanie nowych trendów (praca zespołowa studentów i mentoring wykładowcy). 5. Green Human Resources Management; 6. Młodzi pracownicy na rynku pracy; praca w wielokulturowym środowisku; 7. Sztuczna inteligencja a dopasowanie kompetencyjne na rynku pracy; 8. Multikulturowe korporacje w najnowszej literaturze; 9. Zasoby ludzkie w krajach świata. Podobne czy różne? Rywalizacja, kompilacja. Studenci w swoich opracowaniach przyczynkowych (na zaliczenie) wykorzystywać będą artykuły naukowe autorów pochodzących z różnych kręgów kulturowych. |
Literatura: |
Przez cały czas trwania zajęć na bieżąco uzupełniana literatura na dedykowanej platformie Padlet, stale dostępna (wszystkie pozycje) dla studentów. Literatura obowiązkowa: Harzing A-W., Pinnington A., 2014, International Human Resource Management, SAGE, https://books.google.pl/books?id=9eTSAwAAQBAJ&hl=pl&source=gbs_navlinks_s Wybrana literatura uzupełniająca (dostępna w materiałach do zajęć): Abad H.Y., Saleh R.M., 2023, The role of management information systems in improving international human resources management practices in multinational companies: An analytical study, International Journal for Humanities and Social Sciences (IJHS), 1 (1), https://doi.org/10.5281/zenodo.8079751 Chen A.Sh., Nguyen T.K., Yang H-W., Lin Y-H., 2023, The effect of job autonomy on the indirect relationships among expatriates’ cultural intelligence, psychological availability, and work outcomes, Current Psychology, https://doi.org/10.1007/s12144-023-05079-x Edens O., 2023, HR Trends for 2024: Analyzing the Future of Human Resource Management, https://www.selecthub.com/hris/hr-trends/ Furusawa, M., Brewster, C. and Takashina, T., 2016, Normative and systems integration in human resource management in Japanese multinational companies. Multinational Business Review, 24 (2). pp. 82-105, https://doi.org/10.1108/MBR-03-2015-0011. Available at https://centaur.reading.ac.uk/65590/ Poór J., 2019, Multinationals and the evolving contours of their human management practices in Central and Eastern Europe and the former Soviet Union, Employee Relations: The International Journal, 42(3), pp. 582-608, https://doi.org/10.1108/ER-01-2019-0082 Purgał-Popiela, 2018, Global Talent Management: Current State of Research and Trends, HRM(ZZL), 6(125), pp.13-28. Rahaman, A., 2023, Understanding the dynamics: a systematic literature review of generation Y's perceptions of HRM practices and their impact on turnover intentions. Global Mainstream Journal of Business, Economics, Development & Project Management. Totah Z., 2021, HR Trends in 2021: Future of Human Resource Management, https://www.selecthub.com/hris/hr-trends/ Yiylusif, H., 2023, The role of management information systems in improving international human resources management practices in multinational companies: An analytical study. Zenodo (CERN European Organization for Nuclear Research). Yousfi H., 2010, Enterprising culture or culturising entrepreneurship? How local re-interpretation of American management techniques reveals the socio-cultural context of enterprising: the Tunisian case of Poulina, Conference paper, https://basepub.dauphine.psl.eu//bitstream/handle/123456789/9904/Yousfi%20Univ%20Syracuse%20papier.pdf?sequence=1&isAllowed=y |
Efekty uczenia się: |
Student/Studentka po ukończeniu kursu: W zakresie wiedzy: – wyjaśnia bez problemów podstawowe pojęcia z zakresu zasobów ludzkich, rynku pracy, globalizacji, globalnej siły roboczej, kultury w organizacji i międzykulturowych relacji w organizacjach; - rozpoznaje zjawiska procesowe i potrafi je opisać w postaci trendów; - rozpoznaje zjawiska nowe w zakresie human resources management i potrafi wykazać czynniki, które doprowadziły do tych zmian w ujęciu międzynarodowym; W zakresie umiejętności: – dociekliwie analizuje postępujące zmiany (na przykładach) w zakresie human resources management; - potrafi określić, które z zauważonych nowych procesów na rynku pracy mogą być czasowe a które trwałe; - potrafi ocenić, które z zaobserwowanych trendów są korzystne, a które nie, z punktu widzenia pracownika/pracodawcy/państwa; - potrafi zaprezentować swoja wiedzę w sposób koherentny. W zakresie postaw: - jest rozumnym obserwatorem w międzynarodowym środowisku biznesowym; - potrafi współpracować z innymi uczestnikami (bez względu na płeć, wiek i przynależność etniczną) w osiąganiu wspólnego celu; - wykazuje się inicjatywą. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo na zajęciach 50% (10 pkt.). Wykonanie pracy na zadany temat w zespole i przedstawienie pozostałym słuchaczom do dyskusji - 50% (10 pkt.). Do zaliczenia (ocena dostateczna) wystarczy uzyskać 70 % (14 pkt.). Postępy prac stale widoczne w ciągu całego semestru na platformie Padlet (zamkniętej). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dziewanowska, Izabella Łęcka | |
Prowadzący grup: | Izabella Łęcka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.